عطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

خواص درمانی زنجبیل شامی

به احتمال زیاد شما هم تا به حال نام گیاه زنجبیل شامی را نشنیده‌اید، اما این دلیل نمی‌شود که از خواص بی‌نظیر این گیاه غافل شوید. زنجبیل شامی، گونه‌ای از تیره‌ی کاسنیان می‌باشد که منبع بسیار خوبی از ترکیبی به نام «اینولین» است. اینولین در واقع نوعی پریبیوتیک می‌باشد که به تغذیه و رشد باکتری‌ها و میکروب‌های مفید در روده کمک می‌کند.

درمان تومور سرطان پستان

در مطالعات اخیر دانشمندان، توانایی ۱۰۰ گیاه دارویی برای پیشگیری از رشد تومور سرطان سینه مورد بررسی قرار گرفت. در این رده‌بندی، عصاره‌ی ریشه‌ی زنجبیل شامی توانست به خوبی خود را اثبات کند و بعنوان یکی از قوی‌ترین گیاهان دارویی برای پیشگیری از رسد تومور سرطان سینه شناخته شد. در واقع عصاره‌ی ریشه‌ی این گیاه از تقسیم سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و در نهایت رشد تومور را مهار کرد.

شفا‌دهنده ریه

بومیان آمریکا برای سالیان طولانی از زنجبیل شـامی در از بین بردن بلغم اضافی که باعث اختلال عملکرد ریه‌ها می‌شود، استفاده می‌کردند. زنجبیل شامی همانند یک عامل ضدباکتریایی برای ریه‌ها عمل کرده و به خصوص برای افرادی که مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند برونشیت هستند، بسیار موثر است. متخصصین گیاهی معمولا یک قاشق چای‌خوری از زنجبیل شامی را برای یک فنجان آب داغ توصیه می‌کنند. برای بهبود وضعیت ریه‌ها، روزی ۳ بار این چای را به مدت ۲ تا ۳ هفته میل کنید.

تقویت پروبیوتیک‌ها

اینولینِ موجود در زنجبیل شامی یکی از بهترین غذاها برای پروبیوتیک‌هایی مانند «بیفیدوباکتریوم» و «لاکتوباسیلوس»‌ میباشد. این باکتری‌های مفید در روده کمک می‌کنند تا از عفونت و التهاب پیشگیری شده و همچنین سلامت روده تضمین گردد.

سم‌زدای کبد

کبد بیش از ۵۰۰ وظیفه‌ی مختلف در بدن انسان دارد، که یکی از آنها پاکسازی خون از ترکیبات سمی موجود در غذاها و یا محیط زندگی است. مطالعات نشان می‌دهند که ترکیبات موجود در زنجبیل شامی، به تقویت آنزیم‌های سم زدای کبد کمک می‌کنند.

پیشگیری از سل

تحقیقات نشان داده‌اند که زنجبیل شامی برای از بین بردن باکتری‌های بیماری سل بسیار مفید میباشد. این گیاه به طور کلی در درمان بسیاری از اختلالات تنفسی مانند آسم، آمفیزم و سیاه سرفه موثر است. زنجبیل شامی با عفونت در بدن مبارزه کرده و در عین حال میزان دفع مواد زائد و سموم را در بدن افزایش می‌دهد. اگر از برونشیت رنج می‌برید، زنجبیل شامی می‌تواند به درمان آن نیز کمک کند.

تقویت هضم

علاوه بر تقویت سلامت دستگاه تنفسی، زنجبیل شامی می‌تواند در بهبود وضعیت دستگاه گوارش و روند هضم نیز موثر باشد.

 

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *