تغذیه و تناسب اندامنکات سلامتیورزش

در هر مرحله ای خودتان را در اولویت قرار دهید!

خودتان را در اولویت قرار دهید!

فرقی ندارد چه نقشی دارید (مربی باشگاه، پدر یا مادر و یا دستیار مورد اعتماد رئیستان) و اینکه چه کارها و وظایفی در زندگی دارید.

برای مثال اینکه از صبح ساعت ۶ بیدار می شوید، صبحانه و ناهار اعضای خانواده را آماده می کنید، مشغول تمیز کردن منزل می شوید، فرزندان تان را به مدرسه می رسانید و در انجام تکالیف شان کمک می کنید، موقع خواب برای شان داستان می خوانید و کارهای باقی مانده از محل کارتان را تمام می کنید، ساعت ۱۱:۳۰ که می شود، خسته اید و فقط ۶ ساعت برای استراحت و سپس شروع مجدد این چرخه روزانه فرصت دارید؛ اگر از این بازی زندگی خسته شده اید و می خواهید پیاده شوید! باید بگوییم تنها نیستید.

بسیاری از ما، به خصوص خانم ها (البته این قضیه شامل آقایان نیز می شود) متأسفانه زمانی را برای خودشان ندارند و وقتی که سخن از احتیاجات خودشان به میان می‌ آید، متخصص نادیده گرفتن این نیازها هستند.

مسئله اصلی این است که اگر مراقب خودمان نباشیم، دیر یا زود دیگر کاری از دست مان برای دیگران یا حتی خودمان هم بر نمی آید.

اگر خودتان را در اولویت قرار دهید، به نظر کاری خودخواهانه و نامناسب است؛ بیایید کمی همه چیز را آسان تر کنیم:

خودتان را هم سطح با اشخاص و عزیزانی که دوست شان دارید در نظر بگیرید و هرگاه به نیازهای آنها توجه کردید به نیازهای خود نیز رسیدگی کنید.

آیا حواس تان حتی به میزان ساعت خواب آنها نیز هست؟ خب پس به ساعت خواب خودتان نیز توجه داشته باشید. آیا حواس تان به سرگرمی و تفریحات دوستان و آشنایان تان هست؟ پس خودتان چی؟ اول به فکر خودتان باشید.

در ادامه، راهکارهایی برای مراقبت بیشتر از خودتان به شما آموزش خواهیم داد:

مراقب سلامت فیزیکی تان باشید؛ یعنی خواب، تغذیه و ورزش منظم داشته باشید.

به احساسات تان توجه ویژه داشته باشید، سعی کنید همیشه وقت کافی به دوستان تان اختصاص دهید و به دنبال خندیدن بیشتر باشید.

فعالیت های سرگرم کننده را در برنامه روزانه تان بگنجانید؛ برنامه تفریحی به اندازه برنامه کاری مهم است.

افراد و کارهایی که فقط وقت و انرژی تان را تلف می کنند از چرخه زندگی تان حذف کنید یا وقت کمتری برای آنها در نظر بگیرید.

با یک تیر دو نشان بزنید؛ بریا مثال دیدار با اعضای خانواده را با با ورزش یکی کنید؛ یکی از اعضای خانواده را به پیاده روی دعوت کرده و با هم قدم بزنید.

با دید جدیدی به زندگی تان نگاه کنید؛ بریا مثال اگر به تازگی مادر شده اید، می توانید از کمک همسایه یا اعضای خانواده تان برای نگهداری از کودک استفاده کنید و زمانی را به خودتان اختصاص دهید.

مهارت «نه» گفتن را یاد بگیرید! بدانید که «بله» شما ارزشمند است، نباید به صورت اتوماتیک به هرکسی بله بگویید؛ این واژه را برای مسائل و کارهای مهم تان نگه دارید.

توقع نداشته باشید که همه مشکلات زندگی تان به یکباره برطرف شود؛ با یک یا دو مورد از مشکلات شروع کرده و بعد از به دست گرفتن اوضاع، به سراغ موارد و مشکلات دیگر بروید.

زندگی، یک حساب بانکی است!

زندگی شما مانند یک حساب بانکی است، مبلغ مشخصی داخل آن است که آرام آرام با گذر زمان خرج می کنید؛ بنابراین باید گاهی اوقات، پس انداز هم داشته باشید وگرنه تمامی پس اندازتان تمام خواهد شد.

این توجهات شما به خودتان به منزله پس انداز کردن سرمایه برای آینده شما است؛ لازم نیست کارهای خارق العاده انجام دهید، مثلا فقط کافی است، ۱۰ دقیقه در روز قدم بزنید و غذای سالم و مغذی بخورید.

تلاش برای افزایش سلامتی باعث می شود تا در طولانی مدت، اعتماد به نفس تان بالاتر رفته و نقش بسیار مهمی در سلامتی جنسی تان خواهد داشت؛ یک مسئله دیگری که وجود دارد این است که هرچه انرژی بیشتری صرف سلامتی تان کنید، دسترسی شما به لذت های جسمی و روحی افزایش خواهد یافت.

تنوع را نیز چاشنی زندگی تان کنید، تا از خود و سبک زندگی تان لذت بیشتری ببرید؛ غذاهای جدید یاد گرفته و هر روز نکات تازه و جالبی یاد بگیرید.

خوردن هرچیز و تکرار کارهای روزمره کم کم انسان را از زندگی خسته می کند؛ افرادی که زندگی شان به چرخه تکراری تبدیل شده، به خودشان اهمیت نمی دهند و نمی دانند با خود چه رفتاری می کنند و چه عواقبی منتظر آنها است.

اولویت زندگی شما چه کسی و چه افرادی هستند؟ خودتان در کجای زندگی قرار دارید و تا چه حد برای خود ارزش و اهمیت قائل هستید؟

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *