روغن هاعطارباشی و طب سنتینکته های عطارباشی

آشنایی با خواص روغن گلرنگ

این روغن که از دانه گیاه گلرنگ گرفته شده بسیار با ارزش است. در گذشته از دانه های گلرنگ برای رنگ آمیزی استفاده می شد، اما این دانه ها طی چند هزار سال گذشته استفاده‌های متفاوتی داشتند. گیاه گلرنگ در فرهنگ یونان و مصر قدیم گیاه مهمی بوده است. در این نوشتار قصد داریم شما را با خواص روغن گلرنگ آشنا کنیم.

بهبود سلامتی قلب

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک‌فکتس» روغن گلرنگ حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا ۶ بوده، که نوعی اسید چرب مورد نیاز بدن شما میباشد و نام دیگر آن لینولئیک اسید است. این اسید به بدن شما کمک میکند تا میزان کلسترول مناسب درخون را تنظیم کند، که به دنبال آن خطر ابتلا به تصلب شرایین (گرفتگی عروق) و دیگر ناراحتی ها، مثل حملات قلبی و سکته، که معمولا از عوارض گرفتگی عروق هستند را کاهش میدهد.

جلوگیری از دیابت

اسید چرب امگا ۶ همچنین میتواند میزان قند خون را هم مدیریت کند و از این راه به کسانی که دیابت دارند کمک میکند تا سطح قند خونشان را ثابت نگه دارند. همچنین می تواند از ابتلا به دیابت نیز جلوگیری کند.

کاهش وزن

این گیاه از گذشته به عنوان انتخابی خوب برای کسانی که برای کاهش وزن تلاش می کنند شناخته شده است. اسید چرب امگا ۶ که در روغن گلرنگ فراوان است به بدن کمک می کند به جای اینکه چربی را ذخیره کند آن را بسوزاند. از آنجایی که روغن گیاهی برای تهیه بسیاری از غذاها استفاده می شود، این امر باعث می شود روغن گلرنگ بسیار با ارزش باشد. این روغن می تواند توسط کسانی که مرض چاقی دارند به منظور کاهش وزن استفاده شود، بدون اینکه مجبور شوند تغییرات زیادی را در رژیم غذایی خود انجام دهند.

مراقبت از موها

روغن گلرنگ همچنین دارای مقدار زیادی اسید اولئیک است، که برای پوست سر و مو بسیار مفید میباشد. این ویتامین باعث افزایش جریان خون در پوست سر، رشد مو و تقویت فولیکول ها می شود. همچنین می تواند به درخشندگی و طراوت مو کمک کند. بنابراین معمولا در لوازم آرایشی از آن استفاده می شود. اگرچه که در استفاده ی غذایی هم همین تاثیر را دارد.

مراقبت از پوست

مقدار زیاد اسید لینولئیک موجود در روغن گلرنگ آن را برای افزایش کیفیت پوست به گزینه ای مناسب تبدیل می کند. اسید لینولئیک می تواند با چربی پوست ترکیب شده و باعث جلوگیری از مسدود شدن منافذ و کاهش جوش های سرسیاه و همچنین آکنه هایی شود که نتیجه ی تولید چربی در زیر پوست هستند. بعلاوه، لینولئیک اسید باعث شبیه سازی رشد مجدد سلول های پوستی می شود که کمک می کند زخم ها و لکه های پوست بر طرف شوند، و ظاهر شما را جوان تر و جذاب تر می کند.

تسکین دادن علائم سندرم پیش از قائدگی

برای زنان گذراندن زمان قائدگی می تواند دردناک و ناخوشایند باشد. اسید لینولئیک روغن گلرنگ عملکرد پروستاگلاندین ها را تنظیم می کند. این روغن همچنین دارای اسید چرب امگا ۶ است که در ساخت پروستاگلاندین ها تاثیردارد. این موارد، مواد هورمون مانندی هستند که به عملکرد طبیعی بدن از جمله عملکرد سیستم ایمنی کمک می کنند و عامل حفاظت از بدن ما هستند.

موارد احتیاط

اگر مشکل لخته شدن خون دارید از روغن گلرنگ استفاده کنید، از آنجایی که این روغن رقیق کننده ی خون است می تواند به طور چشم گیری باعث کاهش سرعت لختگی خون شود. همچنین، اگر به گرد گیاه آمبروسیا و دیگر گیاهان مشابه حساسیت دارید، از مصرف روغن گلرنگ اجتناب کنید، زیرا این گیاه از خانواده ی گیاه آمبروسیا است و می تواند باعث حساسیت شدید شود.

 

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *