داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتی

آشنایی با خواص برگ کاری

برگ‌های کاری فواید فراوانی برای سلامتی ما انسان‌ها دارند و همچنین طعم‌دهنده‌هایی عالی برای غذا می‌باشند. برگ کاری حاوی انواع آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و قادر به کنترل مشکلات گوارشی مانند سوءهاضمه، ترشح زیاد اسید، زخم معده، اسهال و مدیریت مشکلاتی نظیر دیابت و عدم تعادل کلسترول می‌باشد. همچنین این باور وجود دارد که برگ‌های کاری دارای خواص ضد سرطانی بوده و برای محافظت از کبد مفید هستند.

برگ کاری چیست؟

به گزارش گیاه یاب به نقل از «ارگانیک‌فکتس» برگ‌های کاری از درختی با همین نام بدست می‌آیند که درختی بومی در کشور هند است و معمولا در مناطق گرمسیر و نیمه‌گرمسیر یافت می‌شود. ارتفاع این درخت از کوچک تا متوسط است. مفیدترین قسمت‌های درخت کاری برگ‌ها، ریشه و پوست آن هستند.

ارزش غذایی برگ کاری

اصلی‌ترین مواد مغذی موجود در برگ‌های کاری کربوهیدرات‌ها، فیبر، کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، مس و مواد معدنی هستند. این برگ‌ها همچنین حاوی ویتامین‌های مختلفی نظیر اسید نیکوتینیک، ویتامین ث، ویتامین آ، ویتامین ب، ویتامین ای، آنتی‌اکسیدان‌ها، استرول‌های گیاهی، آمینو اسیدها، گلایکوزیدها و فلاونوئیدها می‌باشند. جالب است بدانید که برگ کاری تقریبا هیچگونه چربی‌ای ندارد. (۰.۱ گرم در هر ۱۰۰ گرم)

خواص برگ کاری

اغلب مردم فکر می‌کنند که برگ‌های کاری تنها طعم‌دهنده هستند و موقع میل کردن سوپ‌شان، این برگ‌ها را خارج کرده و دور می‌ریزند. با توجه به ارزش غذایی بالای برگ‌های این گیاه، انجام اینکار کاملا اشتباه است. در ادامه چند مورد از خواص برگ کاری را معرفی می‌کنیم.

درمان اسهال

مطالعات نشان می‌دهند که آلکالوئیدهای کربازول موجود در برگ‌های کاری دارای خواص ضد اسهال هستند. آزمایشات انجام شده بر روی موش‌ها نشان داد که عصاره کاربازولِ بدست آمده از برگ‌های کاری می‌تواند به طور چشمگیری اسهال ناشی از روغن کرچک را کنترل کند. می‌توانید مقداری از بر‌گ‌های کاری را به پودر و خمیر تبدیل کرده و بخورید، یا آب موجود در بر‌گ‌ها را مصرف کنید.

حفاظت از دستگاه گوارش

استفاده از برگ‌های کاری برای درمان مشکلات گوارشی پیشنهاد می‌شود. علت اصلی این خاصیت احتمالا بدلیل ملین بودن این گیاه است. آبِ چند برگ کاری را گرفته و به آن آب لیمو اضافه کنید. این نوشیدنی می‌تواند برای بهبود سوءهاضمه مفید باشد.

خواص آنتی‌اکسیدانی

تحقیقات نشان می‌دهند که برگ‌های کاری منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند. وجود ویتامین‌هایی نظیر آ، ب، ث و ای در این برگ‌ها به کاهش استرس اکسیداتیو و مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کند. می‌توانید برگ‌های کاری را به سوپ و خوراک اضافه کنید. همچنین پودر برگ‌های این گیاه نیز در دسترس است.

خواص ضد دیابت

احتمالا یکی از مهم‌ترین خواص برگ کاری برای کنترل و مدیریت بیماری دیابت است. تحقیقات نشان می‌دهند که خواص ضد هیپرگلیسمی برگ‌های کاری برای کنترل قند خون در موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به دیابت مفید بوده‌اند.

مبارزه با سرطان

اجزای شیمیایی موجود در برگ‌های کاری که شامل فنل‌ها هستند، می‌توانند برای مبارزه با برخی از سرطان‌ها نظیر سرطان خون، پروستات و روده مفید باشند. مطالعات انجام شده بر روی برگ‌های کاری در بخش علم شیمی – پزشکی در دانشگاه Mejio ژاپن نشان می‌دهد که خواص ضد سرطان این گیاه ناشی از آلکالوئیدهای کربازولِ موجود در برگ‌هایش می‌باشند.

کاهش کلسترول

برگ‌های این گیاه می‌توانند در کاهش سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) مفید باشند. تحقیقات انجام شده در دانشگاه Kerala هند نشان داد که برگ‌های کاری توانایی کاهش سطوح کلسترول LDL در بدن را دارند.

مفید برای رشد مو

این باور وجود دارد که برگ کاری برای تقویت ریشه‌های مو مفید است. می‌توانید پودر خشکِ برگ کاری را با روغن ترکیب کرده و با یک ماساژ سریع بر روی موهایتان بمالید. خمیر بدست آمده از برگ کاری نیز می‌تواند برای موهای خاکستری استفاده شود. انجام این روش‌ها به طور منظم می‌تواند به رشد موهایتان نیز کمک کند.

 

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *