داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتی

آشنایی با خواص آب تره!

احتمالا همانند بسیاری از مردم تا به حال نام آب تره را نشنیده‌اید، قبل از هرچیز بهتر است بدانید که آب تره یا کلشک نام یک گیاه است و آبِ گیاه «تره» نمی‌باشد. کلشک منبع بسیاری قوی انواع مواد مغذی بوده و تراکم مواد معدنی و مورد نیاز بدن در آن بسیار بالا است. منظور از تراکم مواد مغذی میزان ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد غذایی گیاهی موجود در یک ماده نسبت به محتوای کالری آن است.

به گزارش عطارباشی به نقل از «کر۲»، مرکز پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده (CDC) آب تـره را بعنوان مغذی‌ترین گیاه (بالاترین تراکم مواد غذایی) در فهرست خود ثبت کرده و بعد از آن سبزیجاتی مانند کلم چینی، برگ چغندر، اسفناج، کاسنی، برگ کاهو، جعفری و… قرار دارند. جالب است که اغلب ما این گیاه را تا به حال مصرف نکرده‌ایم و شاید اصلا اسمش را هم نشنیده باشیم.

آب تره چیست؟

آب تره یا کلشک از خانواده‌ی کلم‌ها بوده که شامل سبزیجاتی مانند بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و… می‌شوند. کلم‌ها نقش مهمی را در مبارزه با بیماری‌های مختلف مخصوصا سرطان‌ها ایفا می‌کنند. این سبزی‌ها در مقابله با استرس اکسیداتیو بسیار موثر بوده و همچنین از مشکلات قلبی – عروقی پیشگیری می‌کنند.

آب تـره جوان دارای طعم فلفلی و تند ملایمی است که با رشد گیاه و رسیدن آن این طعم قوی‌تر می‌شود. آب تره در محیط‌های وابسته به آب سریعا رشد می‌کند و از گیاهان بومی قاره‌های آسیا و اروپا محسوب می‌شود.

مردم باستان آب تره را بعنوان یک غذای مهم و با ارزش می‌دانستند. بقراط، فیزیکدان یونانی، از افرادی بود که ارزش بالایی برای آب تره قائل بود و در نسخه‌های درمانی گیاهی خود بسیار از آن بهره می‌برد. ساندویچ‌های آب تـره در قرن نوزدهم بسیار در انگلستان مرسوم بودند و توسط مردم مصرف می‌شدند. اگرچه محبوبیت آب تره در دنیای امروزی کم شده اما خواص آن همچنان مثل گذشته باقی مانده‌اند. سعی کنید حتما این گیاه فوق‌العاده مغذی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *