عطارباشی و طب سنتینکته های عطارباشی

آشنایی با خواص میوه بالنگ

اگر تا به حال میوه بالنگ (به انگلیسی: Citron) را خورده باشید، می‌دانید که این میوه با سایر مرکبات تفاوت دارد. میوه بالنگ خواص فراوانی دارد که می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت‌تان کمک کند.

بالنگ چیست؟

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک‌فکتس» بالنگ در واقع یکی از ۴ میوۀ اصلی گروه مرکبات می‌باشد که شامل پوملو، پاپدا و ماندارین است. بالنگ می‌تواند ظاهر ناهمواری داشته باشد و معمولا رنگ آن هم‌رنگ لیمو است. بالنگ در شکل‌های مختلفی وجود دارد که عوامل گوناگونی نظیر آب و هوا بر روی آن تاثیر می‌گذارند. برخلاف اغلب مرکبات، مانند پرتقال و لیمو، بالنگ محتوای آب بسیار کمی دارد. زیرا اغلب پالپ‌های داخلی این میوه خشک هستند. اغلب مردم به دنبال پوستۀ داخلی سفید رنگ بالنگ هستند که سرشار از مواد مغذی بوده و همچنین برای مصارف آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از بالنگ برای پخت‌وپز و تهیه داروهای گوناگون استفاده می‌کنند. زیرا این میوه سرشار از ویتامین ث و آنتی‌اکسیدان‌های دیگر می‌باشد. میوه بالنگ همچنین سطوح مناسبی از فیبر غذایی، کلسیم، آهن، بتا کاروتن، نیاسین، منگنز، روی، سلنیوم، ویتامین ب۶ و پتاسیم را در خود جای داده است.

پیشگیری از سرطان

آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی در میوه بالنگ وجود دارند که آن را به گزینه‌ای عالی برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد در بدن و کاهش استرس اکسیداتیوِ مرتبط با بیماری‌های مزمن تبدیل کرده‌اند.

کاهش فشارخون بالا

پتاسیم، ویتامین ث و سایر الکترولیت‌های موجود در این میوه، از طریق کاهش تنش در شریان‌ها، به بهبود فشارخون کمک کرده و خطر بروز حملات قلبی، تصلب شرایین و سکته مغزی را پایین می‌آورد.

ضد درد

خواص ضد التهاب  و ضد درد موجود در آب بالنگ و روغنِ آن بسیار برای کاهش درد شدید و مشکلات مزمن، مانند سردردها یا ناراحتی‌های ناشی از آرتروز مفید هستند.

تقویت سیستم ایمنی

با توجه به غنی بودن بالنگ از ویتامین ث، این میوه برای تحریک سیستم ایمنی و افزایش تولید گلبول‌های سفید (اولین خط دفاعی بدن در برابر عفونت‌ها) مفید می‌باشد.

متعادل‌سازی سطوح اسیدی

آب و روغن بالنگ توانایی این را دارند که سطوح اسیدی را در روده متعادل‌سازی کرده و به بهبود کارآیی دستگاه گوارش کمک کنند. همچنین برای از بین بردن مشکلاتی نظیر نفخ شکم، یبوست و حالت تهوع مفیدند.

کاربردهای بالنگ

روش‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید از آنها برای جای دادن بالنگ در روال روزانه یا هفتگی خود استفاده کنید. همانند تمام موادی که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات فعال هستند، رعایت اعتدال در مصرف آنها بسیار مهم است.

رژیم غذایی

از پوست بیرونی این میوه می‌توان برای خوشمزه کردن برخی نوشیدنی‌ها و شربت‌ها استفاده کرد، البته باید دقت کنید زیرا مزۀ قوی‌ای دارد. میوه بالنگ همچنین برای تهیۀ مربا بسیار مناسب است و حتی می‌توانید با آن ترشی درست کنید که بسیار در کشور هند محبوب و رایج می‌باشد.

دارو

از نظر علم پزشکی، روغن بالنگ می‌تواند در درمان مشکلات موضعی و داخلی مورد استفاده قرار گیرد. این روغن یک آنتی‌بیوتیک بوده و گفته می‌شود که برای تسکین معده و مشکلاتی نظیر یبوست و حالت تهوع مفید است.

تفاوت میان بالنگ و لیمو

بالنگ یکی از میوه‌های مرکبات اصلی است، در حالی که لیمو ولواینکه بسیار محبوب است، یک میوۀ دورگه محسوب می‌شود. پوست لیمو معمولا نازک بوده و طعمی تلخ دارد، در حالی که پوست بالنگ بسیار ضخیم بوده، مقداری آب داشته و طعم آن ملایم‌تر از پوست لیمو است.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *