بهداشت بانوانسلامتینکات سلامتی

افتادگی وشلی لگن چگونه تشخیص داده می شود ؟

با افزایش سن و زایمان ،عضلات و لیگامانهای حمایت کننده ارگانهای لگنی مانند مثانه و رکتوم و رحم و روده کوچک ضعیف می شود که منجر به شلی و افتادگی ارگانهای لگنی می شود.که در واقع نوعی فتق درون لگن است که ارگانهای لگنی را به سمت دیواره واژن هل میدهد:

سیستوسل : 
افتادگی و بیرون زدگی مثانه

رکتوسل : 
افتادگی و بیرون زدگی رکتوم از طریق دیواه واژن

انتروسل :
افتادگی و بیرون زدگی روده کوچک
افتادگی و بیرون زدگی رحم
افتاگی و بیرون زدگی سقف واژن ( بعد از جراحی و خروج رحم )

علت شلی و بیرون زدگی چیست ؟

کشیدگی عضلات حین زایمان ، بلند کردن اجسام سنگین، حین دفع مدفوع می تواند منجر به این مشکلات شود.هورمون زنانه استروژن به تقویت عضلات اطراف واژن کمک می کندکه در سنین یائسگی انی اثر محافظتی کم می شود.کخ منجر به ضعف عضلات مذکور می شود.

افتادگی و شلی چگونه تشخیص داده می شود ؟

پزک متخصص زنان با گرفتن شرح حال و معاینه فیزیکی و مشاهده بیرون زدگی اعضا تشخیص میدهد. علایم شامل احساس فشار در واژن احساس نشستن بر روی چیزی- مقاربت مشکل یا دردناک احساس ناراحتی در تحتانی کمر یا مشکلاتی در مثانه یا روده است. تستهای دیگر ممکن است برای تشخیص یا رد کردن مشکلات دیگر نیاز باشد.

افتادگی و شلی چگونه درمان می شود ؟

در موارد خفیف نیاز به درمان نیست و انواع شدید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.اگر آزاردهنده نباشد نیاز به درمان ندارد.اگر در حد متوسط آزاردهنده باشد می توان با استفاده از وسیله ای بنام پساری که در داخل واژن کار گذاشته شود به نگهداری و محافظت مثانه در سر جایش کمک کند.این پساری ها در سایزها و شکلهای مختلفی وجود دارند که به پزشک کمک می کند راحت ترین و مناسب ترین نوع پساری را برای بیمار بگذارد و در زمانهایی منظم خارج شود تا از نظر عفونت و زخم بررسی شود.اما در موارد افتادگی های شدید نیاز به جراحی است که ارگان بیرون زده را در وضعیت نرمال تری قرار دهیم. که انواع مختلفی از جراحی ها وجود دارد که قابل انجام از طریق واژن یا شکم است که میتوان همزمان با کار گذاری مش انجام داد

افتادگی و بیرون زدگی رحم چگونه درمان می شود ؟

معمولا در موارد شدید رحم با جراحی خارج می شود و همزمان اقداماتی برای آویزان کردن یا بالا کشیدن سقف واژن انجام می شود. خروج رحم می تواند از طریق واژن یا شکم انجام شود.در مواردی که خانم نخواهد رحمش خارج شود می توان با انجام اقدامات جراحی دیگر رحم را فظ کرد گرچه در این موارد موفقیت جراحی برای نگهداری رحم در محل نرمال کمتر میشود.

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *