تغذیه و تناسب اندامورزش

آیا بیماران می توانند ورزش کنند؟

داشتن تحرک و انجام ورزش منظم، به بیماران و در کل همه افراد کمک فراوانی می کند و سبب بهبود انواع بیماری ها و ایجاد نشاط می‌شود.

وقتی بحث ورزش و دستیابی به سلامتی پیش می‌آید، همه تصور می کنند که تنها ورزش، کلید رسیدن به سلامتی است و به بیماران نیز یاری می رساند؛ بله، ما این گفته را انکار نمی کنیم اما این، همه قضیه نبوده و فقط بخشی از آن است.

همیشه به یاد داشته باشید که بعضی از ورزش ها از بعضی دیگر برای تان مفیدتر است؛ این مفید بودن، بستگی به عوامل مختلفی دارد، اینکه هدف تان از لاغری چیست یا توانایی بدنی تان چقدر است.

اشتباه بزرگی که بسیاری از مردم تکرار می‌کنند

این است که با خود فکر می کنند ورزشی که برای شخص دیگری نتیجه بخش بوده برای من هم اثرگذار خواهد بود؛ که همین ابتدا به شما می گوییم که این باور اشتباهی است.

اولین نکته برای طراحی برنامه ورزشی این است که بدانید هر فرد ویژگی های منحصر به فردی داشته و برنامه ورزشی که مثلاً برای دوست تان خوب و اثرگذار بوده، برای شما تأثیرگذار نخواهد بود.

طبق گفته متخصصان ورزشی، قبل از اینکه بخواهید برنامه ورزشی را طرح ریزی کنید بهتر است به احتیاجات بدنی و سابقه بیماری هایی که دارید توجه ویژه داشته باشید.

ورزش برای بیماران

فرقی نمی کند که دچار چه نوع بیماری هستید، بیماری قلبی، دیابت، فشار خون بالا یا هر بیماری دیگری شک نکنید که ورزشی مخصوص شما وجود داشته و می توانید با انجام این تمرینات خاص، عوارض حاصل از بیماری خود را نیز کاهش داده و با بیماری خود شیوه زندگی سالمی را دنبال کنید.

اگر از فشار خون بالا رنج می برید، بهتر است تمرین های پایه، مثل راه رفتن و آهسته دویدن را انجام داده و به سراغ تمرینات سخت و شدتی نروید.

با انجام ورزش، قلب تان قوی‌تر می شود؛ قلب قوی‌تر نیز خون بیشتری به بدن پمپاژ کرده و فشار وارده بر عروق خونی و شریان ها را کاهش می دهد.

در نقطه مقابل، همین کاهش فشار وارده بر عروق خونی باعث کاهش فشار خون فرد بیمار خواهد شد؛ این فقط یکی از معجزات ورزش است، البته نه هر ورزشی، بلکه ورزشی که هوشمندانه و متناسب با نیاز بدن و با در نظر گرفتن شرایط جسمی و سابقه بیماری تان انتخاب شده باشد.

اگر فشار خون تان بالا است با برنامه ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در روز شروع کرده و فقط ۵ روز در هفته ورزش کنید؛ آرام آرام، سپس شدت ورزش را بالاتر برده و بدوید یا شنا کنید.

بهترین ورزش‌ها برای بیماران مبتلا به دیابت

حتی اگر از بیماری دیابت رنج می برید، باز هم می توانید ورزش کنید؛ ولی تنها ورزشی که متناسب با وضعیت جسمی شما طراحی شده باشد. ورزش منظم باعث می شود تا قند خون شما نرمال شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و یا سکته های قلبی را کاهش می دهد.

معمولاً کارشناسان ورزشی برای بیماران مبتلا به دیابت، تمرینات ایروبیک را پیشنهاد می دهند؛ زیرا انجام این تمرینات، باعث تنفس عمیق تر و بالا رفتن ضربان قلب بیمار می شود.

اگر جزو بیماران مبتلا به دیابت هستید، بهتر است تمرینات بدنی تان را با پیاده روی یا آهسته دویدن یا دوچرخه سواری آغاز کنید؛ بعد از گذشت مدتی که بدن تان قوی تر شد می توانید تمرینات هوازی و تمرینات قدرتی بیشتری نیز انجام دهید.

برای مثال می توانید بعد از مدتی به تمرینات تان ورزش دراز و نشست و جلو بازو با دمبل را اضافه کنید؛ خواهید دید که بیماری محدودیتی برای ورزش کردن نمی آورد و فقط باید در انتخاب ورزش درست و مناسب دقت کرد؛ با وجود بیماری دیابت حتی یوگا هم می توانید انجام دهید.

سلامتی و تناسب اندام برای زندگی طولانی‌تر

اینکه با قرار دادن ورزش در برنامه زندگی، عمرتان طولانی تر شده و عمر مفیدتری نیز خواهید داشت، یک راز نیست! ورزش در کنار دیگر خواصی که برای همه افراد دارد، حال روحیِ شخص را بهتر کرده و مغز را قوی تر می کند.

چگونه ورزش، استرس را کاهش می‌دهد؟

ورزش باعث کاهش و درمان علائم افسردگی شده و اضطراب غیرقابل کنترل شما را کاهش خواهد داد؛ اما علت این کاهش استرس چیست؟

زمانی که شما شروع به انجام ورزش های شدتی و قدرتی می کنید، بدن تان تنش و استرس تان را آزاد کرده و باعث آرامش شما می شود؛ ورزش، علاوه بر کاهش استرس، به بهبود سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند.

اگر دقت کرده باشید، با ورزش کردن دمای بدن تان بیشتر می شود؛ همین بالا رفتن دمای بدن باعث کاهش علائم بیماری در بیماران خواهد شد؛ مثلا اگر پا درد داشته باشید بعد از ورزش کردن، بدن تان گرم شده و دیگر درد پای تان را حس نخواهید کرد.

حرف آخر

دیگر با نکاتی که در بالا به آنها اشاره کردیم، هیچ بهانه ای برای ورزش نکردن حتی برای بیماران پذیرفته نیست؛ البته یک نکته باقی می ماند، آن هم اینکه ورزش و تناسب اندام فقط محدود به باشگاه نمی شود؛ می‌توانید با اعضای خانواده به پیاده روی یا خرید بروید، همین پیاده روی‌ها نوعی ورزش است.

برطبق تحقیقات صورت گرفته با ۲۰ دقیقه ورزش در روز علاوه بر بهره گیری از دیگر فواید ورزش، حداقل دو سال به عمرتان اضافه خواهد شد.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *