سلامتیسلامتی مونکات سلامتی

کم پیشتی و کرکی بودن موی کودکان چیست؟

علت کم پشت بودن موی کودکان و راههای تقویت آن

موی نوزاد اولین چیزی است که مادر و اطرافیان بعد از زایمان به آن نگاه می کنند و همه آرزو دارند فرزند متولد شده چه دختر باشد چه پسر، موهای زیادی داشته باشد . برخی مادرها تلاش می کنند با عمل به توصیه های بزرگ ترها در دوران بارداری موادغذایی مصرفی کنند که موی نوزاد را پرپشت و ضخیم می کند و برخی بعد از تولد نوزاد به دنبال راه هایی برای رسیدن به این هدف هستند .

کم پشت و کرکی بودن موی کودکان بسیاری از والدین را نگران کرده و پیشنهادهای مختلفی از جمله تراشیدن مو و یا استفاده از تقویت کننده ها را از دیگران دریافت می کنند . با رعایت برخی از اصول می توان از موهای کودکان بیشتر مراقبت کرده و آنها را تقویت نمود .

کرکی، نازک و کم پشت بودن موی کودکان تا حدود ۵ سالگی کاملا طبیعی است و خانواده ها به هیچ عنوان نباید نگران این موضوع باشند . ساختار موهای ما انسان ها به گونه ای است که جنس، ضخامت تار مو و حتی تراکم موها از ۵ سالگی به بعد شکل واقعی خودشان را نشان می دهند و والدین نباید تا رسیدن به این سن، اصراری به پیروی از انواع روش های سنتی مانند تراشیدن موها برای پرپشت شدن موی کودکان خود داشته باشند .

سر کودکانی که موهای چرب دارند به شست و شوی روزانه نیاز دارد . اگر موی سر نوزاد کثیف است، بر اثر خشکی شوره دارد، یا تکه های پوسته روی سر دارد، از شامپوی ملایم استفاده کنید . با برس نرم موهای او را تمیز کنید تا پوسته ها در بیاید؛ سپس سر او را با آب شست وشو دهید . با شانه ای که دندانه های آن پهن است، موی کودک را شانه کنید.

علل متعددی می تواند در این امر دخیل باشد . با توجه به اینکه سوء تغذیه یکی از علل عمده کم مویی در کودکان است بنابراین کمبود پروتئین و ویتامین مهم ترین بخش تغذیه کودکان در رشد مو محسوب می شود .

عفونت ها و قارچ ها از دیگر عوامل ریزش موضعی مو می باشد که در این شرایط، درمان سریع و به موقع، مشکل را برطرف می کند و تأخیر در درمان ممکن است که کچلی موضعی را به دنبال داشته باشد .

عوامل ژنتیک و هورمونی شایع ترین علت ریزش موی سر است .

جگر گوساله، جوانه گندم، تخم مرغ، شیر، ماهی و حبوبات منابع کاملی از پروتئین ها به شمار می روند. در میان خانواده ویتامین ها، ویتامین های E، C و A و ید از اهمیت بیشتری در رشد موی کودکان برخوردارند . شلغم، کلم و بادام زمینی را ذخایر ارزشمندی ید است .

سبزیجات و میوه جات، آجیل و دانه های خوراکی نیز دارای ویتامین های E، C و A هستند . مواد معدنی مانند سیلیس، کلسیم و آهن از جمله مواردی هستند که مانع از ریزش مو می شوند . سیلیس در جو خام، پوست سیب زمینی، فلفل سبز، خیار و جوانه حبوبات به وفور یافت می شود.

برگه میوه ها، آب آلبالو، جگر، گوشت، اسفناج، تخم مرغ، خرما و کشمش نیز از منابع غنی آهن است. شیر نیز به عنوان مهم ترین منبع تأمین کننده کلسیم در بدن افراد محسوب می شود.

در طب سنتی، کیفیت و کمیت موی نوزاد مرتبط با مزاج او است. تمام غذاهایی که مادر در بارداری مصرف می کند، باعث تغییرمزاج جنین می شود. نوزادانی که با مزاج سرد متولد می شوند، موهای روشن و کم پشت و نوزادانی که مزاج گرم دارند، موهای مشکی و پرپشت و لخت و نوزادانی که مزاج خشک دارند، موهای مجعد و کم پشت دارند.

گفتنی است مادرانی که در بارداری غذاهای گرم و تر زیاد می خورند، نوزادان مو مشکی با موهای پر و لخت دارند. اما اگر غذاهای ترش میل کنند، نوزادشان موهای کم پشت و مجعدی خواهدداشت چون مزاج تابعی از ژنتیک و تغذیه است و وقتی در دوران جنینی ایجاد شد، دیگر تغییرپذیر نیست.

در دوران کودکی و بزرگسالی نیز می تواند تاحدی مزاج را اصلاح کرد اما دوران جنینی اهمیت بسیار مهمی در شکل گیری مزاج دارد و بعد از آن به تدریج نقش تغذیه کمرنگ می شود. مادرانی که می خواهند نوزادشان در آینده موهای پرپشت و ضخیمی داشته باشد، باید غذاهای گرم و تر مثل سیب، کندر و مویز مصرف کنند.

 

منبع: بیرکلیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *