داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینکته های عطارباشی

آشنایی با خواص موسیر از دیدگاه طب سنتی

گیاهی است به گل نرگس با گلهای بنفش و در زیر خاک دارای غده ای است، پیاز مانند طبیعت آن گرم و خشک است.

این غده ها که هم همراه غذا خورده می شود و هم تا حدودی جنبه داروئی و درمانی دارد، کم کننده رطوبات دستگاه گوارش و مفاصل بدن بوده و مدر بول و زیادکننده عرق، بشاش و گلگون کننده پوست بدن است.

ضمنا گیاهی است ضدعفونی کننده و افرادی که برای آشامیدن آب تصفیه شده در اختیار ندارند بهتر است ، با توجه به مزاج خود و فصول سال و شرایط دیگر گاه گاهی همراه با غذا مقداری موسیر میل نمایند تا از ابتلا به بعضی بیماریهایی که بوسیله آب منتقل می شوند در امان باشند.

 موسیر برای بیشتر امراض عصبی مفید بوده و تقویت کننده طحال و دفع کننده انگلها نیز می باشد.

افرادی که عادت به خوردن موسیر دارند موی بدنشان دیرتر از حالت طبیعی سفید می شود و کمتر از افراد دیگر می ریزد

چنانچه زیره را با موسیر و برگ صنوبر بجوشانند و پای دندانها بگیرند ، لثه ها را قوی و دندانها را محکم می کند.

مردهایی که نعوذ به آنان دست نمی دهد و به رخاء آلت تناسلی مبتلا شده اند می توانند موسیر را با مغز گردو در روغن تازه گوسفند یا گاو سرخ کرده و میل نمایند، به سرعت به حال طبیعی در میایند.

اما در خوردن موسیر و به حالت خام افراد گرم مزاج نباید مداومت نمایند، چون به شدت حرارت آنان می افزاید و اگر قصد مداومت در خوردن آن هست باید اولا بصورت پخته مصرف شود و با روغن بادام شیرین باشد نیکوتر است.

اگر زالو در حلق کسی رفته و در آنجا چسبیده باشد ،مقداری موسیر را در سرکه جوشانده و یا کوبیده و عصاره آن را بگیرند و غرغره نمایند زالو از جای کنده یا بیرون می آید و یا ازبین می رود.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *