عطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

روش‌های درمان خانگی سوزاک

سوزاک نوعی بیماری آمیزشی (STD) است که در اثر ورود نوعی باکتری به بدن پدیدار شده و معمولا باعث بروز عفونت در نواحی گرم و مرطوب بدن، مانند مجرای ادرار، چشم‌ها، گلو، واژن، مقعد و دستگاه تناسلی زنان می‌شود. در این مقاله به بررسی علائم این بیماری و روش‌های درمان خانگی سوزاک می‌پردازیم.

بروز این بیماری هم در مردان و هم در زنان امکان‌پذیر است. عفونت این بیماری می‌تواند در اثر رابطۀ جنسی محافظت‌نشده به سایر افراد منتقل گردد. افرادی که روابط جنسی زیادی داشته و یا روابطشان محافظت‌شده نیست، بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. همچنین نوزادانی که مادران سوزاک دارد، در هنگام زایمان ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

علائم سوزاک

برخی از افراد ممکن است به سوزاک مبتلا باشند، اما هیچ نشانه و علائمی را تجربه نکنند. اما برای سایر افراد معمولا علائم دو هفته بعد از قرار گرفتن در معرض باکتری این بیماری نمایان می‌شود.

علائم سوزاک در مردان شامل این موارد است: احساس سوزش و درد هنگام ادرار، افزایش دفعات ادرار، ترشح نوعی مایع زردرنگ از آلت تناسلی، تورم و قرمز در دهانۀ آلت تاناسلی، تورم و درد در بیضه‌ها و گلودرد مداوم.

علائم سوزاک در زنان: ترشح مایع از واژن، درد یا احساس سوزش هنگام ادرار، تکرر ادرار، دوره‌های قاعدگی شدیدتر، گلودرد، درد در هنگام مقاربت، درد شدید در قسمت پایینی شکم و تب کردن.

برای درمان سوزاک نیازمند مراقبت مناسب پزشکی هستید. معمولا برای درمان این بیماری آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. می‌توانید با مشورت پزشک از توصیه‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، بعنوان درمان خانگی سوزاک نیز بهره ببرید.

پرهیز کردن

به محض اینکه بیماری سوزاک در شما تشخیص داده شد، دست از رابطۀ جنسی بردارید. این موضوع بسیار مهم است؛ زیرا داشتن مقاربت در چنین وضعیتی می‌تواند شریک‌تان را نیز در خطر مبتلا شدن به سوزاک قرار دهد. حتی بعد از درمان هم هنگام برقراری رابطۀ جنسی حتما از توصیه‌های محافظتی استفاده کنید تا در خطر ابتلا به بیماری‌های آمیزشی قرار نگیرید.

آنتی‌بیوتیک‌ها

برای درمان سوزاک باید از آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید. با توجه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در ایالات‌متحده، سوزاک با آنتی‌بیوتیک سفتریاکسون قابل درمان است که به صورت تزریق دریافت می‌شود. سفتریاکسون همچنین ممکن است با آنتی‌بیوتیک‌های داکسی‌سایکلین و آزیترومایسین تجویز گردد که هردو به صورت خوراکی دریافت می‌شوند.

اگر دورۀ درمانی سوزاک را به طور کامل نگذرانید و داروهای تجویز شده را مصرف نکنید، احتمال بازگشت این بیماری در آینده وجود دارد.

سیر

سیر یک گیاه ضد باکتری است که برای درمان خانگی سوزاک می‌تواند مفید باشد. قدرت سیر در مبارزه با بیماری‌های باکتریایی بعلت وجود ترکیبی به نام آلیسین در این گیاه است. سیر همچنین به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و برای بازگشت بدن به حالت طبیعی و سالم خود مفید است.

-روزی ۲ تا ۳ حبه سیر را با شکم خالی مصرف کنید. همچنین می‌توانید از سیر در پخت‌وپز استفاده کنید.

درمان خانگی سوزاک

سرکه سیب

یکی دیگر از ترکیب‌های طبیعی که می‌تواند به درمان خانگی سوزاک کمک کند، سرکه سیب می‌باشد. این سرکه حاوی خواص ضد میکروبی و ضد باکتری قوی بوده و برای مبارزه با عفونت در بدن گزینه‌ای مناسب است.

سرکه سیب همچنین می‌تواند درد و التهاب را کاهش داده و از پخش شدن عفونت در بدن جلوگیری کند.

-۱ تا ۲ قاشق غذاخوری از سرکه سیب خالص و طبیعی را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. مقداری عسل مانوکا به آب اضافه کرده و این نوشیدنی را دوبار در روز میل کنید.

عصاره برگ زیتون

عصاره برگ زیتون حاوی ماده‌ای قوی به نام oleuropein است که این ماده خواص ضد میکروبی فراوانی دارد. بعلاوه عصاره برگ زیتون بسیار برای ساخت و بهبود سیستم ایمنی بدن مفید است. یک سیستم ایمنی قوی می‌تواند در برابر انواع عفونت‌های باکتریایی مقاومت کرده و رادیکال‌های آزاد در بدن را از بین ببرد.

برای بهره‌مند شدن از خواص این عصاره می‌توانید از مکمل‌های آن استفاده کنید. دوز استاندارد برای مصرف این مکمل، خوردن ۲ کپسول ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرمی در روز است. برای اینکه بیشترین بهره را از این عصاره ببرید، باید هر ۱۲ ماه یکبار مکمل‌اش را مصرف کنید. به هیچ‌وجه مکمل را سرخود مصرف نکرده و حتما با پزشک مشورت کنید.

روغن مرزنگوش

این روغن ممکن است برای درمان هرگونه عفونت باکتریایی، از جمله سوزاک مفید باشد. کارواکرول نوعی ترکیب شیمیایی است که در روغن مرزنگوش وجود داشته و به کاهش عفونت کمک می‌کند.

یکی دیگر از فواید روغن مرزنگوش این است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید بوده و بدن را برای مقابله با سوزاک آماده می‌کند.

-۳ یا ۴ قطره از روغن مرزنگوش را درون یک لیوان آب یا آب میوه بریزید. این نوشیدنی را دو بار در روز و به مدت چند هفته میل کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *