عطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

آشنایی با فواید شیر نارگیل

شیر نارگیل به طور مستقیم از گوشت میوۀ نارگیل (قسمت سفید) بدست می‌آید. با توجه به تعداد دفعاتی که خامۀ شیر را می‌گیرید و نحوۀ آماده کردن آن، می‌توانید شیر نارگیل را با محتوای متفاوت چربی درست کنید. شیر نارگیل بعنوان یک جایگزین مناسب شیر گاو برای گیاهخواران و افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند شناخته می‌شود. مصرف متعادل این شیر می‌تواند فواید فراوانی داشته باشد. به طور خلاصه می‌توان گفت که شیر نارگیل ترکیبی از دو محصول جداگانه، آب نارگیل و خامه نارگیل می‌باشد. با ما همراه باشید تا شما را با ارزش غذایی و فواید شیر نارگیل آشنا کنیم.

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک‌فکتس» شیر نارگیل ضخیم بوده و حالت خامه‌ای دارد که البته می‌توان آن را از طریق جوشاندن‌های متوالی رقیق کرد که برای تهیۀ دسر یا سس‌های خامه‌ای مناسب است. شیر نارگیل بعنوان یک منبع غذایی مناسب در برخی از مناطق گرمسیر مورد استفاده قرار می‌گیرد، که البته بعلت محتوای مغذی و فواید سلامتی‌اش، محبوبیت آن در سراسر جهان روز به روز در حال افزایش است.

ارزش غذایی شیر نارگیل

شیر نارگیل منبع بسیار خوبی از منیزیم، مس، آهن، منگنز، ویتامین ث، فولات، سلنیوم و سایر مواد معدنی است. بعلاوه این شیر محتوای بالایی از چربی‌های اشباع‌شده را در خود جای داده است که به همین دلیل باید در مصرف آن تعادل را رعایت کنید. جالب است بدانید که تنها یک فنجان از شیر نارگیل، مقادیر مناسبی از پروتئین و فیبر را تأمین می‌کند.

در ادامه نگاهی به فواید شیر نارگیل خواهیم داشت.

محافظت از قلب

با داشتن مقدار قابل توجهی از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط، شیر نارگیل یک نوشیدنی پرچرب محسوب می‌شود، اما باید بدانید که این چربی‌ها از نوع خوب و مفید بوده و به بهبود سلامت قلب کمک می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف متعادل شیر نارگیل می‌تواند برای کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب در بدن مفید باشد، که از بروز عارضه‌هایی مانند تصلب شرایین پیشگیری کرده و خطر بروز حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد. همچنین تحقیقی نشان می‌دهد که شیر نارگیل برای کاهش سطوح تری‌گلیسیرید مفید بوده و از بیماری‌های قلبی – عروقی پیشگیری می‌کند. اگرچه مصرف زیاد این شیر می‌تواند نتایج برعکس داشته باشد.

بهبود عملکرد عصبی

مواد معدنی مختلفی که در شیر نارگیل وجود دارد، اثر قابل توجهی بر سطوح الکترولیت بدن می‌گذارد. مایعات الکترولیت در بدن وسیله‌ای هستند که از طریق آن سیگنال‌های سیستم عصبی به سایر قسمت‌های بدن مانند تمام عضلات و سلول‌ها ارسال می‌شوند. با بهینه‌سازی سطوح الکترولیت از طریق شیر نارگیل، عملکرد عضلانی و فعالیت کلی سیستم عصبی بهبود پیدا می‌کند.

افزایش انرژی

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، سطوح اسیدهای چرب با زنجیره متوسط در شیر نارگیل بالا است و برخلاف سایر شکل‌های چربی، چربی‌های شیر نارگیل به طور مستقیم توسط کبد متابولیزه می‌شوند، که محصول جانبی این فرآیند، کتون‌ها هستند. کتون‌ها بسته‌های سالم‌تر و متمرکزتری از انرژی هستند که باعث بهبود قدرت شناختی و فیزیکی شما می‌شوند.

فواید شیر نارگیل برای کاهش وزن

اسیدهای چرب خاصی که در شیر نارگیل وجود دارند، قادر هستند که سوخت‌وساز بدن را از طریق روش‌های مختلفی افزایش داده و در عین حال گرسنگی را سرکوب کنند. این موضوع باعث می‌شود تا مقدار کالری دریافتی شما در طول روز کاهش پیدا کند. اگر میزان کالری‌سوزی را افزایش دهید، شیر نارگیل به شما کمک خواهد کرد تا حتی وقتی ورزش نمی‌کنید هم کالری بسوزانید.

کمک به هضم

اگرچه وقتی شیر نارگیل را در خانه تهیه می‌کنید، اغلب فیبر غذایی موجود در نارگیل از بین می‌رود، اما مصرف منظم و متعادل شیر نارگیل همچنان می‌تواند برای سیستم هضم بدن مفید باشد. طبیعت ضد التهابی این شیر به تسکین ناراحتی معده و تحرکات بهتر روده کمک می‌کند و در نتیجه می‌تواند برای تسکین علائم یبوست مفید واقع شود.

بهبود گردش خون

شیر نارگیل منبع بسیار خوبی از آهن است که بدن ما برای تولید گلبول‌های قرمز خون به آن احتیاج دارد. با پیشگیری از کم‌خونی، این شیر می‌تواند به افزایش جریان خون و رسیدن اکسیژن به قسمت‌های مختلف بدن کمک کند.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *