تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

با فواید رژیم گیاهی آشنا شویم

فواید رژیم گیاهی ، سلامتی شما را در کوتاه‌مدت و همچنین در درازمدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حالی که بسیاری از مردم با دریافت اطلاعات غلط، برای کاهش وزن به سوی رژیم‌های سرشار از پروتئین یا رژیم‌های کتوژنیک (چربی زیاد، کربوهیدرات کم) کشیده می‌شوند، تحقیقات همواره رژیم‌های گیاهی را برای سلامت مطلوب‌تر می‌دانند. البته بسیاری از رژیم‌ها می‌توانند در کوتاه‌مدت به کاهش وزن کمک کنند ولی اغلب آنها در دراز‌مدت باعث بروز بیماری‌های قلبی و سرطان می‌شوند.

فواید رژیم گیاهی

به گزارش عطارباشی به نقل از «کر۲» با گذشت زمان همواره تعداد مطالعات و تحقیقاتی که پیرامونِ فواید رژیم گیاهی منتشر می‌شوند در حال افزایش است. این نتایج از خواص رژیم گیاهی بر متعادل‌سازی وزن در افراد چاق گرفته تا محافظت از قلب در برابر تصلب شرایین را شامل می‌شوند. به عبارت دیگر، یک رژیم غذایی گیاهی نه تنها به تنظیم مجدد سوخت‌وساز بدن کمک کرده، بلکه نقش چشمگیری در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز ایفا می‌کند.

مطالعه‌ای که در مجلۀ پزشکی Nutrients منتشر شد نشان می‌دهد که رژیم‌های گیاهی خطر بروز حملات قلبی را تا ۴۰ درصد و خطر سکته مغزی را تا ۲۹ درصد کاهش می‌دهند. مطمئن باشید که اگر دارویی با این ویژگی‌ها و خواص وجود داشت، حتما قیمتی نجومی برای آن در نظر گرفته می‌شد. بعد از سه دهه انجام تحقیقات مختلف غذایی، هنوز رژیمی یافت نشده است که خواصی همانند رژیم گیاهی داشته باشد.

به یاد داشته باشید که سلامتی خود در درازمدت را نباید فدای کاهش وزن در کوتاه‌مدت کنید، و خوشبختانه با دنبال کردن یک رژیم گیاهی نیازی هم به انجام اینکار ندارید. «میشل کوک» متخصص تغذیه می‌گوید: «در تجربۀ پزشکی من، بارها دربارۀ اثرات و فواید رژیم گیاهی شنیده‌ام. کاهش درد در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا و روماتیسم، عادی‌سازی نشانگرها در وضعیت‌های پیش‌سرطانی، متعادل‌سازی هورمون‌ها، کاهش فشارخون در افرادی که فشارخون بالا داشتند و بسیاری از موارد دیگر.» این تجربه با مطالعه‌ای که در مجلۀ Nutrients چاپ شده است، تأیید می‌شود. در این مطالعه افرادی که رژیم گیاهی دنبال می‌کردند، با ۵۰ درصد کاهش سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ مواجه شدند.

چه مواد غذایی گیاهی را مصرف کنیم؟

متخصصین باور دارند که اگر بخش زیادی از رژیم غذایی شما از مواد غذایی‌ای مانند میوه‌ها، سبزیجات، مغزهای خوراکی، دانه‌ها، حبوبات و غلات کامل تشکیل شده باشد، سیستم ایمنی بهتر، افزایش انرژی و فواید دیگری را تجربه خواهید کرد.

چرا رژیم گیاهی بهتر از سایر رژیم‌هاست؟

دلایل بسیاری برای این برتری وجود دارد. میزان دریافت فیبر در رژیم‌های گیاهی معمولا زیاد است. فیبر نه تنها عملکرد منظم روده را تضمین می‌کند، بلکه برای حفظ سلامت و جمعیت میکروارگانسیم‌های روده نیز مفید است. فیبر کمک می‌کند تا مواد زائد از بدن خارج شوند و جذب دیواره‌های روده‌ها و سپس وارد جریان خون نشوند. اغلب مواد غذایی در مسیر روده‌ها جذب بدن می‌شوند و این موضوع بسیار برای جلوگیری کردن از ورود مواد مضر به جریان خون و اطمینان از جذب مطلوب ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری، اهمیت دارد.

همچنین رژیم‌های گیاهی نسبت به سایر رژیم‌ها معمولا مقادیر آب بیشتری دارند که برای عملکرد مناسب سلول‌های بدن بسیار مفید است. کمبود آب در بدن می‌تواند باعث بروز اختلال در سیگنال‌های الکتریکی مغز شود. رژیم‌های گیاهی سرشار از مواد غذایی ضد التهابی، ضد سرطانی و مواد مغذی گیاهی درمانگر هستند.

پروتئین را از کجا دریافت کنیم؟

افرادی که رژیم غذایی گیاهی دارند از این سوال متنفر هستند. قبل از پرسیدن این سوال باید از این موضوع آگاه شوید که تمام مواد غذایی گیاهی حاوی پروتئین هستند. حبوباتی نظیر عدس، نخود، لوبیا، لوبیا سیاه و… همگی منابع بسیار خوبی از پروتئین می‌باشند. مغزهای خوراکی و دانه‌ها نیز سرشار از پروتئین هستند. کافیست این مواد غذایی را به سالاد، سوپ، خوراک و… اضافه کنید تا از تأمین پروتئین مورد نیاز بدنتان مطمئن شوید.

منبع:  گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *