تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزنورزش

همانند یک حرفه ای در باشگاه رفتار کنید

همان طور که می دانید، آشنایی با قوانین موجود در باشگاه و رعایت آن به نفع شما و همه هم باشگاهی های تان خواهد بود.

آیا شما هم به دنبال راهی برای ورزیده کردن عضلات و سوزاندن سریعتر چربی ها هستید؟ گاهی اوقات برای اینکه زودتر به نتیجه برسید، شیوه ورزش کردن تان مهم نیست، بلکه شیوه رفتاری شما مهم است.

اگر به تازگی عضو باشگاه شده اید، قطعاً وارد شدن به باشگاهی که شلوغ است و همه مشغول انجام کارهای خودشان هستند، کار آسانی نبوده و لحظه به لحظه آن استرس خواهید داشت؛ همین استرس می تواند باعث دلسردی شما از رفتن به باشگاه شود.

آگاهی از اینکه چه رفتاری در باشگاه درست است، قطعاً اعتماد به نفس شما را بالا برده و دیگر در مواجهه با آن همهمه، سردرگم نخواهید شد؛ حتی بسیاری از متخصصان علم ورزش نیز بر این باورند که اطلاع از نحوه رفتار صحیح داخل باشگاه به شخص تازه‌کار کمک می کند تا نه‌تنها انگیزه خود را از دست ندهد، بلکه هر روز مشتاق تر از دیروز به باشگاه آمده و هر بار مدت زمان حضور در باشگاه و انجام تمریناتش را بیشتر کند.

اگر شما هم قصد دارید هر روز به باشگاه بروید و به صورت حرفه ای ورزش کنید، بهتر است با قوانینی که در ادامه این مقاله چند بخشی آورده شده آشنا شوید و آنها را به عنوان دستورالعمل حضور در باشگاه، یاد بگیرید.

آشنایی با قوانین در باشگاه و رعایت آن به نفع شما و هم باشگاهی های تان خواهد بود.

پیش از حضور در باشگاه، سلامتی خود را ارزیابی کنید

بسیاری از افراد گمان می کنند که اگر در هنگام ابتلا به بیماری و کسالت به باشگاه بروند، دیگران به آنها به چشم سربازان از جان گذشته نگاه خواهند کرد! اما این باور درست نبوده و دیگران برداشت دیگری نسبت به این فداکاری و تعهد شما خواهند داشت.

اگر دچار آبریزش بینی، گلو درد و گرفتگی بینی شده باشید، به نظر کار درستی نیست که با این حال تان به باشگاه بروید؛ اینکه شما حس می کنید حالتان خوب است و نیازی به استراحت ندارید دلیل این نیست که با آن همه میکروب و ویروس به باشگاه بروید.

اگر می خواهید کار درست را انجام دهید، بهتر است چند روزی در منزل استراحت کنید، یا اگر واقعاً حال تان خوب است و فقط علائم سرماخوردگی دارید، داخل منزل تمرینات تان را ادامه دهید.

لطفاً به نظافت شخصی‌تان اهمیت دهید

چون می خواهید بعد از ورزش و تمام شدن تمرینات تان به حمام بروید، دلیل نمی شود که پیش از رفتن به باشگاه دوش نگیرید!

نکته این است که به بوی بدن تان نیز باید اهمیت دهید، قرار نیست فقط پس از انجام تمرین بوی خوبی داشته باشید؛ باید خودتان را عادت دهید تا همیشه تمیز و خوشبو داخل باشگاه حاضر شوید؛ حتی بهتر است اسپری ضد عرق یا ادکلن خود را نیز داخل ساک ورزشی تان قرار دهید و در تمرینات تان از آن استفاده کنید.

تمیزی و نظافت لباس ها نیز دارای اهمیت زیادی است؛ برخی افراد عادت دارند هر روز هنگام رفتن به باشگاه فقط یک لباس را بپوشند و اصلاً هم قصد شستن آن را ندارند؛ اسپری و ادکلن زدن به لباس، مشکل کثیف بودن آن را حل نخواهد کرد.

بهتر است همیشه بعد از باشگاه، لباس های خود را شسته و هر از چندی لباس های تان را عوض کنید.

پیش از رفتن به باشگاه، نگاهی به سر و وضع خود بیاندازید

فقط تمیزی لباس ها نیست که اهمیت دارد، بلکه باید لباس های تان نیز مناسب رفتن به باشگاه باشد؛ ورزیده و فوق العاده بودن اندام را حتماً نباید با پوشیدن لباس های نامناسب و خارج از عرف نشان داد، این کار بی احترامی به دیگران نیز محسوب شده و حواس ورزشکاران را پرت خواهد کرد.

انجام بعضی از حرکات ورزشی آن هم با لباس نامناسب ممکن است صحنه های زننده ای ایجاد کند، که هیچ شخصی علاقه ای به دیدن آن در باشگاه ندارد؛ پس حتما باید مراعات هم باشگاهی ها را کرد.
بعضی ها تصور می کنند که با پوشیدن لباس های باز و نیمه عریان در حین تمرینات، کمتر عرق خواهند کرد؛ اما این طور نیست، تأثیر چنین پوششی در میزان تعریق فرد بسیار ناچیز است.

اگر وسیله الکترونیکی دارید، لطفاً خاموش کنید

آخرین باری که صدای زنگ گوشی فردی به کلی حواس تان را پرت کرد و باعث شد بخش مهم و هیجانی فیلم یا سریال مورد علاقه تان را از دست دهید، به یاد دارید؟

همیشه به یاد داشته باشید که ورزش کردن نیاز به تمرکز دارد، اگر می خواهید به دیگران اهمیت دهید، حتماً گوشی موبایل خود را خاموش کنید.

شاید برای شما جالب باشد که هر بار با زنگ جدیدی وارد باشگاه شوید، اما این کار فقط حواس دیگران را پرت خواهد کرد؛ اگر می خواهید تماس تلفنی داشته باشید، به بیرون از باشگاه بروید و در آنجا تماس بگیرید.

به کسی مشاوره ندهید

مراقب راهنمایی ها و نصیحت های ورزشی خود به هم باشگاهی های تان باشید؛ حتی اگر حس می‌کنید شخصی دارد ورزشی را به اشتباه انجام می دهد، می توانید به مربی باشگاه اطلاع دهید و تا جایی که امکانش هست، تجربیات شخصی تان در زمینه ورزش را در اختیار دیگران قرار ندهید.

برای ورزش با وسایل در حال استفاده، کمی صبر کنید

همیشه به یاد داشته باشید که شما تنها کسی نیستید که هزینه عضویت باشگاه را پرداخت کرده اید. اینکه بخواهید دائماً اطراف کسی که دارد از دمبل ها استفاده می کند نیز نوعی بی احترامی محسوب شده و موجب استرس فرد شده و احتمال آسیب دیدگی فرد بالا می رود. اگر وسایلی که برای تمرین به آن نیاز دارید در دست شخص دیگری است، فعلاً تمرین دیگری که امکان انجام آن وجود دارد را انجام داده و سپس به دنبال انجام حرکت قبلی بروید.

فاصله را رعایت کنید

وقتی در باشگاهی شلوغ مشغول تمرین هستید، بهترین کار رعایت فاصله و احترام به حریم افراد است. خصوصاً اگر مشغول انجام تمرینات با دمبل و هالتر هستید، باید بیش از پیش به رعایت فاصله اهمیت دهید. بهتر است برای انجام تمریناتتان نقطه خلوتی را پیدا کرده و به آنجا بروید، سعی نکنید حتماً در نقاط شلوغ و پر ازدهام ورزش کنید. با اینکار ممکن است به دیگران هم آسیب برسانید.

برای استفاده از دستگاه ها نیز همین نکته را رعایت کنید، حتماً لازم نیست با تردمیل کناری، تردمیل در حال استفاده توسط فرد دیگری، استفاده کنید.

هیچگاه وسایل باشگاه را تسخیر نکنید

زمانی که کسی نیاز به استفاده از دستگاه ندارد، مشکلی ندارد که ورزشتان کمی بیشتر از حد معمول طول بکشد. در دست گرفتن دمبل یا نشستن بر روی صندلی دستگاهی که قصد استفاده از آن را ندارید، کار صحیحی نیست. حتی پیشنهاد می کنیم در مقابل آینه ای که احتمالاً افراد دیگر نیز قصد استفاده از آن را داشته باشند، نایستید.

همین قانون برای شیر آب هم صدق می کند. اگر می خواهید حجم زیادی آب نوشیده و یا غرابه (لیوان بسیار بزرگ) خود را پر از آب کنید، نباید دیگران را در صف معطل کنید. می توانید با خود از منزل آب به همراه بیاورید.

بیشتر از توانایی خود وزنه نزنید

تمرین در باشگاه و بودن در کنار حرفه ای ها و بدنسازان چندین و چندساله مشکلات خاص خودش را به همراه خواهد داشت. ممکن است شما هم تحت تأثیر قرار گرفته و سعی کنید مانند آنها وزنه بزنید. اینکار نه تنها احتمال آسیب دیدگی تان را افزایش خواهد داد بلکه قطعاً در هنگام بالا بردن وزنه کم آورده و مجبور می شوید وزنه را روی هوا رها کنید. با اینکار نه تنها حواس همه را پرت خواهید کرد بلکه نشان می دهید که یک تازه کار هستید. حتماً لازم نیست با بلند کردن وزنه های سنگین توجه دیگران را به خود جلب کنید، بر روی اهداف خودتان تمرکز کنید تا زودتر به سطح های بالاتر برسید.

جیغ و دادهای خود را برای منزل نگه دارید!

سر و صداهایی که هنگام وزنه زدن و تمرین کردن تولید می کنید، نه تنها دیگر هم باشگاهی هایتان را خسته می کند بلکه باعث می شود تا دیگران احساس کنند، شما نیاز به جلب توجه دارید. اگر به صورت ناخواسته فریاد می زنید، بهتر است هنگام بلند کردن وزنه و انجام ورزش های سنگین ، لب های خود را جمع کرده و با هربار بلند کردن وزنه ، بازدم داشته باشید.

بیش از حد استراحت نداشته باشید

اینکه بخواهید بیش از حد بین هر ست استراحت کنید، کار درستی نیست. نه تنها وقت زیادی را در باشگاه تلف خواهید کرد بلکه برنامه تمرینی تان دیگر اثرگذاری خودش را نخواهد داشت. سعی کنید بعد از انجام هر حرکت بلافاصله برای انجام حرکت بعدی تان تصمیم بگیرید. اگر خیلی خسته شده اید با اجازه مربی تان یک دقیقه استراحت کنید.

بسیاری از باشگاه ها محدودیت زمانی خاصی را برای استفاده از دستگاه ها لحاظ نموده اند که باید به آنها پایبند باشید، مثلا می گویند هیچ شخصی نمی تواند بیش از ۳۰ دقیقه از تردمیل استفاده کند. شما نیز باید به این قانون پایبند باشید. اما اگر هیچ قانونی برای استفاده از دستگاه ها وجود ندارد، خودتان بهتر است مراعات کرده و بعد از پایان ۳۰ دقیقه به اطراف خود نگاهی بیاندازید تا اگر کسی منتظر استفاده از دستگاه است، تمرینتان را تمام کنید.

سلفی گرفتن هایتان را برای خانه نگه دارید!

بله ما هم می دانیم که بهترین زمان برای گرفتن یک سلفی جذاب و ورزشکاری، بلافاصله بعد از اتمام ورزش است. شاید شما برایتان مهم نباشد که در داخل باشگاه تی شرتتان را بالا زده و از خودتان سلفی بگیرید ولی قطعاً خیلی ها دلشان نمی خواهد پشت صحنه عکسهای شما باشند. اینکار شما ممکن است باعث عصبانیت دیگر افراد حاضر در باشگاه بشود. بهتر است گرفتن این تصاویر را به منزل موکول کنید.

 از ابتدا تا پایان حرکت وظیفه نگهداری از وسیله به عهده شماست

هیچگاه بعد از اتمام تمریناتتان وزنه ها را روی زمین نیاندازید، سعی کنید امانتدار خوبی برای وسایل موجود در باشگاه باشید. البته با اینکار نه تنها چهره ای منفی از خودتان به نمایش خواهید گذاشت بلکه همه برای دیدن عامل ایجاد سرو صداها برخواهند گشت و در نتیجه حواس همه را پرت خواهید کرد. همیشه سعی کنید وزنه ها را بعد از اتمام حرکات ورزشی تان در محل اولیه اش قرار دهید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *