داروهای گیاهیروغن هاعطارباشی و طب سنتی

خواص درمانی روغن سرو

روغن سرو از بخار تقطیر شاخه‌های جوان، ساقه‌ها و سوزن‌های درخت سرو بدست می‌آید. این روغن حاوی ترکیباتی مانند Alpha Pinene, Beta Pinene, Alpha Terpinene, Bornyl Acetate, Carene, Camphene, Cedrol, Cadinene, Sabinene, Myrcene, Terpinolene, و Linalool می‌باشد که همگی دارای خواص دارویی هستند. در ادامه شما را با خواص روغن سرو بیشتر آشنا خواهیم کرد.

روغن سرو

سفت کردن پوست و عضلات شل

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک‌فکتس» روغن سرو می‌تواند برای تقویت لثه‌ها و سفت کردن عضلات بدن مفید باشد. این روغن برای پوست و فولیکول‌های مو نیز مفید بوده و از مشکلات دندانی و موها پیشگیری می‌کند.

درمان زخم‌ها

خواص ضد عفونی کننده روغن سرو برای درمان زخم‌های خارجی و داخلی موثر هستند. بسیاری از کرم‌ها و لوسیون‌های ضد عفونی کننده از روغن سرو بعنوان یک ترکیب رایج استفاده می‌کنند. این خاصیت مهم بعلت وجود فرمول شیمیایی به نام کامفن در روغن سرو می‌باشد.

درمان اسپاسم

روغن سرو برای درمان تقریبا تمام انواع اسپاسم و مشکلات مرتبط به آنها مفید است. این روغن به ویژه در درمان اسپاسم در دستگاه تنفسی، روده‌ها و اسپاسم‌های عضلانی در دست‌ها و پاها موثر است. این روغن همچنین به درمان تشنج‌ها، کشیدگی عضلات و گرفتگی‌ها کمک می‌کند.

افزایش ادرار

روغن سرو ادرار را هم در دفعات و هم در مقدار افزایش می‌دهد. این خاصیت بسیار مهم بوده و می‌تواند برای سلامت شما خیلی مفید باشد. تا ۴ درصد از ادرار شما را چربی‌ها تشکیل می‌دهند؛ وقتی بیشتر ادرار می‌کنید، احتمال از دست دادن چربی‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند به کاهش وزن‌تان منجر گردد. همچنین ادرار به بهبود هضم و جلوگیری از جمع شدن گاز در روده‌ها کمک کرده و آب اضافی را از بدن خارج می‌کند که برای کاهش تورم مهم است.

افزایش عرق کردن

روغن سرو یک مادۀ معرق بسیار قوی محسوب می‌شود. یک مادۀ معرق به چیزی گفته می‌شود که منجر به عرق کردن می‌گردد. تعریق دوره‌ای باعث می‌شود تا احساس سبکی و تناسب اندام داشته باشید و همچنین سریع‌تر از شر سموم، نمک و آب اضافی بدن خلاص شوید. این موارد به تمیز شدن منافذ پوستی کمک کرده و همچین باعث باز شدن غدد عرق و چربی در بدن می‌شود که برای پیشگیری از آکنه و سایر بیماری‌های پوستی بسیار مفید است.

از بین بردن بوی بد

این روغن رایحه‌ای تند و مردانه دارد که می‌تواند به راحتی با دئودورانت‌های مصنوعی جایگزین شود که تقریبا بویی مشابه با این روغن دارند.

حفظ سلامت کبد

روغن سرو برای کبد مفید بوده و سلامت مطلوب این اندام را از طریق تنظیم کردن تخلیۀ صفرا تضمین می‌کند.  این روغن همچنین از کبد در برابر عفونت‌های مختلف محافظت می‌کند.

کاهش استرس

روغن سرو اثری آرام‌بخش بر روی ذهن و جسم دارد و برای تسکین استرس عصبی و اضطراب مفید است. این روغن همچنین در موقعیت‌های عصبانیت یا ناراحتی، احساس شادی را در شما تحریک می‌کند. این خاصیت روغن سرو می‌تواند برای افرادی که از شوک جدی، تراما یا مشکلات مشابه رنج می‌برند بسیار مفید باشد.

احتیاط

هیچگونه هشدار خاصی برای مصرف روغن سرو وجود ندارد؛ تنها باید در دوران بارداری از آن اجتناب کنید.

منبع:  گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *