سلامتیسلامتی پوستنکات سلامتی

خواص و فواید شگفت انگیز چوب صندل برای پوست

اگر به دنبال یک مادۀ طبیعی برای بهبود وضعیت پوست‌تان هستید، چوب صندل (به انگلیسی: Sandalwood) یک گزینۀ عالی است که درمانگری قدیمی و شناخته‌شده می‌باشد. قبل از اینکه چوب صندل را استفاده کنید، مهم است که با خواص و فواید آن برای پوست آشنا شوید.

پودر چوب صندل چیست؟

به گزارش گیاه یاب به نقل از «ارگانیک‌فکتس» پودر چوب صندل در واقع همان چوب صندل خشک‌شده و خرد‌شده بوده که نوعی چوب متعلق به سرده Santalum است. چوب صندل در برخی از فرهنگ‌های مختلف جهان بعنوان یک چوب مقدس شناخته می‌شود و به طور گسترده‌ای در مراسم‌های مذهبی ادیان جین، هندوئیسم، آیین بودایی و سنت‌های چینی و ژاپنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به غیر از اهمیت آن در مراسم مذهبی، عصاره چوب صندل و خمیر آن بسیار بعنوان درمانگرهای طبیعی نیز استفاده می‌شوند.

بسیاری از مردم برای قوی‌تر کردن پودر چوب صندل، آن را با کمی آب و ادویه‌جات (مانند زعفران) مخلوط کرده و خمیری درست می‌کنند که بیشترین کاربرد آن برای تضمین سلامت پوست است. این چوب سرشار از سنتالول (santalol) است که ترکیبی فعال می‌باشد. از همه مهم‌تر اینکه گفته‌های مردم و همچنین مطالعات علمی نشان می‌دهند که چوب صندل حاوی ویژگی‌های لایه‌برداری، ضد التهاب، قابض کننده و ضد عفونی کننده بوده که آن را به راه‌حلی ایده‌آل برای رفع مشکلات پوستی تبدیل کرده است.

پیشگیری از آکنه

خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری پودر چوب صندل و خمیر آن، راه‌حلی عالی برای افرادی است که مستعد آکنه بوده و به طور مداوم با این مشکل روبه‌رو هستند. بافت سخت و خشن این پودر کمک می‌کند تا کثیفی‌ها از داخل منافذ پوستی خارج شوند، در همین حال ترکیبات ضد عفونی کننده برای از بین بردن عفونت‌های باکتریایی که باعث بروز التهاب و آکنه می‌شوند مفید هستند.

خواص ضدپیری

پودر چوب صندل حاوی برخی خواص آنتی‌اکسیدانی است که به آن اجازه می‌دهند تا استرس اکسیداتیو را در پوست کاهش داده، و پوست را از شر چین‌وچروک‌ها و لکه‌های پیری خلاص کند. این پودر همچنین به افزایش قابلیت ارتجاعی پوست کمک کرده، که باعث می‌شود تا جوان‌تر به نظر برسید.

درمان آفتاب‌سوختگی

قرار دادن مقداری از پودر چوب صندل بر روی نواحی التهابی پوست، باعث تسکین ناراحتی شده و سرعت بهبودی را افزایش می‌بخشد. پوست‌تان را مرطوب کنید و از کنده‌شدن لایه‌های پوستی جلوگیری کنید، زیرا باعث بر جا ماندن آثار زخم می‌شود.

روشن‌سازی پوست

بسیاری از مردم آسیایی از خمیر پودر چوب صندل برای روشن کردن رنگ پوست‌شان استفاده می‌کنند. در برخی از ادیان، خمیر این چوب به صورت روزانه بر روی پیشانی مالیده می‌شود. در کاربرد دارویی، خمیر چوب صندل را برای همرنگ کردن نواحی مختلف پوست استفاده می‌کنند.

مرطوب‌کننده پوست

اگر خشکی پوست به مشکل دائمی شما تبدیل شده، پودر چوب صندل می‌تواند به مرطوب کردن پوست‌تان کمک کند. این پودر باعث می‌شود تا پوست رطوبت بیشتری را جذب کرده و از ترک خوردن آن در شرایط مختلف جلوگیری می‌کند.

لایه‌بردار

احتمالا رایج‌ترین کاربرد پودر چوب صندل، قدرت آن در پاک کردن کثیفی‌ها و مواد زائد از منافذ پوست است. این خاصیت سبب می‌شود تا پوست بتواند نفسی کشیده و نقاط مختلف پوست از عفونت‌های باکتریایی در امان باشند.

افزایش سرعت بهبودی

خواص ضد عفونی و ضد التهابی این پودر کمک می‌کنند تا سرعت بهبودی زخم‌ها، سوختگی‌ها یا جراحت‌ها افزایش پیدا کند. این پودر همچنین در روند بهبودی، از نواحی آسیب دیدۀ پوست در برابر عفونت‌های احتمالی محافظت می‌کند.

 

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *