داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

فواید گزنه یا اورتیکا برای کلیه‌ها

در سده‌های میانه، از «اورتیکا دیوئیکا» یا گزنه به‌عنوان ترکیب ادرارآور طبیعی و با هدف خارج کردن مایعات اضافی از بدن استفاده می‌شده است. کشاورزان معمولا گزنه را به‌عنوان علف هرز در نظر می‌گیرند و درنتیجه پیدا کردن این گیاه در زمین‌های سرسبز، کار سختی نیست.

فواید گزنه یا اورتیکا برای کلیه‌ها

گزنه یا اورتیکا، ترکیب شگفت‌انگیزی برای مقابله با بیماری‌های مختلف است. درواقع،‌ گزنه به‌عنوان نوعی درمان طبیعی و موثر برای تسکین درد (در مواردی مانند آرتریت، دردهای عضلانی و نیش حشرات)، مقابله با التهاب (خصوصا برای نقرس و بیماری‌های پوستی)، تقویت سیستم ایمنی، مقابله با کم‌خونی، تسکین تب یونجه و پایین آوردن قند خون و فشار خون شناخته می‌شود.

با این‌حال، به نظر می‌رسد که سیستم کلیوی بدن، بیشترین فواید و مزیت‌ها را از گزنه یا اورتیکا می‌گیرد. توجه داشته باشید که گزنه دارای سه خصلت مهم است: ادرارآور، تصفیه‌کننده خون و سم‌زداینده طبیعی. بنابراین، این گیاه می‌تواند ناخالصی‌های مختلف مانند باکتری‌ها، رسوبات کلسیم و سنگ‌ها را از کلیه‌ها، مثانه و دستگاه ادراری خارج کند. به‌علاوه، مصرف گزنه به پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک می‌کند و ناراحتی‌های ناشی از عفونت‌های دستگاه ادراری را هم کاهش می‌دهد. خارج کردن آب اضافی و جمع‌شده در اندام‌های انتهایی بدن (مانند صورت، پاها و دست‌ها)، برای بیماران کلیوی فوق‌العاده مفید است، چون بدن آنان به‌طور طبیعی نمی‌تواند این عملکرد مهم را انجام بدهد. در کنار همه این فواید،‌ محققان می‌گویند که گزنه می‌تواند اثر مثبتی هم برای روده‌ها داشته باشد.

نکات احتیاطی درباره مصرف گزنه یا اورتیکا

وقتی که یک ماده غذایی جدید را به بدن‌تان وارد می‌کنید، باید با مقدار بسیار کم شروع کنید و تحمل‌پذیری بدن خودتان را کاملا بسنجید. بعضی از افراد با مصرف گزنه به ناراحتی‌های گوارشی و خصوصا ناآرامی معده مبتلا می‌شوند. با این‌حال، اگر بدن‌تان بتواند گزنه را به‌خوبی تحمل کند، نوشیدن دو فنجان چای یا دم‌کرده گزنه در طول روز مانعی ندارد.

زنان باردار نیز هرگز نباید چای گزنه یا محصولات حاوی این گیاه را مصرف کنند، چون این کار می‌تواند به زایمان زودرس یا حتی سقط جنین منجر شود. به‌علاوه، دقیقا مانند ترکیبات ادرارآور دیگر، در صورت استفاده از گزنه باید مایعات بیشتری در طول روز بنوشید تا مانع از کم‌آبی بدن و مشکلات ناشی از آن شوید. با توجه به این‌که گزنه، فشار خون را هم کاهش می‌دهد، در مصرف آن باید کاملا با احتیاط عمل کنید.

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *