داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینکته های عطارباشی

خواص خمیر سیر و زنجبیل و طرز تهیه آن!

داروهای خانگی مانند خمیر سیر و زنجبیل میتوانند برای بسیاری از بیماری ها، فوق‌العاده مفید باشند و همچنین به روش‌های مختلفی مصرف می‌شوند. قبل از مصرف این ماده قدرتمند بهتر است ابتدا با خواص و طرز تهیه آن آشنا شوید.

خمیر سیر و زنجبیل چیست؟

خمیر سیر زنجبیل از ترکیب قدرتمندترین عوامل درمان طبیعی در دنیا ساخته شده است، سیر و زنجبیل. با ترکیب این دو با مقدار کمی روغن زیتون در مراحل تولید غذا، شما میتوانید یک خمیر مغذی داشته باشید که امکان مصرف شدن به صورت موضعی یا خوراکی را داراست. برای نسل های متوالی از این ترکیب در طب سنتی چینی و هندی استفاده شده است و امروزه با توجه به طیف گسترده‌­ی مزایای بالقوه آن در دیگر نقاط جهان روند رو به رشدی را در پیش گرفته است.

التهاب را کاهش میدهد

هم سیر و هم زنجبیل مسکن درد محسوب میشوند و سطح التهاب از جمله علائم نشات گرفته از سردرد، میگرن، ورم مفاصل، ناراحتی معده، آسیب ها و مدت زمان ریکاوری بعد از عمل جراحی را کاهش میدهند.

سبب کاهش کلسترول LDL میشود

هردوی این مواد کلسترول خون در بدن را کاهش میدهند. کاهش سطح کلسترول خون میتواند خطر گرفتگی رگ­ها، حمله ی قلبی، سکته و بیماری های قلبی – عروقی را کاهش دهد.

به هضم غذا کمک میکند

اگر از سوء هاضمه، تهوع، التهاب روده، برگشت اسید معده، درد یا نفخ رنج می­برید، این ترکیب به سرعت میتواند باعث از بین رفتن این علائم شود. عمدتا به دلیل اثرات زنجبیل برای درمان تهوع بسیار استفاده میشود.

از سرطان جلوگیری میکند

سیر و زنجبیل هر دو دارای آنتی اکسیدان های قوی هستند که باعث کاهش تاثیرات رادیکال های آزاد میشوند و از استرس اکسیداتیو جلوگیری میکنند که در نهایت باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماریهای خود ایمنی، بیماریهای قلبی و آرتریت میشود.

روش‌های استفاده از خمیر سیر و زنجبیل

استفاده های متفاوتی از این خمیر میشود مثلا استفاده در غذا، به صورت خوراکی و یا به صورت موضعی.

استفاده خمیر سیر و زنجبیل در آشپزی

خمیر سیر و زنجبیل بسیار در برنامه های آشپزی استفاده میشود و میتواند به عنوان طعم دهنده به دسر اضافه شود و یا به عنوان یک چای قدرتمند دم شود و یا همراه با سیب زمینی سرخ شده سرو شود. این چاشنی همچنین جز بهترین مخلفات برای سرو شدن با انواع غذاهای گوشتی است.

مصرف خوراکی

اگرچه طعم و مزه بسیار غلیظی دارد ولی بعضی از افراد بخاطر ناراحتی معده و مشکلات تنفسی،‌ مقدار کمی از آن را بدون هیچ ماده دیگری مصرف میکنند.

کاربرد موضعی

شما میتوانید خمیر سیر و زنجبیل را برای تسکین درد عضلات و مفاصل استفاده کنید، به خصوص اگر از درد مفاصل و یا آرتروز رنج میبرید.

طرز تهیه خمیر سیر و زنجبیل

تهیه خمیر سیر زنجبیل در خانه راحت تر از آن چیزیست که فکر میکنید. فقط به سیر تازه، زنجبیل تازه، روغن زیتون و یک مخلوط کن نیاز دارید.

قدم اول – پنج سانتی متر زنجبیل (پوست کنده) و شش حبه سیر کامل را به خوبی بشویید.

قدم دوم – سیر و زنجبیل را به خوبی خشک کنید به طوری که کمترین رطوبت ممکن را داشته باشد.

قدم سوم –سیر و زنجبیل را به قطعات کوچکتر تبدیل کنید و در مخلوط کن بریزید.

قدم چهارم – یک دوم فنجان روغن زیتون به ترکیب اضافه کنید و به مدت ۳۰ ثانیه مخلوط کنید.

قدم پنجم – مخلوط را هم بزنید و مطمئن شوید که سیر و زنجبیل به خوبی مخلوط شده اند.

قدم ششم – دوباره مخلوط کنید، سپس برای استفاده ذخیره کنید.

چگونه خمیر سیر و زنجبیل را ذخیره کنیم؟

هنگامی که خودتان خمیر سیر زنجبیل را درست کردید باید به این نکته توجه داشته باشید که آن را در جایی مناسب نگهداری کنید تا برای مدت طولانی قابل استفاده باشد. با توجه به احتمال فاسد شدن سیر و زنجبیل، مطمئن شوید آن را در ظروف محفوظ از هوا و در سردترین نقطه یخچال یا فریزر خود نگهداری کنید. از نگهداری آن در درب‌های یخچال خودداری کنید، زیرا آن نقطه به اندازه کافی سرد نمیشود و زمان انقضای خمیر را کاهش میدهد.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *