تغذیه و تناسب اندامورزش

آیا ورزش باید درد داشته باشد؟

همیشه بعد از انجام ورزش درد داشتم و فکر می کردم این دردها نشانه ای از پیشرفت است؛ بنابراین همیشه بعد از ورزش کردن به خاطر درد پا و گرفتگی عضلات، لنگان لنگان به خانه می رفتم و حتی نمی توانستم بدون گرفتن دستگیره از پله ها بالا و پایین بروم.

دیگر درد بعد از ورزش جزیی از زندگی ام شده بود؛ اینکه بخواهم از ماشین پیاده شوم ۵ دقیقه زمان می برد؛ از شدت درد حتی یک دقیقه هم نمی توانستم پا به پای مادر بزرگ ۶۲ ساله ام پیاده روی کنم.

می‌خواستم خودم را برای شرکت در مسابقات ماراتن نیویورک آماده کنم، بنابراین باید حداقل در هفته ۱۰۰ مایل می دویدم؛ همیشه خیلی عالی می دویدم، ولی درد هم دائماً همراهم بود، دیگر یاد گرفته بودم که چگونه با درد زندگی کنم.

اما بعد از ۲۳ سال دوندگی، تازه متوجه شدم که نمی توان بر درد غلبه کرد؛ فقط می توان درد را با داروهای مسکن به تعویق انداخت؛ زمانی که درد، شما را از پا در بیاورد و تسلیم آن شوید دیگر اشتیاق و استعداد و تصمیم های تان هیچ کمکی به شما نخواهند کرد و بدون شک درجا خواهید زد.

به خودتان سخت نگیرید!

زمانی که بخواهید به خودتان سخت بگیرید و سر سختانه تمرین کنید، یک راست خود را به جهنم فرستاده اید؛ باید گاهی اوقات وسط تمرین ها استراحت کرده و به خودتان فرصتی برای بازیابی و ریکاوری بدهید.

در کنار اینکه روزهایی را به استراحت کردن اختصاص می دهید، باید زمانی را نیز انتخاب کنید و ورزش های سبک تری انجام دهید؛ تمرینات تان را متنوع تر کنید، برای مثال روزهای خاصی حرکات یوگا، پیلاتس یا تای چی انجام دهید، یا حتی می توانید در داخل منزل با ویدیوهای آموزشی، تمرینات ورزشی انجام دهید.

در تمرینات، افکارتان را متمرکز کنید

در حین انجام حرکت و تمرینات، فقط به این فکر نباشید که مثلاً شانه های عضلانی تری داشته باشید، بهتر است حرکات تان آگاهانه و به آرامی اتفاق بیفتد تا در عضله سازی، از آرامش به دست آمده از حرکات نیز لذت ببرید.

در کل، ما می خواهیم برای اینکه دردی را پس از انجام تمرینات احساس نکنید، همیشه تفکر را چاشنی ورزش کنید و همزمان با ورزش بدن، ورزش ذهن نیز انجام دهید.

در ادامه به پرسش و پاسخ هایی در مورد ورزش ذهن و جسم به صورت همزمان خواهیم پرداخت تا ببینیم ورزش، همراه با تفکر چه فوایدی برای ما خواهد داشت:

تفکر و تمرکز چه تاثیری در ورزش دارد؟

استقامت: بله

حرکات استقامتی معمولاً دارای تعداد تکرار زیاد بوده و یک نوع و شکل حرکتی را باید برای مدت زمان طولانی حفظ کنید.

انجام چنین تمریناتی باعث قویتر شدن عضلات شده و قدرت تحمل و استقامت شما را در حین انجام حرکات ورزشی بالاتر خواهد برد؛ اما دقت داشته باشید که تکرار زیاد این حرکات، اثر آنها را از بین می برد.

باید همیشه تمرینات خود را بعد از ۴ تا ۶ هفته تغییر داده و بر روی عضلات دیگر خود کار کنید؛ تغییر، هم برای بدن و هم برای ذهن تان مفید است؛ زیرا بعد از مدتی ذهن نیز از انجام حرکات تکراری خسته خواهد شد.

انعطاف‌پذیری: بله

انجام دائم حرکات کششی، به مرور زمان انعطاف پذیری بدن تان را افزایش خواهد داد؛ در حین انجام تمرینات کششی باید تمرکز داشته باشید و این نوع تمرینات را با تمرینات تنفسی همراه کنید؛ اما در هر صورت، نکته کلیدی برای افزایش انعطاف پذیری، تکرار حرکات است.

همچنین دقت داشته باشید که حتماً قبل از انجام حرکات باید بدن تان را گرم کنید، تا مفاصل آمادگی انجام حرکات کششی را داشته باشند و به آنها آسیب نرسانید.

قلب: بستگی به شدت و نوع ورزش شما دارد

اگر شدت ورزش بالا باشد، در نتیجه ضربان قلب تان نیز بالاتر رفته و به نقطه ای می رسد که استقامت قلبی و عروقی شما افزایش خواهد یافت.

دقت داشته باشید، در صورتی که شدت ورزش بالا نباشد، هیچ گاه ضربان قلب بالا نرفته و در نتیجه هیچ پیشرفتی نخواهید کرد.

کاهش استرس: کاملاً

نحوه صحیح تنفس را یاد بگیرید؛ به خودتان بیشتر دقت کنید و در حین انجام تمرینات بر روی خودتان تمرکز داشته باشید.

بهترین راه، تفکر درباره صلح و آرامش در حین انجام تمرینات است؛ این کار باعث می شود تا تمام استرس های دنیا را فراموش کنید و فقط به ورزش کردن و سلامت خودتان بپردازید.

حرف آخر

همیشه پیش از انجام ورزش، این دو پرسش را در ذهن خود مطرح کنید:

اهداف من از انجام ورزش چیست؟ با ورزش کردن، چه چیزی را دنبال می‌کنم؟

آیا از انجام چنین ورزشی لذت می برم؟

دقت داشته باشید که هدف گذاری قبل از ورزش، یکی از نکات مهم برای موفقیت در ورزشی است که انجام می دهید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *