تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

عادت‌های غذایی که مجبورید همین امروز کنار بگذارید!

در دنیای امروز، رژیم ها و عادت‌های خوب غذایی، همیشه در حال تغییر بوده و محققان یک روز متوجه می شوند که یک ماده غذایی برای بدن خوب است و ماده غذایی دیگری برای بدن تان مضر است.

گروه فیتامین نیز تصمیم گرفت تا در مقاله ای چند بخشی، با پرسش از کارشناسان تغذیه به تعدادی از عادت‌های خوب غذایی به اصطلاح مفید اشاره کند که نه تنها مفید نبوده، بلکه برای بدن مضر نیز هست.

نمک بخور، کم بخور

آیا شما هم فشار خون دارید؟ احتمال بسیار زیاد به شما هم بارها گفته اند که مصرف سدیم را کمتر کرده یا به کلی قطع کنید و این پرهیز را جزو عادت‌های خوب بگذارید.

طبق تحقیقی که ۱۶ سال به طول انجامید، ۲۶۰۰ نفر که از بیماری فشار خون بالا رنج می بردند به طور کلی مصرف نمک را قطع کردند، همه محققان به دنبال این بودند تا بعد از این ۱۶ سال مشکل فشار خون این افراد به کلی برطرف شده باشد، اما در عین ناباوری متوجه شدند که این افراد هنوز هم فشارشان بالا است!

همچنین در مطالعه دیگری که صورت گرفت، متوجه شدند که افرادی که سدیم کمتری مصرف می کردند، احتمال سکته قلبی در آنها به شدت افزایش یافته بود؛ منظورمان این نیست که به طور دیوانه‌وار باید نمک خورد، ما فقط می گوییم نباید مصرف نمک را به علت فشار خون بالا قطع کرد، بلکه باید در حد تعادل از سدیم استفاده کرد.

به طور کلی پیشنهاد ما مصرف کمتر غذاهای فراوری شده و جایگزین کردن آن با عادت‌های خوب یعنی غذاهای سالم است؛ ما می خواهیم با تمام وعده های غذایی تان نمک (کم) بخورید، نه اینکه صرفاً به ناهارتان حجم زیادی نمک اضافه کنید، زیرا نمک به بهبود سلامت قلب کمک شایانی می کند.

پنیر نخورید!

احتمالاً شما هم این را شنیده اید که می گویند، بعد از دوران کودکی دیگر شیر (خصوصاً شیر حیوانات) ننوشید.

برطبق آمار به دست آمده حداقل ۶۵ درصد مردم به بیماری عدم تحمل لاکتوز (نارسایی لاکتاز نیز نامیده می شود، این بیماری نوعی عدم توانایی در سوخت و ساز و هضم لاکتوز یا قند شیرین در بدن است) مبتلا هستند.

البته این نکته هم قابل توجه است که در عالم مخلوقات، انسان تنها موجودی است که حتی بعد از رسیدن به سن بلوغ باز هم شیر می نوشد؛ برطبق مطالعاتی که صورت گرفته، بدن انسان ها بعد از مدتی از نظر ژنتیکی تغییر کرده و به مصرف شیر در بزرگسالی عادت می کند.

در حقیقت، شیر غذایی کامل محسوب می شود؛ این ماده غذایی دارای عناصر مختلفی مانند قند، پروتئین، چربی، ویتامین، املاح، کلسیم و اسید لینولیک (یک نوع اسید چرب بوده که فشارخون، انعقاد خون، ضربان قلب، پاسخ ایمنی و شکسته شدن چربی ها را تنظیم می کند) است.

این مواد در شیر پستانداران به مقادیر مختلف یافت می شود؛ طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف لبنیات کم چرب نه تنها مضر نیست؛ بلکه باعث کاهش فشار خون می شود؛ اما تحقیقاتی که اخیراً انجام شده حتی می گوید که مصرف لبنیات پرچرب نیز فواید خاص خودش را دارد.

شاید باور نکنید، ولی مصرف لبنیات پرچرب باعث می شود تا در طولانی مدت افزایش وزن کمتری داشته باشید؛ زیرا وقتی که لبنیات پرچرب مصرف می کنید، برای مدت طولانی تری احساس سیری به شما دست داده و مجموع کالری مصرفی تان در طولانی مدت کم تر خواهد شد.

بسیاری از محققان بر این باور هستند که مردم به خاطر ترس از چاقی، به کلی مصرف لبنیات کم چرب را کنار می گذارند، این در حالی است که مصرف لبنیات کم چرب بیش از انواع دیگر آن باعث چاقی می شود.

ترس از کلسترول موجود در غذاها

اگر شما هم تصور می کنید که اگر فقط سفیده تخم مرغ مصرف نکنید، جزو عادت‌های خوب به شمار می رود و سالم خواهید ماند، بهتر است در طرز تفکرتان تجدید نظر کنید.

سال های سال است که محققان و کارشناسان تغذیه می گویند، به خاطر وجود کلسترول بسیار زیاد در زرده تخم مرغ، بهتر است از خوردن آن صرف نظر کنید؛ ما می گوییم، بهتر است چنین ماده غذایی را حتماً در وعده روزانه تان اضافه کنید، زیرا غذایی بسیار سالم و مفید محسوب می شود.

ما همیشه بر این باور هستیم که نباید مواد غذایی حاوی کلسترول مصرف کنیم، زیرا سطح کلسترول خون مان نیز بالا خواهد رفت، یکی از این مواد غذایی زرده تخم مرغ بود.

نمی شود به قطعیت گفت که کلسترول خون بد است؛ علت اینکه چنین حرفی را می گوییم، وجود کلسترول HDL و کلسترول LDL در خون است؛ HDL کلسترول مفید خون (دارای مقدار زیادی پروتئین و مقدار کمی کلسترول) و LDL کلسترول مضر خون (دارای مقدار زیادی کلسترول و مقدار کمی پروتئین) است.

بنابراین، مصرف متعادل زرده تخم مرغ نه تنها آسیبی به بدن نمی رساند، بلکه برای بدن مفید نیز هست؛ همچنین زرده تخم مرغ منبع ویتامین ای و کاروتنوئید محسوب می شود.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *