دسته‌بندی نشده

راه حل های بسیار مهم برای خلاصی از اگزما

اگزما یک بیماری پوستی شایع است که بسیاری را در سراسر دنیا تحت تاثیر خود قرار داده است. در چنین بیماری قسمت هایی از پوست خشک و ملتهب می شوند و همچنین دچار خارش می شوند که می تواند منجر به خاراندن شدین آن ناحیه و ایجاد زخم شود. اگر محل مبتلا به اگزما با برخی تحریک کننده ها و آلرژن ها تمام پیدا کند ممکن است دچار التهاب شود.

اگزما ممکن است در هر قسمتی از بدن اتفاق بیفتد اما شایع ترین نقاطی که این مشکل پوستی اتفاق می افتد عبارتند از دست ها، زانو و آرنج. اگزما برای افراد مبتلا معمولا دردناک و خسته کننده است و همچنین ظاهر زشتش ممکن است باعث خجالتشان شود. این بیماری می تواند تاثیرات منفی روی سلامت فیزیکی و روحی فرد بگذارند اما با این حال همچنان توجه درستی به آن نمی شود.

با اینکه درمان مشخصی برای اگزما وجود ندارد اما کارهای ساده ای هست که می توانید برای کنترل آن انجام دهید و از فعالی شدنش پیشگیری کنید.

در برابر وسوسه خاراندن منطقه مقاومت کنید

اگزما بین افراد مبتلا حالات متفاوتی دارد این یعنی آنچه باعث بروز واکنش در یک فرد می شود ممکن است روی فردی دیگر این تاثیر را نداشته باشد. به هر حال مهم نیست چه چیزی باعث تحریک اگزما شده است چیزی که بیشتر از همه باید به آن اهمیت دهید مقاومت در برابر وسوسه خاراندن اگزما است.

اگزما همیشه پوست را دچار خارش می کند و مهم هم نیست که کجا اتفاق افتاده باشد. افراد وقتی دچار این مشکل می شوند دوست دارند منطقه ای که دجار خارش شره را بخارانند. تا جای ممکن از انجام چنین اشتباهی پرهیز کنید. افراد مبتلا به کوتاه و تمیز نگه داشتن ناخن ها می توانند امکان آسیب و عفونت را به صفر برسانند.

یک راه مناسب دیگر برای کنترل این وضعیت یادداشت برداری از چیزهایی است که باعث تحریک و التهاب پوست می شود. همین که عوامل تحریک کننده خود را تشخیص دادید، می توانید شروه به پرهیز از آنها کنید.

۱- پارچه ها

مواد خاصی نظیر پشم و نایلون می توانند باعث تحریک پوست شوند. دلیلش این است که پارچه های مصنوعی معمولا برای پوست های مستعد به اگزما راهی برای تنفس نمی گذارند.

راه حل: هوشمندانه لباس بپوشید.

فقط کافیست حواستان به جنس لباسی که می پپوشید باشد. پنبه یکی از بهترین بافت ها برای افرادی است که پوست تحریک پذیری دارند چون پوست را خنک نگه می دارند و لطیف هم هستند.

۲- غذا

برخی از مبتلایان به اگزما ممکن است متوجه شوند برنامه غذایی شان تا حدود زیادی روی شدت مشکل پوستی شان تاثیر دارد. البته چندین تحقیق تا به حال ثابت کرده اند برخی غذاها – مانند شیر و تخم مرغ – می توانند باعث تحریک نشانه های اگزما شوند.

راه حل: بدن خود را بشناسید

بهترین سلاح شما در این مورد آن است که بدانید کدام غذاها باعث مشکل می شوند و از آنها پرهیز کنید. اگر مطمئن نیستید که بین بیماری و برنامه غذایی تان همبستگی وجود دارد یا خیر توصیه می شود از غذاهایی که می خورید یادداشت برداری کنید و هرگونه واکنشی را ثبت کنید.

۳- خشکی پوست

تقریبا در تمام موارد اگزما، خشکی پوست باعث بروز خارش شدید می شود. پوست هایی که به شدت خشک هستند ترک می خورند یا دچار خونریزی می شوند که می تواند بسیار درد آور باشد.

راه حل: مرطوب کننده

به کار گیری و دنبال کردن برنامه ای مناسب برای مراقبت از پوست جهت درمان اگزما ضروری است. مرطوب نگه داشتن پوست یکی از موثرترین درمان هایی است که در اختیار دارید. بنابراین مرطوب کننده یا نرم کننده ای تهیه کنید که با پوستتان سازگار باشد. توصیه می شود بیشتر از محصولاتی استفاده کنید که مناسب اگزما هستند.

۴- استرس

ثابت شده است که استرس میت واند باعث شعله ور شدن علائم اگزما شود. دلیل چنین اتفاقی این است که وقتی دچار استرس می شوید بدن با افزایش التهاب سعی در محافظت از پوست می کند.

راه حل: حامی پیدا کنید

اینکه بگوییم از موقعیت های استرس زا دوری کنید توصیه ای غیر واقع گرایانه است چون زندگی سرشار است از چنین موقعیت هایی. خود را با افرادی احاطه کنید که بتوانند نقش حامی داشته باشند و کمک و توصیه به شما برسانند تا موفق به کنترل استرس شوید. اگر موقعیتی که دارید باعث استرستان شده، صحبت کردن با دیگر افرادی که مشکلی مشابه دارند نیز می تواند کمکتان کند.

۵- محیط زیست

تغییرات شدید در محیطی که در آن زندگی می کنید مانند افزایش آلودگی و یا بالا رفتن دما می توانند باعث بدتر شدن شرایط پوستتان شوند.

راه حل: خنک بمانید

با کاهش دمای هوا در روزهای سرد سال ممکن است دلتان بخواهد میزان حرارت داخل خانه را بالا ببرید اما این کار می تواند شرایط را بدتر کند چون گرما باعث بروز علائم اگزما می شود. مطمئن شوید در طول روز دمای بدنتان تنظیم و در حد متعادل باقی می ماند.

برای افرادی که مبتلا به اگزما هستند معمولا دو نوع کرم / پماد تجویز می شود – یک کرم استروئیدی و یک مرطوب کننده. کرم های استروئیدی به کاهش هرگونه قرمزی و التهاب روی پوست کمک می کنند و مرطوب کننده نیز به پوست آب رسانی می کند.

مرطوب کردن پوست برای کنترل علائم اگزما ضروری است. مرطوب کننده ها ابزاری برای کنترل اگزما هستند نه درمان آن. توصیه می کنیم افراد در طول روز مرتب از مرطوب کننده استفاده کنند تا به پوست آب رسانی شود. همچنین توصیه می شود بعد از دوش گرفتن نیز بلافاصله از مرطوب کننده استفاده کنید.

منبع: سایت دکتر کرمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *