بارداریسلامتی

تغییرات و علائم مادران در هفته بیست و سوم بارداری

در هفته بیست و سوم بارداری، رحم شما همچنان به رشد و بزرگ شدن خود ادامه می دهد. رحم در حال حاضر ۳ سانتی متر بالاتر از ناف شماست. همانطور که کودک شما بزرگتر میشود، شما کم کم احساس ناخوشایندی خواهید داشت. حتی ممکن است متوجه شوید به راحتی به چیزهای مختلف برخورد میکنید. مرکز ثقل شما نسبت به قبل تغییر کرده است، بنابراین باید انتظار احساس دست و پا چلفتی شدن را در این مرحله در دوران بارداری خود داشته باشید.

تغییرات و علائم مادران در هفته بیست و سوم بارداری

حرکات کودک درون شکم

در هفته بیست و سوم بارداری کودک شما فضای زیادی برای حرکت در رحم شما دارد، بنابراین حرکات او احتمالا بسیار قوی است. احتمالا تعداد زیادی از حرکات پرش مانند کوچک را احساس خواهید کرد، و حتی ممکن است متوجه شوید شکم شما حرکت میکند! این یک تجربه فوق العاده است، بنابراین قدر این لحظات را بدانید.

مشکلات خواب

حتما تا جایی که میتوانید استراحت کامل و مورد نیاز داشته باشید. در هفته بیست و سوم بارداری همان طور که شکم شما بزرگتر می شود، خواب ممکن است دشوار تر شود. در حال حاضر دلایل بسیاری میتوانند شما را دچار مشکلات خواب کنند. برخی از مشکلات شایع تر شامل تکرر ادرار، درگیری ذهنی، استرس، گرفتگی عضلات پا و یا عدم توانایی برای به دست آوردن یک موقعیت راحت برای خوابیدن می باشند.

احساسات

در هفته بیست و سوم بارداری شما ممکن است احساسات مختلفی در مورد آینده پیش روی خود داشته باشید. اگر اولین بار است که مادر میشوید، ممکن است نگران باشید که قادر نخواهید بود مادر خوبی باشید، و یا ممکن است از درد زایمان هراس داشته باشید. مادران با تجربه ممکن است در مورد رقابت خواهر و برادرها و چگونگی واکنش نشان دادن بچه های دیگر به نوزاد جدید نگرانی داشته باشند. با تمام این چیزها که میتوانند موجبات نگرانی شما را فراهم آورند، جای تعجب نیست که این روزها شما احساس فراموشکاری و آشفتگی داشته باشید.

همان طور که بارداری شما ادامه می یابد، موجی از احساسات به سراغ شما خواهد آمد. تمام هورمونهای بارداری می توانند احساسات شما را دچار مشکل کنند. ممکن است لحظه ای احساس خوشحالی و شاد بودن داشته باشید، و لحظه ای دیگر ممکن است بغض گلویتان را بگیرد. حتما به شوهر یا شریک زندگی خود این هشدار را بدهید: “هرگز سر به سر یک خانم بارداری نگذارید، به نفع خودتان است!

افزایش وزن

شما اکنون در حال افزایش وزن سریع هستید! اگر قبل از بارداری وزن نرمال داشته اید، افزایش وزن شما در هفته بیست و سوم بارداری ممکن است ۷ کیلو یا بیشتر باشد. در این مرحله ممکن است بیش از این افزایش وزن تجربه کنید. اما فقط به یاد داشته باشید که هر زنی افزایش وزن متفاوتی را تجربه میکند. فقط افزایش وزن توصیه شده را برای اندازه بدن خود در ذهن داشته باشید، و افزایش وزن کلی را هدف قرار دهید.

برای زنانی که در شروع بارداری کمبود وزن دارند (با توجه به محاسبات BMI)، افزایش وزنی بین ۱۵ تا ۲۰ کیلو نرمال است. زنانی که وزن متوسط دارند باید در دوران بارداری در مجموع ۱۲ تا ۱۶ کیلو افزایش وزن را مورد هدف قرار دهند. اگر در شروع بارداری دچار اضافه وزن یا چاقی هستید، باید کمتر از این مقدار را در نظر بگیرید، ترجیحا تنها ۷ تا ۱۲ کیلو.

منبع: راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *