داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

زردچوبه را به چه روشهایی می توان مصرف کرد؟

شیوه های متفاوتی برای مصرف زردچوبه وجود دارد و پرداختن به این مسئله که مصرف این ادویه از چه طریق می تواند برای سلامت عمومی تاثیرگزار و سودمند باشد بسیار حائز اهمیت است. زردچوبه گیاهی چند ساله از خانواده زنجبیل است و مهم ترین ماده تشکیل دهنده آن کورکومین می باشد که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی بوده و خواص ضد التهابی فراوانی دارد. اگرچه این ادویه معمولا به صورت پودر یافت شده و نارنجی رنگ می باشد اما روش های بسیار زیاد دیگری نیز برای افزودن این ادویه تاثیرگزار به رژیم غذایی روزانه وجود دارد.

مصرف زردچوبه

چگونگی مصرف زردچوبه

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک فکتس» اگر به دنبال روش های جدیدی برای مصرف زردچوبه می باشید، می توانید از ریشه، پودر، تنتور، مکمل یا چای زردچوبه استفاده کنید. اگرچه میزان غلظت این ادویه ممکن است متفاوت باشد اما در اغلب موارد خواص آن یکسان است.

ریشه زردچوبه

ریشه زردچوبه می تواند به گونه های متفاوتی مانند رنده شده یا قطعه قطعه شده برای طعم دار کردن وعده های غذایی و ارزش تغذیه ای آن استفاده شود.

پودر

رایج ترین شکل زردچوبه پودر آن می باشد و به عنوان یک چاشنی در سوپ،خورش ها و کاری ها استفاده شده و موجب تند شدن، معطر شدن و همچنین افزایش سلامت وعده های غذایی شود.

مکمل

به دلیل تاثیرات قابل توجهی که زردچوبه بر سیستم بدن دارد بسیاری از مردم از مکمل های غلیظ زردچوبه که در اکثر فروشگاه های محصولات غذایی سالم و وارداتی یافت می شود استفاده می کنند.

چای

می توان از پودر یا ریشه زردچوبه برای دم کردن یک چای مقوی و خوش طعم استفاده کرد. افرادی که مبتلا به مشکلات گوارشی، تتفسی یا التهابی هستند می توانند این چای بسیار محبوب را در رژیم غذایی روزانه خود بیفزایند.

تنتور

تنتور یک گونه ی بسیار غلیظ از زردچوبه می باشد که یک دهان شویه بوده و می توان آن را در آب یا اسموتی ترکیب کرد. تنتور از فرو بردن زردچوبه در الکل درست می شود، بنابراین نباید به مقدار زیاد از آن استفاده کرد.

میزان مصرف زردچوبه

اگرچه زردچوبه ادویه ای بسیار مفید است اما باید به اندازه مصرف شود. در صورت غلظت بالای زردچوبه مواد تشکیل دهنده ی فعال آن می توانند خطرناک باشند. میزان مصرف مناسب زردچوبه و همچنین شیوه ی مصرف آن به وزن و میزان سوخت و ساز بدن بستگی دارد.

ریشه زردچوبه: روزانه ۱.۵ تا ۳ گرم

مکمل پودری: روزانه ۱۵۰۰ میلی گرم پودر زردچوبه (به میزان متوسط)

تنتور: روزانه،۶۰ تا ۱۲۰ قطره،به چهار وعده در روز تقسیم شود.

چای: روزانه به مقدار ½ اونس زردچوبه در آب گرم دم شود.

عوارض جانبی زردچوبه

در صورت مصرف بیش از حد زردچوبه برخی عوارض جانبی از قبیل بالا رفتن خطر ابتلا به سنگ کلیه، مشکلات گوارشی و واکنش های آلرژیک  را در پی دارد. اگر چه در صورت مصرف متعادل زردچوبه عوارض جانبی آن به ندرت روی می دهند.

سنگ کلیه: از آن جایی که زردچوبه حاوی میزان معتدلی از اکسالیت می باشد،مصرف زیاد آن می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه شود.

گوارش: در صورت مصرف زردچوبه بیش از ۲ مرتبه در روز،ممکن است مشکلاتی از قبیل یبوست،نفخ و دردهای شکمی روی دهد.

آلرژی: اگرچه حساسیت به زردچوبه مسئله ای نادر می باشد اما مصرف بیش از اندازه آن ممکن است منجر به مشکلاتی از قبیل سردرد،تهوع و التهابات پوستی شود.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *