داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

بررسی خواص گز روغن

پودر گز روغن به طور چشمگیری در سراسر جهان در حال محبوب شدن است و در بسیاری از فروشگاه‌ها و عطاری‌ها جای خود را باز کرده است. علت این محبوبیت مطمئنا با خواص بی‌نظیر این گیاه گره خورده است. گز روغن می‌تواند برای درمان اختلالات معده، حساسیت‌ها و خیز مفید باشد. همچنین قدرت آنتی‌اکسیدانیِ این گیاه برای محافظت از کبد، سلامت چشم‌ها، دوری از دیابت و بیماری‌های قلبی، سلامت استخوان‌ها، درمان سنگ کلیه، ترمیم زخم‌ها، موهای سالم و مراقبت از پوست مفید است. خوب است بدانید که گز روغن دارای خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی می‌باشد که برای درمان عفونت‌ها موثرند. در ادامه به بررسی خواص گز روغن میپردازیم.

ارزش غذایی و ترکیبات گز روغن

به گزارش گیاه یاب به نقل از «ارگانیک‌فکتس» برگ‌ها و غلاف‌های گز روغن منبع فوق‌العاده‌ای از مواد مغذی هستند و بسیاری از پروتئین‌های ضروری، ویتامین‌ها و مواد معدنی را در خود جای داده‌اند. این گیاه منبع خوبی از آمینواسیدهای ضروری بوده که برای ساخت بلوک‌های پروتئینی در بدن لازم هستند. گز روغن همچنین سرشار از انواع ویتامین‌ها نظیر ویتامین آ، ویتامین ب۱، ب۲، ب۳، ب۶، فولات و اسید اسکوربیک (ویتامین ث) می‌باشد. مواد معدنی موجود در این گیاه شامل این موارد هستند: کلسیم، پتاسیم، آهن، منیزیم، فسفر و روی. گز روغن دارای مقادیر بسیار کمی از چربی بوده و هیچگونه کلسترول مضری ندارد.

خواص گز روغن برای درمان خیز

عصاره‌های گز روغن برای درمان خیز مفید هستند. محققین باور دارند که خواص ضد التهابی موجود در عصارۀ ریشۀ این گیاه برای جلوگیری از بروز خیز موثر است.

محافظت از کبد

عصاره‌های گز روغن اثری حفاظتی بر روی کبد می‌گذارند که از آسیب‌های کبدی ناشی از مصرف داروهای مختلف جلوگیری می‌کند. در واقع این گیاه به کبد کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان بازیابی شده و به حالت مطلوب خود بازگردد.

بهبود سلامت استخوان‌ها

عصاره های این گیاه حاوی مواد معدنی ضروری مانند کلسیم و فسفر بوده و به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کنند. عصارۀ گز روغن همچنین حاوی خواص ضد التهابی است که برای درمان درد ناشی از بیماری‌های مختلف نظیر آرتروز موثر است.

افزایش ایمنی بدن

عصاره‌های اتانولی برگ‌های گز روغن برای تحریک کردن سیستم ایمنی بدن مفید هستند. این عصاره‌ها همچنین به تنظیم ایمنی سلولی کمک کرده و بر قسمت‌های مختلف سیستم ایمنی بدن انسان تاثیر مثبتی می‌گذارند.

خواص گز روغن برای درمان دیابت

مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از برگ روغن می‌تواند برای کاهش میزان گلوکز خون، قندِ ادرار و پروتئین‌های موجود در ادرار در تست‌های دیابت مفید باشد. برخی از مطالعات به این موضوع اشاره دارند که این گیاه برای بهبود سطوح هموگلوبین نیز موثر است.

کاهش فشارخون

برگ روغن برای حفظ سطوح مطلوب فشارخون و کلسترول در بدن مفید است. اجزای بیواکتیو مانند ایزوتیوسیانات و نایزیمینین که در این گیاه وجود دارند، کمک می‌کنند تا از ضخیم شدن شریان‌ها جلوگیری شود و خطر بروز فشارخون ریوی کاهش یابد.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *