تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکات سلامتی

فواید رژیم غذایی بدون گوشت برای قلب

همه ما می‌دانیم که تمامی غذاها به خصوص از نظر میزان سالم بودن با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین می‌توان به خاطر سپرد که برخی غذاها حاوی چه مواد مغذی می باشند، اما آیا می دانید خوردن بیش از حد برخی غذاها سبب بروز چه تغییراتی در بدن می‌شوند؟ یا اینکه حذف برخی غذاها از رژیم غذایی چه عواقبی در پی دارد؟ در این مقاله توضیح داده شده است که بدن چه واکنش‌هایی را پس از قطع مصرف گوشت و جایگزین کردن آن با غذاهای گیاهی از خود نشان می‌دهد. با ما همراه باشید تا شما را با فواید رژیم غذایی بدون گوشت آشنا کنیم.

رژیم غذایی بدون گوشت
فواید رژیم غذایی بدون گوشت برای قلب

این مسئله که دلیل عمده ی مرگ و میر در آمریکا بیماری های قلبی می باشد بر کسی پوشیده نیست. کلسترول و چربی های اشباع نقش مهمی را در بروز بیماری های قلبی ایفا می کنند و هردوی این مواد به مقدار فراوان در محصولات گوشتی و همچنین دیگر محصولات حیوانی یافت می شوند. به عبارت دیگر غذاهای گیاهی حاوی هیچ گونه کلسترول یا چربی های اشباع نمی باشند، در واقع کلسترول خون در افرادی که غذاهای گیاهی را جایگزین غذاهای گوشتی می کنند، ۳۵ درصد کاهش می یابد. همچنین مقدار زیاد فیبر موجود در غذاهای گیاهی به کاهش میزان کلسترول و خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند.

خطر ابتلا به دیابت نوع دو کاهش می یابد

همواره علم نشان داده است که خوردن گوشت در بروز دیابت نوع ۲ نقش دارد. بر اساس CDC از هر سه بزرگسال در آمریکا یک نفر ناقل دیابت است که منجر به شرایط دشواری می شود. خوشبختانه با جایگزینی غذاهای گیاهی از وقوع شرایط وخیم پیشگیری می شود. در واقع با افزودن غلات به وعده های غذایی می توان خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی و افزایش وزن را کاهش داد.

پروتئین مورد نیاز بدن از منابع غذایی سالم‌تری تامین می‌شود

شاید مهم‌ترین مزیت رژیم غذایی بدون گوشت این باشد که پروتئین مورد نیاز بدن از طریق غذاهای گیاهی تامین می شود. پروتئین مورد نیاز بدن را نمی توان از هر غذایی به دست آورد. غذاهای گیاهی حاوی میزان مناسبی از پروتئین های مورد نیاز بدن هستند. توجه زیاد آمریکایی ها به مصرف پروتئین موجب شده است که دریافت پروتئین آن ها ۱.۵ برابر بیشتر از مقدار مورد نیاز بدن باشد. این موضوع در درازمدت می تواند عواقبی را در پی داشته باشد، برای مثال پروتئین های حیوانی در بروز سرطان، بیماری های قلبی، التهاب و دیابت نقش دارند.

کمتر دچار التهاب می شوید

به طور طبیعی بدن اندکی التهاب دارد اما التهاب شدید ناشی از مصرف محصولات حیوانی می باشد. گوشت، پنیر و غذاهای فرآوری شده در بروز التهاب نقش دارند و می توانند منجر به بیماری های قلبی، سکته و بیماری های خود ایمنی شوند. خوشبختانه غذاهای گیاهی خواص ضد التهابی داشته و جزو غذاهایی هستند که باید در رژیم غذایی وجود داشته باشند.

فواید رژیم غذایی بدون گوشت برای روده

میکروب های روده حاوی تعداد بسیار زیادی جاندار ریز بوده که به هضم غذا و دیگر فرآیندهای زیستی کمک می کنند. محصولات حیوانی که فیبر کمی دارند موجب شیوع بیماری و افزایش باکتری های روده ای مانند TMAO می شوند که سمی است. این باکتری از طریق تجمع پلاک ها در رگ های خونی موجب بروز بیماری های قلبی می شود. در هر صورت هنگامی که افراد گیاه خوار غذاهای گوشتی می خورند میکروب های روده TMAO کمتری تولید کرده یا اصلا تولید نمی کنند. اکوسیستم افراد گوشت خوار نسبت به افراد گیاه خوار کاملا تفاوت دارد، همچنین بسیاری از گیاهان حاوی منابع پروبیوتیک هستند که موجب تقویت و حفظ تعادل و سلامت روده می شوند.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *