تغذیه و تناسب اندامورزش

دلایلی برای اینکه تمرینات قدرتی تان را از الان شروع کنید

فرقی نمی‌کند که تمرینات قدرتی را با چه نامی می‌شناسید، وزنه زدن، تمرینات قدرتی یا هر نام دیگری، به طور کلی تمرینات قدرتی برای بهبود سلامتی افراد در هر سنی لازم و ضروری است.

شاید ابتدا انجام تمرینات قدرتی کمی ترسناک باشد، اما اگر از فواید انجام این تمرینات اطلاعی داشته باشید، بدون درنگ به سراغ بلند کردن وزنه‌ها خواهید رفت؛ در ادامه، به ۶ علتی که همین امروز باید به سراغ تمرینات قدرتی بروید، خواهیم پرداخت.

چرا باید ورزش قدرتی انجام دهیم؟

ما قصد نداریم که در بیان فواید وزنه زدن اغراق کنیم و بگوییم که با وزنه زدن همه چیز بهتر خواهد شد! نه، عمل وزنه زدن (یا هر شکل دیگری از تمرینات قدرتی) باعث افزایش حجم عضلانی شده که با عضلات تان می توانید هر جسمی را که خواستید بلند کنید و فقط محدود به بلند کردن دمبل نمی‌شود.

می‌خواهید خریدها را تا منزل ببرید؟ می‌خواهید فرزندتان را بغل کنید؟ می‌خواهید از پله ها بالا بروید؟ همه این کارها با وزنه زدن برای‌تان ساده‌تر خواهد شد؛ حتی انعطاف پذیری، تعادل و هماهنگی بدن تان نیز بهبود خواهد یافت و بهبود همه این موارد یعنی ۴۰ درصد احتمال زمین خوردن و یا خطر افتادن شما کاهش خواهد یافت.

برای همین است که می‌گوییم انجام تمرینات قدرتی برای هر سنی مناسب است؛ متأسفانه بیشتر سالمندان به علت خودداری از تمرینات قدرتی، بدن‌شان ضعیف شده و تعادل خود را به مرور زمان از دست می‌دهند؛ همین، علت زمین خوردن‌های مداوم آنهاست.

افزایش کالری‌سوزی‌

قطعاً همین حالا هم می‌دانید که با وزنه زدن، کالری‌سوزی بیشتری خواهید داشت (به خصوص اگر از تمرینات دایره‌ای استفاده کنید)؛ اما آیا می دانستید که با انجام تمرینات قدرتی، وقتی هم که ورزش نمی‌کنید، کالری‌سوزی خواهید داشت؟! جالب است نه، همه اینها به همان عضله‌سازی در هنگام انجام تمرینات قدرتی برمی‌گردد؛ عضله‌ای بودن بدن نیاز شما به کالری‌سوزی را افزایش خواهد داد؛ یعنی برای حفظ عضلاتتان نیاز به انرژی (کالری) بیشتری خواهید داشت.

بنابراین به سادگی با ورزش کردن عضلاتتان بیشتر شده و در نتیجه حجم عضلات بیشتر شده و نهایتاً چربی سوزی تان نیز بیشتر می شود، زیرا عضلات شما نیاز به کالری بیشتر دارند.

حتی زمانی که جلوی تلویزیون مشغول تماشای سریال مورد علاقه تان هستید هم کالری سوزی خواهید داشت.

حال بهتر و استرس کمتر

بهتر شدن حالتان با ورزش، فقط محدود به انجام تمرینات قدرتی نمی‌شود، هر ورزشی که انجام دهید، در بدن‌تان اندورفین ترشح شده و در نتیجه باعث شادی ،نشاط تان خواهد شد. اما انجام تمرینات قدرتی در کاهش استرس نقش بیشتری نسبت به دیگر ورزشها و تمرینات دارد. تمرینات قدرتی را با نام دیگر ورزش ضد استرس نیز می شناسند! تحقیقات نشان داده که افرادی که اندام متناسب دارند، نسبت به افراد کم تحرک دارای سطح استرس کمتری هستند. هنوز هم قانع نشدید؟! پس جالب است بدانید که با وزنه زدن می توانید به جنگ افسردگی بروید.

یاری‌رسانی به قلب

انجام تمرینات قدرتی برای سلامتی قلب معجزه می‌کند، به طوری که تمام متخصصان قلب، ورزش را برای بهبود وضعیت بیماران‌شان توصیه می‌کنند؛ مطالعات نشان داده که انجام تمرینات قدرتی، به جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی کمک شایانی کرده است؛ همچنین با استفاده از وزنه‌های متوسط، کلسترول بد موجود در خون نیز کاهش یافته و سلامت قلب را افزایش می‌دهد.

استقامت استخوان‌ها

شاید تصور کنید چنین اتفاقی تخیلی بوده و با انجام ورزش، امکان افزایش میزان مقاومت استخوان‌ها غیرممکن می‌باشد؛ اما حقیقت چیز دیگری است، استخوان ها دارای بافت زنده ای است که با ورزش کردن قوی‌تر می شود.

شما با انجام تمرینات قدرتی، تراکم استخوان‌های‌تان را افزایش داده و در نتیجه استخوان‌های محکم‌تری خواهید داشت؛ همچنین برطبق مطالعاتی که بر روی ورزشکاران صورت گرفته، وزنه زدن از بروز پوکی استخوان و شکستگی‌های ناگهانی جلوگیری خواهد کرد.

افزایش قد

شاید در ابتدا چنین گفته‌ای کمی به‌‌نظرتان عجیب بیاید، اما حقیقت دارد؛ با انجام تمرینات قدرتی وضعیت ایستادن و فرم بدنی شما تغییر کرده و بهتر می‌ایستید، که همین باعث می‌شود تا قدتان بلندتر از قبل شود.

بنابراین کافی است تنها چند هفته از انجام تمرینات قدرتی شما گذشته باشد که خودتان متوجه تغییرات شوید؛ به این نکته هم دقت داشته باشید که وقتی صاف بایستید، به‌نظر می‌رسد که اعتمادبه‌نفس بیشتری دارید.

سلامت مغز

تمرینات قدرتی باعث افزایش سلامت مغز می شود؛ بنابر تحقیقاتی که برای مقاله‌ای علمی صورت گرفت، زنان مسنی که حداقل یک یا دو ساعت در هفته وزنه می زدند، قدرت تصمیم‌گیری و درک‌شان نسبت به افرادی که ورزش نمی‌کردند، بیشتر بود؛ پس دفعه بعدی که رئیس‌تان از شما خواست تا بیشتر کار کنید و برنامه ورزشی خود را نادیده بگیرید، به او بگویید که مغزتان نیاز به ورزش دارد.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *