داروهای گیاهیروغن هاعطارباشی و طب سنتی

آشنایی با خواص و فواید روغن شاهدانه

روغن شاهدانه یکی از غیرمعمول‌ترین روغن‌ها محسوب می‌شود؛ علت این موضوع مربوط به گیاهی است که این روغن از آن بدست می‌آید. گیاه شاهدانه هزاران سال توسط مردم مناطق مختلف دنیا بعنوان یک گیاه دارویی مفید مورد استفاده قرار می‌گرفته است، اما از آنجایی که نوعی مادۀ مخدر به نام ماری‌جوآنا از گیاه شاهدانه بدست می‌آید، شهرت بدی برای این گیاه در میان مردم به جای گذاشته است.

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک‌فکتس» اما باید بدانید که روغن شاهدانه بسیار مفید بوده و بعنوان یکی از قوی‌ترین روغن‌های گیاهی برای درمان برخی از عارضه‌ها محسوب می‌شود. روغن شاهدانه از طریق تقطیر بخار گل‌ها و برگ‌های فوقانی گیاه شاهدانه بدست می‌آید.

تسکین اضطراب و استرس

یکی از فواید شناخته‌شده و محبوب روغن شاهدانه، قدرت آن در برطرف کردن استرس و اضطراب است. ترکیبات طبیعی موجود در این روغن برای آزاد کردن هورمون‌های لذت و آرام کردن ذهن، کاهش استرس و به وجود آوردن احساس آرامش مفید هستند.

خواب خوب

برای افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند، در طول شب اضطراب دائمی دارند و یا خواب با کیفیتی ندارند، روغن شاهدانه می‌تواند بسیار مفید باشد. با آرام کردن بدن و ذهن، پایین آوردن سطح انرژی، کاهش ضربان قلب و پاکسازی ذهن، این روغن به شما کمک می‌کند تا خوابی آسوده و راحت داشته باشید.

افزایش و تنظیم اشتها

واضح است افرادی که گیاه شاهدانه را به شکل‌های مختلفی مصرف می‌کنند با افزایش اشتها روبه‌رو می‌شوند. با این حال روغن شاهدانه می‌تواند به تنظیم شدن اشتها کمک کرده و سیستم هضم‌تان را تحریک کند تا در سطح مطلوبی کار کند. این خاصیت به افرادی که سعی دارند وزن بگیرند کمک می‌کند، به خصوص اگر در دوران بهبودی پس از آسیب دیدگی یا بیماری باشند.

مسکن طبیعی

روغن شاهدانه بعنوان یک مسکن عالی برای رفع درد عمل می‌کند و برای افرادی که با التهاب، درد مزمن و حتی دردهای اضطراری مواجه هستند توصیه می‌شود. به همین دلیل است که افراد مبتلا به سرطان برای رفع درد به گزینه‌های مربوط به گیاه شاهدانه رو می‌آورند. روغن شاهدانه می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای کاهش درد شیمی‌درمانی و یا درد غیر قابل تحمل بیماری باشد.

بهبود سلامت قلب

نوسان موجود در روغن شاهدانه می‌تواند به بهبود سلامت قلب کمک کرده و اینکار را از طریق متعادل‌سازی روغن‌های مضر در بدن انجام می‌دهد. این روغن فرآیند‌های آنتی‌اکسیدانی را تحریک کرده، کلسترول اضافی را از بین برده و به افزایش سلامت دستگاه قلبی – عروقی کمک می‌کند.

مراقبت از پوست

قدرت ترکیبات روغن شاهدانه به محافظت از پوست شما کمک می‌کند و می‌تواند به صورت موضعی یا خوراکی مصرف شود. این روغن باعث تحریک ریزش پوست‌های مرده شده و روند رشد مجدد پوست سالم و درخشنده را سرعت می‌بخشد. همچنین روغن شاهدانه ممکن است برای جلوگیری از بروز چین‌وچروک و علائم پیری موثر باشد و از شما در برابر عارضه‌هایی مانند اگزما و پسوریازیس محافظت می‌کند.

 

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *