تغذیه و تناسب اندامورزش

تقویت عضلات شکمی با موثرترین روش‌ ها در دوران بارداری

یادگیری منقبض و سفت کردن عضلات شکمی (آرام منقبض و سفت کردن) در دوران بارداری، دارای اهمیت بسیار زیادی است؛ منقبض کردن باعث می شود تا عضلات شکمی تان تقویت شده و در دوران بارداری و با وجود وزن زیادی که نوزاد به رحم وارد می کند، عضلات کمر کشیده نشود.

انجام تمرینات سفت کردن عضلات شکمی، به بازیابی قدرت عضلاتی و قوی تر شدن عضلات پس از تولد نوزاد نیز کمک بسیاری خواهد کرد؛ تمرین منقبض کردن عضلات شکمی را می توانید در هنگام بارداری و پس از تولد فرزند دلبندتان انجام داده و حتی از فواید آن در رابطه جنسی خود نیز بهره‌مند شوید.

تاثیر سفت‌کردن عضلات شکمی در بارداری

بدون شک، انجام تمرینات سنتی مانند دراز و نشست در دوره بارداری، کار راحت و ایمنی نخواهد بود؛ بسیاری از این حرکات ورزشی فقط عضلات بیرونی شکم را تقویت کرده و می تواند به عضلات کف لگنی نیز فشار آورده و به جای تقویت شان، آنها را ضعیف کند.

چگونه عضلات شکمی را سفت کنیم؟

سفت کردن عضلات شکمی شامل منقبض کردن بخش انتهایی عضلات شکمی می شود؛ برای این کار باید به آرامی عضلات قسمت زیرین شکم را به سمت ستون فقرات جمع کرده و تا هر زمانی که می‌توانید در همان حالت بمانید.

متأسفانه بسیاری از زنان به درستی عضلات خود را سفت نمی کنند؛ از بین این اشتباهات می توان به انقباض بیش از حد عضلات شکمی و حبس کردن تنفس اشاره نمود، بنابراین بهتر است شیوه درست آن را یاد گرفته و نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می شود را رعایت کنید:

نکات ویژه درباره انقباض عضلات شکمی

ابتدا عضلات کف لگنی خود را به سمت بالا بیاورید، این کار باعث می شود تا راحت تر به عضلات عمقی تر شکمی خود متصل شوید؛ به یاد داشته باشید که همه این عضلات به یکدیگر متصل هستند؛ اگر درست این حرکت ابتدایی را انجام داده باشید، باید احساس کنید که عضله کف لگنی شما بالا آمده و ناحیه پایینی شکم و قسمت زیر ناف به سمت داخل فرو می رود.

حتماً دقت داشته باشید که در هنگام انجام این حرکت، نفس خود را حبس نکنید؛ اگر در حین انجام حرکت، نفس تان را حبس کردید، مطمئن باشید که شدت انقباض بیش از حد مورد نیاز بوده و باید تمرین کنید تا این تکنیک را با آرامش و دقت بیشتری انجام دهید.

  • در حین انجام این حرکت باید حس کنید که نیمه پایینی عضلات شکمی (پایین تر از قسمت ناف) منقبض شده است؛ به هیچ وجه نباید احساس انقباضی در قسمت زیر قفسه سینه و قسمت های بالایی شکم داشته باشید، اگر چنین حسی داشتید مطمئن باشید که شما حرکت را به درستی انجام نمی‌دهید.
  • اگر احساس کنید که عضلات کف لگنی تان به سمت پایین فشار می آورند، به این معنی است که حرکت انقباض شکمی را به درستی انجام نمی دهید.
  • اگر انقباض هر دو قسمت عضلات شکمی، یعنی عضلات کف لگنی و عضلات قسمت پایینی شکم برای تان دشوار است، هرکدام از حرکات را به صورت جداگانه انجام داده و ابتدا عضلات قسمت پایینی شکم را منقبض کرده و سپس به سراغ عضلات کف لگن خود بروید.
  • به هیچ وجه نباید در حین انجام انقباض، درد یا احساس ناراحتی داشته باشید، در صورتی که چنین احساسی داشتید، بلافاصله انجام تمرینات را متوقف کنید.
  • اگر با وجود توضیحات بالا هنوز هم نسبت به اینکه حرکات را به درستی انجام می دهید یا نه، شک دارید. بهتر است با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.
  • با بزرگ تر شدن نوزاد داخل شکم، قطعاً عضلات شکمی تان فشار و وزن بیشتری را باید تحمل کند؛ بنابراین با نزدیک شدن به ماه های آخر بارداری، عضلات قسمت پایینی شکم تان بیش از دیگر عضلات نیازمند توجه و مراقبت خواهد بود.
  • برای این کار می توانید دست خود را بر روی قسمت پایینی شکم (زیر ناف) قرار داده و سعی کنید با انقباض عضلات شکمی، شکم تان از دست تان فاصله بگیرد؛ چنانچه در حین انجام حرکت، نفس خود را حبس نمودید، بدانید که بیش از حد، عضلات خود را منقبض کرده اید؛ این کار را باید با آرامش و تمرکز زیاد انجام دهید و هیچ گاه تنفس در حین انجام حرکات را فراموش نکنید.
  • منقبض کردن عضلات شکمی را به هر حالتی می توانید انجام دهید، فرقی نمی کند که نشسته یا خوابیده باشید، حتی زمانی که بر روی دست های تان باشید هم می توانید این تمرینات را انجام دهید (هیچ محدودیت زمانی و مکانی ندارد)؛ می توانید با کمک قرار دادن دست بر روی شکم، نحوه انقباض عضلات خود را کاملاً احساس کنید.

حرف آخر

پس از اینکه از نحوه درست انجام حرکات مطمئن شدید، حتماً این تمرینات را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا در ماه های آخر بارداری، تجربه بهتری از دوران بارداری خود داشته و عضلات کمرتان کشیده نشود؛ بهتر است در ابتدا ۳ تا ۴ ثانیه و در سه یا چهار ست عضلات خود را منقبض کرده و بعد از گذشت هر هفته، ۵ تکرار به این حرکت اضافه کنید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *