تغذیه و تناسب اندامورزش

آیا با انجام ورزش‌های هوازی وزن کم می‌کنیم؟

در ابتدا می خواهیم کاملاً با تعریف ورزش‌های هوازی آشنا شویم؛ ورزش های هوازی را با نام تمرینات قلبی-عروقی نیز می شناسند، این نوع از ورزش شامل فعالیت های ریتم داری می شود که بخش وسیعی از عضلات را درحین حرکت درگیر خود می کند.

در هنگام انجام ورزش‌های هوازی فعالیت و حجم هواگیری شش ها افزایش یافته و با شدت بیشتری فعالیت می کنند؛ زیرا بدن به اکسیژن بیشتری نسبت نیاز دارد.

با فواید ورزش‌های هوازی آشنا شوید

انجام منظم ورزش‌های هوازی یا قلبی-عروقی خواص ویژه خود را داشته و باعث بهبود وضعیت جسمی و ذهنی فرد خواهد شد؛ در ادامه، به بعضی از فواید این نوع ورزش خواهیم پرداخت:

افزایش سطح انرژی فرد

کاهش سطح استرس و بهبود وضعیت فکری و ذهنی (به علت ترشح اندورفین در مغز)

افزایش بازدهی قلب و شش‌ها

کاهش فشار خون، کاهش تعداد ضربان قلب و کاهش احتمال حمله قلبی

کاهش وزن با ورزش‌های ممکن است؟

ابتدا باید ببینیم چگونه کاهش وزن اتفاق می افتد؛ کاهش وزن زمانی به وقوع می پیوندد که بدن فرد دچار کمبود کالری شود، یعنی میزان کالری دریافتی کمتر از کالری مصرفی باشد.

بنابراین انجام فعالیت هایی که کالری زیادی می سوزاند بهترین راه حل برای کاهش وزن سریع تر است؛ اگر این گونه فعالیت ها را با رژیم غذایی کم کالری و مناسبی نیز همراه کنید، خیلی زودتر از قبل به نتیجه خواهید رسید.

می توانید برنامه غذایی و برنامه ورزشی آنلاینی برای کاهش وزن تهیه کرده و باهم انجام دهید، اگر این دستورالعمل را به کار ببرید خیلی زود به نتیجه خواهید رسید.

به عنوان مثال، با انجام پیاده روی سریع به مدت نیم ساعت می توانید ۳۰۰ کالری بسوزانید؛ همین کالری سوزاندن ها باعث کمبود کالری در بدن شده و اگر بعد از ورزش، دو برابر کالری سوزانده را دوباره مصرف نکنید، صد در صد لاغر خواهید شد.

ورزش‌های هوازی در منزل

حتماً لازم نیست وسط فصل زمستان باشگاه ثبت نام کنید و هر روز به آنجا بروید تا ورزش های هوازی داشته باشید؛ ورزش‌های هوازی بسیاری وجود دارد که می توانید به تنهایی و در خلوت خود، در منزل انجام دهید.

ارزان ترین و ساده ترین راه، گذاشتن سی دی آهنگ محبوب و رقصیدن با آن در منزل است یا اگر نمی خواهید برقصید می توانید همراه با آهنگ، منزل را تمیز کنید.

البته برای اینکه تمیز کردن منزل تمرین هوازی محسوب شود، باید با سرعت بیشتری این کار را انجام دهید.

همچنین وسایل زیادی وجود دارد که می توانید با کمک آنها در منزل ورزش کنید؛ برای مثال می توانید تخته استپ، طناب یا کش های بدنسازی یا توپ های ورزشی خریداری کنید.

ورزش‌های هوازی در بیرون از منزل

حتی با راه رفتن سریع هم می توانید وزن کم کنید و به وزن دلخواه تان برسید؛ فقط کافی است سرعت تان به قدری باشد که ضربان قلب بالا رفته و سریع تر نفس بکشید.

هرگاه که دیدید هوا مناسب پیاده روی و ورزش است، به بیرون رفته و پیاده روی سریع یا دوچرخه سواری داشته باشید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که ورزش کردن هرچند بسیار کم، بهتر از ورزش نکردن است؛ ورزش های گروهی هم با وجود اینکه در زمان کم، کالری زیادی ممکن است بسوزاند، خوب است اما زمان های بسیاری وجود دارد که بدون حرکت می ایستید و ضربان قلب تان به سرعت پایین خواهد آمد.

اگر به دنبال تاثیر مفید ورزش‌های هوازی هستید، ضربان قلب تان باید در تمام مدت تمرین بالا بوده و وقتی که می خواهید صحبت کنید، نفس کم بیاورید.

ورزش‌های هوازی در باشگاه

اگر زمان و قصد رفتن به باشگاه را داشته باشید، می توانید در باشگاه نزدیک محل زندگی تان ثبت‌نام کنید.

داخل باشگاه، گزینه های زیادی برای انجام ورزش‌های هوازی دارید؛ مثلا می توانید از تردمیل، دوچرخه های ثابت، دستگاه های پله، الپتیکال و وسایل دیگر استفاده کنید.

برای این کار می توانید با کارشناسان ورزشی باشگاه مشورت کنید و آنها با توجه به هدفی که دارید، راهنمایی تان کنند؛ بهترین نوع ورزش‌های هوازی را به شما پیشنهاد خواهند کرد.

نکته ای که در مورد ورزش‌های هوازی در باشگاه باید مدنظر داشته باشید، شدت و سرعت ورزش است؛ وقتی به مدت طولانی و با سرعت و شدت خاصی با دستگاه کار کنید، بعد از چند وقت دیگر آن میزان برای تان پاسخگو نخواهد بود؛ زیرا بدن شما کم کم عادت کرده و باید سرعت و شدت ورزش را بالاتر ببرید.

بعضی از باشگاه ها کلاس های زومبا، ایروبیک و تمرینات هیجان‌انگیز گروهی ترتیب می دهند، همه این ورزش‌ها هوازی بوده و با شرکت در آنها بهترین نتایج را برای لاغری خواهید گرفت.

چقدر تمرینات ایروبیک انجام دهیم؟

پیشنهاد ما انجام ۳ تا ۵ بار ورزش به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است؛ البته زمان سرد و گرم کردن را نیز به این زمان اضافه کنید.

علت اینکه می گوییم زمان مشخصی را به تمرین اختصاص دهید این است که با ورزش زیاد ممکن است به بدن و عضلات تان آسیب بزنید.

دقت کنید که شدت تمرینات را از کم شروع کرده و آرام آرام افزایش دهید، زیرا هنوز بدن تان آمادگی انجام تمرینات سنگین را ندارد.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *