داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

معرفی گیاهان ضد التهاب

مردم به دلایل فراوانی به سمت گیاهان ضد التهاب می‌روند؛ این گیاهان در دسترس بوده، اثرگذار بوده و خواص طبیعی دارند. التهاب یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامتی در سراسر جهان می‌باشد که اگر به زبان ساده بخواهیم بگوییم، پاسخ بدن به یک واکنش ایمنی است.

علت التهاب چیست؟

به نقل از «ارگانیک‌فکتس» التهاب می‌تواند در هر بخشی از بدن پدیدار شود و همچنین ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد؛ ازعفونت گرفته تا آسیب‌های جسمی. چالشی که پیرامون التهاب وجود دارد، این است که التهاب در واقع تلاشِ بدن برای حفاظت از خود در برابر مواد خارجی مانند پاتوژن‌ها، تحریک‌کننده‌ها، آلاینده‌ها و… است.

وقتی یک پاسخ ایمنی در بدن به وجود می‌آید، سیستم ایمنی بدن جریانی از گلبول‌های سفید خون را به سمت ناحیۀ مورد نظر در بدن می‌فرستد. مواد شیمیایی نظیر سیتوکین‌ها و هیستامین‌ها توسط رگ‌های سفید خون تولید می‌شوند که باعث افزایش فشار خون به سمت ناحیۀ مورد نظر می‌شود. این پدیده می‌تواند باعث بروز قرمزی، تورم و گرم شدن نواحی تحت تاثیر قرار گرفته گردد.

یک پاسخ ایمنی بیش از حد و شدید می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک و در شرایط خیلی شدید، منجر به بیماری‌های خودایمنی گردد. پیوند انواع التهاب‌ها با بیماری‌های مختلفی مانند آرتریت، نقرس، سندرم روده تحریک‌پذیر و افزایش خطر ابتلا به سرطان مشاهده شده است. التهاب مزمن می‌تواند به طور چشمگیری باعث افزایش استرس اکسیداتیو شود، که به بروز بیماری‌های مزمن منجر می‌شود.

در حالی که داروهای ضد التهاب و روش‌های خانگی فراوانی برای درمان التهاب وجود دارند، اما بسیاری از مردم از گیاهان ضد التهاب استفاده می‌کنند. این گیاهان را می‌توانید به روش‌های مختلفی استفاده کنید و شواهد بسیاری تأییدکنندۀ خواص این گیاهان می‌باشند.

لیست گیاهان ضد التهاب

بهترین گیاهان ضد التهاب عبارتند از: ریحان، دانه‌های رازیانه، سیر، رزماری، زردچوبه، دارچین، زنجبیل، فلفل سیاه، میخک صدپر، مریم‌گلی و مرزنگوش.

زردچوبه

بعنوان یکی از قوی‌ترین مواد ضد التهابی گیاهی شناخته می‌شود. این ادویه دارای نوعی ترکیب فعال به نام کورکومین است که می‌تواند به کاهش التهاب پوست ناشی از پسوریازیس، اگزما یا آکنه کمک کند. همچنین ثابت شده است که کورکومین برای تسکین ناراحتی گوارشی و کاهش سطح اسیدی روده موثر است که هردو به رفع التهاب کمک می‌کنند.

زنجبیل

از نظر خواص ضدالتهابی، زنجبیل یکی از بهترین گیاهان ضد التهاب می‌باشد. این ادویه می‌تواند التهاب معده را تسکین داده و همچنین واکنش آلرژیک بدن را کاهش دهد. دریافت منظم زنجبیل با بهبود علائم آرتروز نیز پیوند خورده است.

گیاهان ضد التهاب

میخک صدپر

روغن گیاهی میخک صدپر با فعالیت‌های ضد التهابی در بدن ارتباط دارد و نسخه‌های طب سنتی معمولا برای درمان درد مزمن و التهاب، این روغن را پیشنهاد می‌کنند. میخک صدپر سرشار از ماده‌ای به نام اگنول است که عملکردی مشابه به آنتی‌اکسیدان داشته و به کاهش التهاب در بافت‌ها و سیستم‌های اندامی کمک می‌کند.

مریم‌گلی

مریم‌گلی حاوی ترکیب فعالی به نام اسید رزمارینیک می‌باشد که در گیاه رزماری نیز یافت می‌شود. این ترکیب برای بهبود آرتروز، سندرم روده تحرک پذیر و سایر مشکلات التهابی از جمله آنهایی که پوست را هدف قرار می‌دهند مفید است. مصرف منظم مریم‌گلی با کاهش سطوح استرس اکسیداتیو که معمولا ناشی از التهاب می‌باشد، پیونده خورده است.

رزماری

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، یکی از ترکیبات فعال موجود در مریم‌گلی و رزماری، اسید رزمارینیک می‌باشد. مطالعات گسترده‌ای نشان می‌دهند که این اسید با علائم آرتروز ارتباط دارد. این ترکیب همچنین به کاهش اسپاسم‌های عضلانی و التهاب روده کمک می‌کند که در بهبود وضعیت معده و جلوگیری از استفراغ و اسهال موثر است. علائم بیماری کرون که یک بیماری التهابی است، می‌تواند با استفاده از رزماری بهبود یابد.

سیر

سیر سرشار از ترکیبات سولفوریک و آنتی‌اکسیدان‌هاست، از جمله ترکیبی فعال به نام آلیسین. این ماده می‌تواند به کاهش التهاب در سیستم قلبی – عروقی کمک کرده و همچنین با کاهش استرس اکسیداتیو در بدن پیوند خورده است. سطوح سلنیوم نیز در سیر بالا هستند که برای بهبود علائم آرتریت و کاهش درد ناشی از بیماری مفصل التهابی موثر می‌باشند.

فلفل سیاه

بعلت وجود ترکیب فعالی به نام پیپرین در فلفل سیاه، این ادویه به یکی از بهترین مواد ضد التهاب گیاهی تبدیل شده است. مطالعات نشان می‌دهند که فلفل سیاه به خصوص برای متوقف کردن التهاب اولیۀ ناشی از واکنش بدن به جراحات حاد، مفید است. این خاصیت می‌تواند از بروز مشکلاتی مانند سردرد، تشدید نقرس، علائم سینوسی و عفونت‌های گوارشی جلوگیری کند.

دانه‌های رازیانه

فواید این دانه‌ها برای کاهش علائم درد مزمن و التهاب، به خصوص ناشی از فعالیت‌ شدید جسمی، به سالهای دور برمی‌گردند. دانه‌های رازیانه می‌توانند به بهبود التهاب کمک کرده و سطوح اسیدی روده را تنظیم کنند، که از بروز عوارض جانبی و مشکلات ناخوشایند گوارشی جلوگیری می‌کند.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *