درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

فواید قابل توجه ۲۰ دقیقه چرت زدن در روز

یکی از ویژگی‌هایی که همراه با افزایش سن به زندگی ما اضافه می‌شود، تمایل به چرت زدن است، اما چرت زدن در دهه ۲۰ سالگی هم می‌تواند طبیعی باشد. حتی افراد مشهوری مانند لئوناردو داوینچی، ارسطو و ناپلئون هم به چرت زدن علاقه داشته‌اند. پس چرت زدن نه‌تنها منفی و مخرب نیست، بلکه فواید قابل توجهی هم دارد. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که ۲۰ دقیقه چرت زدن دارای چه فوایدی برای ما است.

خلاقیت را ارتقا بدهد

آیا شما هم بعضی از روزها نمی‌توانید هیچ ایده خلاقانه‌ای به خودتان یا دیگران ارائه بدهید و از این مساله رنج می‌برید؟ چرت زدن می‌تواند راه‌حل مناسبی برای شما باشد. درواقع، وقتی که ذهن‌مان بیش از حد آشفته است و نمی‌توانیم واضح و روشن فکر کنیم، باید چرت زدن را جدی بگیریم. چرت زدن در این مواقع، مثل شارژ کردن باتری عمل می‌کند.

سطح هوشیاری را بالاتر می‌برد

آیا شما هم با نزدیک شدن به ساعت ۲ یا ۳ بعد از ظهر، ضعف در وضعیت هوشیاری خودتان را احساس می‌کنید؟ برای این‌که چنین حالتی نتواند اختلالی در روند کارهای شما ایجاد کند، باید انجام دادن بخش اصلی امور کاری‌تان را به صبح موکول کنید. به‌علاوه، یک چرت کوتاه ۲۰ دقیقه‌ای هم می‌تواند حال شما را در ساعات ظهر کاملا دگرگون کند و هوشیاری شما را دوباره به سطح مطلوب برساند.

خلق‌وخو را بهتر کند

آیا بدخواب هستید و روز بعد را به‌خاطر همین بدخوابی به‌سختی می‌گذرانید؟ یا این‌که استرس و اضطراب کاری، شما را در طول روز بدخلق می‌کند؟ بهترین راه‌حل برای مقابله با مشکلات ناشی از این مسائل، چرت زدن است. تنها ۲۰ دقیقه چرت زدن می‌تواند وضعیت عاطفی ما را تنظیم کند، خلق‌وخوی ما را ارتقاد بدهد و ذهن ما را برای ادامه دادن به کارها و امور زندگی آماده کند.

به تمدد اعصاب منجر شود

انسان‌ها به دلایل مختلف، بعضی از روزها واقعا عصبی و تحریک‌پذیر هستند. محققان می‌گویند که هیچ چیز در این حالت نمی‌تواند به اندازه یک چرت ۲۰ دقیقه‌ای تاثیرگذار باشد و عصبانیت ما را تسکین بدهد. بنابراین، به‌جای این‌که در معرض تماس با افراد دیگر قرار بگیرید و تنش میان خود و دیگران را بیشتر کنید، هرچه زودتر چرت بزنید.

بهره‌وری را افزایش بدهد

شاید متناقض به نظر برسد، اگر بگوییم که ۲۰ دقیقه چرت زدن می‌تواند به افزایش نرخ بهره‌وری افراد در امور کاری کمک کند، اما چنین رابطه‌ای واقعا وجود دارد. بعضی از افراد فکر می‌کنند که اگر دائما پشت میز خودشان بنشینند و حتی در شرایط نامساعد به کار خودشان بپردازند، کارهای بیشتری را انجام می‌دهند، اما مطالعات علمی نشان داده‌اند که چنین چیزی صحت ندارد. چرت زدن در این حالت مانند مرحله سوخت‌گیری برای اتومبیل‌های مسابقه‌ای عمل می‌کند و ما را برای رسیدگی به کارهای‌مان آماده می‌سازد. توجه داشته باشید که چرت زدن می‌تواند ساعات عصر تا شب شما را به ساعات مناسبی برای فعالیت‌های مفید و موثر تبدیل کند، اما بسیاری از افراد بدون چرت زدن واقعا عصر خودشان را بیهوده تلف می‌کنند.

حافظه شما را تقویت کند

حافظه ما درحین خواب، خودش را بازسازی و ترمیم می‌کند و به طبقه‌بندی اطلاعات دریافت‌شده می‌پردازد. بنابراین، ۲۰ دقیقه چرت زدن می‌تواند شدیدا برای افزایش کیفیت مطالعات درسی موثر باشد. دانش‌آموزان و دانش‌جویانی که چرت زدن را جدی می‌گیرند، راحت‌تر می‌توانند به مطالعه درس‌ها بپردازند.

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *