تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

مصرف کافئین زیاد می تواند کشنده باشد!

نوجوانی در جنوب کارولینا به علت مصرف بیش از حد کافئین جان خود را از دست داد.

زمانی که آلن کریپ ۱۶ ساله دبیرستانی در اردوی تابستانی جان خود را از دست داد، همه در بهت و حیرت فرو رفتند. بعد از وقوع این اتفاق، بلافاصله این پسر نوجوان را به بیمارستان رساندند. اما بعد از گذشت دو ساعت از دنیا رفت.

در کنفرانسی که بعدها در همین مورد برگزار شد، مشخص گردید که آلن مشغول رقابت برسر بیشترین میزان کافئین مصرفی با دوستانش بوده است. این اتفاق وحشتناک بعد از نوشیدن یک قهوه بزرگ Diet mountain deW (حاوی حدوداً ۱۳۵ میلی گرم )، یک قهوه اسپرسو (حدود ۱۴۵ میلی گرم) و یک نوشابه انرژی زا (حدود ۱۴۲ میلی گرم ) در مدت زمان دو ساعت رخ داده است. طبق گزارش پزشکی قانونی ، مجموع کافئین دریافتی آلن ۴۱۹ میلی گرم در کمتر از ۱۲۰ دقیقه بوده است.

هضم مقدار زیادی کافئین درمدت زمانی به این کوتاهی منجر به آریتمی قلبی (به معنی غیرطبیعی بودن ریتم قلب) می شود.

اکثر افراد تصور می کنند که مصرف بیش از حد کافئین بی ضرر است و خیلی زود بدنشان مقدار اضافی را هضم خواهد کرد.

در طی کنفرانسی که در پی مرگ ناگهانی آلن برگزار شد، پدر آلن درخواست کرد تا والدین را از عواقب مصرف زیاد مطلع کنند. او اذعان داشت که فرزندش در سلامت کامل جسمی و روحی به سر می برده و یکی از اعضای گروه دبیرستانی مبارزه با مواد مخدر و الکل بوده و سابقه هیچ بیماری نداشته است. پدرش می گفت که نوشابه انرژی فرزندش را کشته است، لطفاً به فرزندانتان در مورد مصرف نوشابه های انرژی زا هشدار دهید. همچنین لازم است دانش آموزان را از عوارض احتمالی این نوشیدنی ها آگاه کرده و مانع خرید آنها شوند.

مرگهای ناشی از کافئین، شاید به ندرت اتفاق بیافتد ولی غیر ممکن نیست

از آنجایی که کافئین محرک است، مصرف آن باعث افزایش ضربان قلب و تپش قلب غیرطبیعی خواهد شد. همچنین کافئین خاصیت ادرار آوری نیز دارد – که به معنی افزایش ادرار فرد خواهد بود. این خاصیت سطح پتاسیم را پایین آورده (از طریق ادرار مواد غذایی دفع می شوند)، که تنظیم ضربان قلب را سخت تر از قبل نیز می کند. ترکیب این اثرات مرگ آور و کشنده خواهد بود. متأسفانه بیشترین آمار مرگ و میر گزارش شده در اثر مشکلات قلبی بوده است.

علائم خطرناک مصرف بیش از حد شامل بالا رفتن ضربان قلب، تشویش و اضطراب، لرزش و حالت تهوع است. اگر بعد از مصرف مقدار زیادی کافئین یا هر ماده دیگری چنین علائمی داشتید، باید بلافاصله مصرف آن را قطع کنید.

اثر کافئین بر روی افراد مختلف است

حال که از خطرات مصرف مطلع شده اید فرض کنید هنوز می خواهید صبحها چند لیوان قهوه بنوشید. مرز بین میزان مورد نیاز بدن و میزان خطرناک آن چیست؟ از کجا بفهمیم چه مقدار قهوه بنوشیم؟ حقیقت این است که این قضیه بستگی دارد.

کافئین درست مانند الکل بر روی افراد مختلف، اثرات متفاوتی دارد. شاید دو نفر بتوانند مقدار خاصی قهوه بنوشند و آن را به راحتی هضم کنند، اما شخص دیگری برای هضم همان میزان با مشکل مواجه شود. این قضیه بستگی به جنسیت، وزن، حداکثر ضربان قلب و سطح پتاسیم فرد دارد. بنابراین نمی توانیم به قطعیت بگوییم که همه افراد نباید بیش از این میزان کافئین در روز دریافت کنند.

اما به طور کلی طبق اعلام سازمان غذا  دارو افراد بالغ نباید بیش از ۴۰۰ میلی گرم (حدود چهار یا نهایتاً پنج فنجان قهوه) در روز دریافت کنند. اما نوجوانان و کودکان بهتر است اصلاً کافئین یا هرگونه ماده محرک دیگری را مصرف نکنند.

بهتر است نسبت به میزان کافئین دریافتی خود هوشیار باشید

مصرف قهوه دارای فواید بسیار زیادی است (مثلاً باعث می شود تا صبحها هوشیاری خود را به دست آورید)، اما بازهم باید مراقب میزان کافئین دریافتی خود باشید. و به خاطر داشته باشید که کافئین تنها در قهوه و چای وجود ندارد و ممکن است دربسیاری از مواد غذایی دیگر مخفی باشد. تولید کنندگان شکلات های انرژی زا و شکلات معمولی نیز گاهی اوقات از کافئین استفاده می کنند. بنابراین گاهی اوقات ممکن است تخمین میزان قهوه مصرفی در طول روز کمی سخت باشد. بنابراین در همه حال باید جانب احتیاط را رعایت کنید.

قبل از مصرف بهتر است از خود بپرسید، اصلاً چرا باید کافئین مصرف کنم؟ چرا خودمان و بچه هایمان باید کافئین مصرف کنیم؟ آیا خواب فرزندم کافی است؟ آیا فرزندانم صبح زود برای مدرسه بیدار می شوند؟ آیا خودم شبها تا دیر وقت بیدارم و دیر به رختخواب می روم؟

اما دقت داشته باشید که ما نمی گوییم، با ترس زندگی کنید و دائماً میزان کافئین مصرفی تان را اندازه بگیرید. فقط می خواهیم آگاهانه تر  مصرف کرده و فرزندانتان را نسبت به عوارض مصرف زیاد کافئین و مضرات نوشابه های انرژی زا آگاه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *