آیا ورزش باعث پارگی رباط پا می‌شود؟

آیا ورزش باعث پارگی رباط پا می‌شود؟

آسیب‌دیدگی رباط پا (مچ پا) را کشیدگی رباط نیز می گویند؛ گاهی اوقات که کشیدگی رباط پا جدی باشد، پزشکان برای درمان، عمل جراحی را پیشنهاد می کنند؛ زیرا رباط ها در مفصل زانو به استخوان متصل می شود؛ رباط ها نقش بسیار ویژه ای در تحرک و پویایی فرد دارند.

رباط چیست؟

رباط، نوار یا طناب بافتی محکم و انعطاف‌پذیر است که دو استخوان را به یکدیگر متصل می کند؛ دو سر رباط به دو سر استخوان تشکیل دهنده مفصل چسبیده و مانع از دور شدن آنها از یکدیگر می‌گردد.

رباط ها باعث می شوند تا استخوان به شکل درست روی هم قرار گرفته و مفاصل تان به بهترین شکل عمل کنند؛ ورزش هایی که باعث کشیدگی بیشتر رباط پا در زانوی آسیب دیده می شوند، بدون شک روند بهبود و درمان زانو را طولانی تر خواهد کرد.

نکات مهمی که حتما باید رعایت کنید

اگر تاکنون به چنین عارضه ای دچار شده باشید قطعا می دانید که پارگی رباط پا و در ناحیه زانو آسیبی جدی و دردناک بوده و در صورت بهبود، اگر پزشک متخصص اجازه دهد می توانید فعالیت هایی را انجام دهید که به زانو و مفصل زانوی تان فشار جدی وارد نکند.

البته چنین فعالیت هایی قطعاً شامل دوچرخه سواری و شنا نمی شود؛ اینکه پزشک پس از بهبودی، دوباره اجازه چه میزان فعالیتی را به فرد آسیب دیده می دهد، بستگی به شدت آسیب دیدگی دارد.

وقتی بعد از آسیب دیدگی زانو و یک دوره استراحت کوتاه، دوباره به سراغ ورزش می آیید باید مراقبت و احتیاط خود را چند برابر کنید؛ مثلاً تمام حرکات و تمرینات ورزشی که موجب درد زانو یا کشیدگی بیش از حد زانو می شود را کنار بگذارید.

حتماً صبر کنید تا دوره درمانی شما کامل شود و زانوی تان کاملاً بهبود یابد؛ زیرا آغاز ورزش قبل از بهبودی، باعث وخامت بیشتر چنین آسیب دیدگی خواهد شد؛ اگر بعد از بهبود، ورزش کردید و در ناحیه زانوی تان متوجه درد و تورم شدید، بهتر است از روش  RICE استفاده کنید.

روش RICE چیست؟

RICE  مخففی از این کلمات است:

Rest (استراحت)

ICE (یخ)

Compression (‌کمپرس یا فشرده سازی)

Elevation (بالابردن است که در موارد آسیب دیدگیِ جزیی مانند رگ به رگ شدن یا کبودی اندام ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.)

تمرین های ورزشی که در انجام آن مفصل زانو چرخانده می شود بیش از دیگر حرکات، آسیب‌زا بوده و احتمال پارگی رباط زانو چند برابر ورزش های دیگر است.

به این علت که رباط ها استخوان های زانو را به یکدیگر متصل می کند، حرکت دادن استخوان های زانو قبل از بهبود کامل سبب تشدید علائم آسیب دیدگی زانوی فرد خواهد شد؛ پس تا زمانی که کاملاً مشکل زانوی تان رفع نشده باشد، اقدام به ورزش نکنید (فرقی نمی کند که ورزش سبک باشد یا سنگین)؛ زیرا در صورتی که کاملاً درمان نشده باشد، آسیب جدی خواهد دید.

زمانی را که برای بهبودی کامل رباط زانوی تان نیاز دارید، کاملاً بستگی به شدت آسیب وارده دارد؛ معمولاً پزشکان به فرد آسیب دیده پیشنهاد می کنند که تا ۶ هفته ورزش کردن را کنار بگذارد تا زانویش به کلی مداوا شود.

چگونگی جلوگیری از آسیب‌دیدگی

حتماً تا به حال شنیده اید که پیشگیری بهتر از درمان است؛ این نکته در مورد آسیب دیدگی ورزشی نیز صدق می کند. بهتر است از بروز آسیب دیدگی ها جلوگیری کنید؛ اما اگر آسیب دیدید حتماً بلافاصله از روش RICE استفاده کنید، تا نزد پزشک بروید؛ حتی بعد از درمان رباط پا ممکن است پزشک تان پیشنهاد کند که در هنگام ورزش کردن نیز از آتل استفاده کنید.

وقتی بعد از درمان به سراغ ورزش می روید، بهتر است از هر وسیله یا روشی برای کاهش فشار به پا و زانو استفاده کنید؛ البته حتماً پیش از استفاده از هر وسیله ای با پزشک معالج تان مشورت کنید؛ در ادامه مقاله به تمریناتی که از وقوع مجدد آسیب دیدگی جلوگیری می کنند، اشاره خواهیم کرد.

تمریناتی برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی مجدد

برای پیشگیری از آسیب مجدد پا، تنها کافی است عضلات پای خود را تقویت کنید؛ قوی تر شدن عضلات باعث حفاظت بیشتر از رباط ها و جلوگیری از کشیدگی آنها حین تمرین خواهد شد؛ همچنین بهتر است تمرینات تان شامل چرخش مچ پا نیز باشد.

چگونگی انجام حرکت

بر روی صندلی نشسته و هر دو پا را به سمت جلو بیاورید؛ حال شروع به چرخاندن مچ پا از چپ به راست کنید.

دایره ای فرضی را در مقابل خود تصور کرده و پای تان را طبق آن به چرخش درآورید؛ همچنین می‌توانید به همین حالت، پاها را در مقابل خود نگه داشته و سعی کنید با انگشت شست خود حروف الفبای انگلیسی را روی هوا بنویسید.

آرام آرام، بعد از اینکه عضلات پای تان قوی تر شد، دیگر نشسته این کار را انجام ندهید، روی دو پای خود ایستاده و یکی از پاها را بالا بیاورید و این حرکات را تکرارکنید.

حرکت دیگری که برای تقویت عضلات پا می توانیم به شما پیشنهاد کنیم، بلند شدن روی پاشنه پا است؛ اگر در ابتدا انجام حرکت برای تان کمی دشوار است می توانید از صندلی کمک بگیرید.

منبع: فیتامین

نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.