داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

بهترین گیاهان دارویی برای برطرف کردن مشکل سلامتی

در بسیاری از مواقع برای برطرف کردن مشکل سلامتی خود به مصرف داروهای رایجِ شیمیایی مانند ایبوپروفن یا آنتی‌بیوتیک‌ها رو می‌آوریم. در حالی که نسخه‌های طبیعی نیز می‌توانند به اندازۀ داروها اثرگذار بوده و سریعا مشکل‌تان را رفع کنند. از همه مهم‌تر اینکه نسخه‌های طبیعی نسبت به داروهای شیمیایی عوارض خطرناک و مضرات بسیار کمتری دارند. در ادامه به معرفی بهترین گیاهان دارویی درمانگر می‌پردازیم که داشتن آنها در خانه الزامی است.

کِرِم گل همیشه بهار

به گزارش عطارباشی به نقل از «کر۲» از بهترین گیاهان دارویی برای درمان نیش حشرات و سوزش پوست محسوب میشود. گل همیشه بهار از درمانگرهای بسیار قدیمی است که صدها سال پیش از آن برای درمان خارش پوست، گزش زنبور، آفتاب سوختگی، اگزما و… استفاده می‌کرده‌اند. خواص این گیاه برای پوست ناشی از ترکیب روغن‌های طبیعی موجود در آن است که حاوی خواص ضد باکتری و ضد التهابی هستند.

اسطوخودوس و روغن درخت چای

برای درمان بریدگی، سوختگی، پای ورزشکاران، عفونت‌های جزئی و ضد عفونی کنندگی مفید هستند. اسطوخودوس و روغن درخت چای هر دو دارای مواد ضد عفونی‌کننده طبیعی می‌باشند که برای از بین بردن جِرم‌ها مفید بوده و هر کدام دارای توانایی دارویی مخصوص خود هستند. اسطوخودوس به خواص آرامش‌بخش‌اش معروف است که مطالعات ثابت کرده‌اند می‌تواند برای درمان اضطراب نیز مفید باشد. این گیاه همچنین برای تسکین درد سوختگی‌های جزئی و آفتاب سوختگی مفید است و از ایجاد زخم جلوگیری می‌کند.

در همین حال، روغن درخت چای نیز دارای خواص قدرتمند ضد عفونی‌کننده است که یک یا دو قطره از آن می‌تواند برای تسکین بریدگی موثر بوده و از عفونت آن پیشگیری کند. همچنین خواص ضد قارچی این روغن، آن را به ابزاری قدرتمند برای مقابله با قارچ‌های انگشتی که معمولا در پای ورزشکاران دیده می‌شود تبدیل کرده‌اند.

قرص یا کِرِم همیشه بهار کوهی

این گیاه برای درمان کبودی‌ها، تورم، درد عضلات و رگ‌به‌رگ شدن مفید است. همیشه بهار کوهی دارای خواص درمانگری است که مردم با مشاهدۀ بزهای کوهی پس از مصرف این گیاه، متوجه آنها شدند. البته شواهد علمی فراوانی نیز این خواص را تایید می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند که نوعی ترکیب فعال به نام «هلنالین» در این گیاه وجود دارد که از طریق جلوگیری کردن از آزادسازی نوعی تنظیم‌کنندۀ سیستم ایمنی بدن به نام NF-kB، از واکنش التهابی بدن به آسیب‌ها ممانعت می‌کند.

آلوئه ورا

از بهترین گیاهان دارویی برای درمان آفتاب سوختگی‌های خفیف تا متوسط و سوختگی‌های خانگی است. ژل آلوئه ورا سطح پوست بدن را خنک کرده و باعث تسکین آن می‌شود. این ژل حرارت پوست را کاهش داده و ناراحتی ناشی از سوختگی را بهبود می‌بخشد. آب آلوئه ورا حاوی ترکیبات طبیعی ضد التهابی به نام «سالیسیلات» است. وقتی تورم و درد فروکش می‌کند، ترکیبات دیگری از آلوئه ورا (پلی ساکاریدها) بدن را برای ساخت پادتن تحریک می‌کنند که سرعت درمان و بهبودی را افزایش می‌دهد.

روغن اکالیپتوس

این روغن برای درمان عفونت تنفسی فوقانی مفید است. روغن اکالیپتوس از فشردن برگ‌ها و نوکِ شاخه‌های درخت اکالیپتوس بدست می‌آید که حاوی خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی می‌باشد. تمامی این خواص به مبارزه با عفونت در بدن کمک کرده و سرعت بازیابی را افزایش می‌دهند. روغن اکالیپتوس همچنین یک دفع‌کننده است؛ یعنی کمک می‌کند تا مخاط از ریه‌ها خارج گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *