افزایش قدتغذیه و تناسب اندام

آثار بلندی قد بر سلامت و تندرستی

اگر شما قد بلند باشید ، ممکن است راحت تر وارد تیم بسکتبال شوید و شاید باعث بالا بردن اعتماد به نفس و حقوق ماهیانۀ شما شود. اما تحقیقات اخیر نشان داده است بلندی قد بیش از اندازۀ شما نسبت به کسانی که با شما هم سن هستند تاثیرات منفی بر سلامت جسمانی شما دارد.

بلندی قد

بعضی از این مشکلات با فیزیولوژی کوتاه قد یا بلند قد بودن مرتبط است. این مشکلات برای اعضای داخلی بدن نیز صدق میکنند. در ادامه ی مطلب ، به چند مشکل اشاره شده است که با اندازه ی قد ارتباط دارند.

بلندی قد و لخته شدن خون

به گزارش عطارباشی به نقل از وبسایت مجلۀ «تایم» در تحقیقات انجام شده درمورد ژنتیک قلب و عروق ، دانشمندان ارتباط بین قد و مشکل ترومبوآمبولیوریدی را بررسی کردند ، ترومبوآمبولیوریدی سومین عامل اصلی حمله قلبی و سکته مغزی است. آنها در این تحقیق روی دو میلیون برادر و خواهر سوئدی آزمایش کردند و دریافتند که در افرادی که قدی کوتاه تر از ۱۶۰ سانتی متر دارند احتمال مبتلا شدن به بیماری ترومبوآمبولیوریدی (نوعی لختگی خون در رگ ها) شصت و پنج درصد کمتر از افرادی است که قدی بلند تر از ۱۸۸ سانتی متر دارند. آن ها همچنین گروهی از زنان حامله را نیز مورد مطالعه قرار دادند زیرا بارداری میتواند یک عامل مهم برای این نوع ازلخته های خونی باشد. آنهایی که قدی کوتاه تر از ۱۵۵ سانتی متر داشتند شصت و نه درصد احتمال مبتلا شدن آنها نسبت به افرادی که قدی بلند تر از ۱۸۳ سانتی متر داشتند، کمتر بود.

خطر مرگ از سرطان

خطر مرگ از سرطان با هر ۶.۵ سانتی متری که قد رشد میکند چهار درصد افزایش می یابد. این آمار بر اساس یک آزمایش انجام شده در سال ۲۰۱۶ بدست آمده است. دلیل بلند قد بودن ممکن است مصرف بیش از حد نوع خاصی از غذا یا پروتئین های حیوانی با کالری بالا باشد که درمراحل مختلف رشد در طول زندگی یا قبل از تولد در رشد فرد تاثیر داشته اند. طبق این آزمایش، بلند قدی میتواند پروسه ی رشد را فعال کرده که زمینه را برای جهش سلول ها فراهم میکند.

بلندی قد

خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت

در افراد بلند قد احتمال مبتلا شدن به بیماری های قلبی و دیابت کمتر است. در تحقیقات اخیر ، به ازای هر ۶ سانتی متر بلندی قد ، احتمال مرگ فرد با بیماری قلبی شش درصد کاهش می یابد، زیرا افراد بلند قد دارای ریه هایی بزرگ تر و قلبی قویتر هستند. علاوه بر این ، همان پدیده تغذیه که در بالا گفته شد خطر ابتلا به سرطان را افزایش میدهد ، میتواند در زمینه های دیگر مفید باشد برای مثال میتواند باعث تولید هورمونی در بدن شود که کمک میکند بدن ، قند و سطح کلسترول خون را کنترل کند.

خطر ابتلا به بیماری A-FIB

فرض بر این است که افرار بلند قد تر سلامت قلب بیشتری دارند که ممکن است استثنایی نیز وجود داشته باشد. تحقیقات اخیر نشان داده است که در زنان بلند قد و درشت هیکل احتمال مبتلا شدن به بیماری فیبریلاسیوندهلیزی(یک اختلال در ریتم قلب که بسیار خطرناک است) سه برابر بیشتر از زنان کوتاه قد است. در طی این تحقیق مشخص شد ، هرچه بدن زن بزرگ تر باشد احتمال مبتلا شدن به بیماری اختلال در ریتم قلبی بیش تر است حتی در مواردی که زن جوان باشد. سلول های بزرگ تر در قلب زنان میتواند باعث ایجاد مشکل در مسیر های الکتریکی ارتباط قلب و مغز شود. همچنین فشار اضافه به ریه میتواند باعث افزایش ضربان قلب شود. گرچه ، متخصصان این نظر را دارند که ، اثرات بالقوه قد بر خطر بیماری و مرگ میر بسیار کمتر از عواملی است که میتوان آن هارا کنترل کرد مانند : ورزش کردن ، رژیم های غذایی ، کشیدن سیگار و مصرف الکل.

منبع:  گیاه یاب

One thought on “آثار بلندی قد بر سلامت و تندرستی

  • محسن

    خیلی ممنون بابت نوشته تون . بهتر بود مطالعات رو هر دو جنس انجام میشد تا به نتایج واقعی تر پی میبردیم همانطور که میدونید فیزیولوژی بدن زن و مرد خیلی با هم فرق داره مثلا اونا مشکلات قلبی کمتری میگیرن چون استروژن نقش حفاظتی از قلبو داره

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *