داروهای گیاهیروغن هاعطارباشی و طب سنتی

آشنایی با خواص روغن سبوس برنج

روغن سبوس برنج یک روغن گیاهی است که بسیار محبوب بوده و مزایای زیادی نسبت به روغنهای گیاهی استانداردی دارد که معمولا میلیونها نفر در سراسر جهان با آن آشپزی می کنند. برنج یکی از محبوبترین و در دسترس‌ترین مواد غذایی گیاهی است و روغن سبوس برنج از پوسته‌ی هسته‌ی برنج گرفته میشود. یکی از مزیت های مهم روغن سبوس برنج این است که در روشهای پخت با درجه حرارت بالا، از قبیل سرخ کردن و سرخ کردن های عمیق استفاده میشود. ترکیب آن مشابه با روغن بادام زمینی است اما نسبت به روغن بادام مزایای بیشتری نیز دارد. با توجه به اینکه برنج در حال جاضر غذای اصلی فرهنگ های آسیایی مثل ایران، ژاپن و چین به حساب می آید، و البته با توجه به قیمت ارزان روغن سبوس برنج، این محصول در کشور های آسیایی از محبوبیت زیادی برخوردار است. هر چند که امروزه با توجه به فواید فوق العاده ی این محصول در تامین ویتامین E،  ایجاد تعادل در اسید های چرب موجود در بدن و ظرفیت های آنتی اکسیدانی‌اش، در سراسر جهان نیز به خوبی شناخته شده است.

روغن سبوس برنج

مشکلات یائسگی

تحقیقاتی بر روی عصاره روغن سبوس برنج در مورد چگونگی تاثیر آن بر زنان یائسه انجام شده است. طبق گزارشات ارائه شده بیش از ۹۰٪ از زنانی که مکمل مصرف کرده اند، کاهش چشمگیری در نشانه های تحریک کننده یائسگی تجربه کرده اند که زنان به طور معمول از آن رنج میبرند. همین مزایا برای زنانی که از روغن سبوس برنج نیز استفاده کرده اند صدق می کند.

کنترل کلسترول

سازمان بهداشت جهانی و انجمن قلب آمریکا هر دو اعلام کرده اند که روغن سبوس برنج بهترین ترکیب ممکن از چربی های غیراشباع، اشباع نشده و اشباع شده را نسبت به سایر روغنهای گیاهی دارد.

این تعادل اسیدهای چرب به این معنی است که موجب می شود تا سطح کلسترول در بدن شما کاهش یابد، زیرا شکل های مفید کلسترول در حقیقت از پیوند “فرم” نامعلوم کلسترول جلوگیری می کنند. این امر میتواند به کاهش شرایطی نظیر آترواسکلروز و عواقب ناشی از آن مانند حملات قلبی و سکته مغزی کمک کند.

پیشگیری از سرطان

روغن مغز برنج یک منبع غنی از آنتی اکسیدانها است، هر دو در اشکال مختلف حاوی ویتامین E، و همچنین ترکیباتی مانند اوریزانول هستند. مقادیر زیادی از ویتامین E در روغن سبوس برنج وجود دارد که شامل توکوفرول و توکوترینول است که اکثر روغنهای گیاهی فاقد آن ها هستند. ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل میکند یعنی رادیکالهای آزاد در بدن راخنثی میکند. رادیکالهای آزاد مواد خطرناک متابولیسم سلولی هستند که باعث میشوند سلولهای سالم به سلولهای سرطانی جهش پیدا کنند. بنابراین، حفظ جریان مداوم آنتی اکسیدانها در بدن، برای کاهش شانس ابتلا به انواع مختلف سرطان بسیار ضروری است.

پیری زودرس

ویتامین E برای کمک بیشتر به پیشگیری از سرطان شناخته می شود. ویتامین E (توکوفرول) ارتباط مستقیمی با سلامت کلی و سلامت پوست شما دارد. رادیکال های آزاد میتوانند به سلولهای پوست حمله کنند و علائم پیری زودرس را افزایش دهند. روغن سبوس برنج میتواند سطوح ویتامین E شما را افزایش دهد، که شرایط لازم را برای بهبود زخم، افزایش بازسازی سلولی، پوست صاف، کاهش چین و چروک پوست و محافظت از آفتاب سوختگی را فراهم می کند.

ویتامین E نیز به افزایش کیفیت حفاظتی سلولهای پوست کمک میکند، سموم خارجی و پاتوژنهایی را که از طریق پوست وارد شده‌اند را حفظ میکند. توجه داشته باشید که روغن سبوس برنج حاوی مقدار زیادی فیبر بوده، که میتواند هضم غذا را تسهیل کند. اما اگر شما در حال حاضر از زخم و یا هرگونه بیماری دیگری که به هر دلیلی دستگاه گوارش شما را محدود میکند رنج میبرید، بهتر است از مصرف بیش از حد فیبر پرهیز کنید. در مورد میزان مصرف روغن سبوس برنج، مراقب باشید، چرا که کالری زیادی دارد. از روغن سبوس برنج فقط برای پخت و پز و به اندازه استفاده کنید.

منبع:  گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *