داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتی

معرفی و خواص گیاه مریم گلی

خواص گیاه مریم گلی (به انگلیسی: Sage) افسانه و داستان نیستند! متخصصین گیاهی و طب سنتی از زمان قدیم همواره به خواص این گیاه برای مغز و حافظه اشاره داشته‌اند. در سال ۱۵۹۷، جان جرارد، یک متخصص گیاهان دارویی در این باره نوشت: «مریم گلی به طور منحصر به فردی برای مغز، اعصاب و حافظه مفید است.» حال با گذشتن سال‌های زیاد و پیشرفت علم، دانشمندان خواص گیاه مریم گلی و گفته‌های متخصصین طب سنتی را با شواهد علمی ثابت کرده‌اند.

به گزارش مجله سلامتی عطارباشی  به نقل از «کر۲» در ادامه به بررسی برخی از خواص گیاه مریم گلی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

بهبود حافظه

در یک آزمون حافظه، افرادی که کپسول‌های روغن مریم گلی را مصرف کرده بودند، نسبت به سایر افراد عملکرد بهتری داشتند. این نتایج ثابت می‌کنند که نسخه‌های گیاه درمانی و سنتی بسیار با اهمیت هستند و تنها بعلت قدیمی بودن آنها، نباید نادیده گرفته شوند. این مطالعات بسیار برای افرادی که از بیماری آلزایمر رنج می‌برند نوید‌بخش بوده و همچنین به پژوهش‌ها و توسعۀ دارویی کمک می‌کنند.

درمان آلزایمر

همانطور که گفتیم این گیاه برای بهبود حافظه مفید است و به همین دلیل محققین آن را بر روی بیماران آلزایمر امتحان کرده‌اند. در مطالعه‌ای به برخی از افراد شرکت‌کننده برای مدت ۴ ماه عصارۀ مریم گلی داده شد و سایر افراد دارونما دریافت کردند. نتایج نشان دادند افرادی که عصارۀ مریم گلی دریافت کرده بودند، عملکرد شناختی‌‌شان پیشرفت کرده و همچنین پریشانی و آشفتگی در آنها کاهش پیدا کرده بود.

کاهش کلسترول

در مطالعه‌ای یک گروه ۶۷ نفره مورد بررسی قرار گرفتند. ۳۴ نفر از آنها به مدت ۲ ماه، هر ۸ ساعت یکبار کپسول عصارۀ مریم گلی دریافت کردند. این افراد با مصرف مریم گلی، بهبود قابل‌توجهِ ۱۹ درصدی در سطوح کلسترول را تجربه کردند. در حالی که این تغییر در سایر افراد مشاهده نشد.

مفید برای دیابتی‌ها

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف مریم گلی می‌تواند به مدیریت و کنترل دیابت نوع ۲ کمک کند. این گیاه قادر است تا سطوح قند خون را به طور چشمگیری کاهش دهد.

کمک به کاهش گُرگرفتگی در دوران یائسگی

در مطالعه‌ای به ۳۰ نفر از زنانی که در دورۀ یائسگی بودند و از گرگرفتگی و تعریق شبانه زنج می‌بردند، عصارۀ مریم گلی داده شد. در ۲۰ نفر از آنها تمام علائم ناپدید شد و ۱۰ نفر دیگر نیز بهبود وضعیت را تجربه کردند.

درمان گلو درد

اسپری گلوی مریم گلی در مطالعه‌ای بر روی ۲۸۶ بیمار مورد استفاده قرار گرفت و با افرادی که به آنها دارونما داده شده بود، مقایسه گردید. نتایج نشان داد که اسپری مریم گلی ۱۵ درصد توانست در درمان گلو درد موثر باشد.

خواص گیاه مریم گلی

سایر خواص گیاه مریم گلی

حکیم‌های گیاه درمانی و طب سنتی در طول تاریخ خواص گیاه مریم گلی را در یادداشت‌های خود برای ما باقی گذاشته‌اند که شامل درمان و بهبود این موارد می‌‌شود: نیش مار، بیماری صرع، مسمومیت، کرم‌ها و مشکلات روده‌ای و تقویت قوای جنسی. همچنین گفته می‌شود که چای مریم گلی می‌تواند برای درمان سرماخوردگی، تب، سردرد و اختلالات گوارشی مفید باشد.

طرز تهیه چای مریم گلی

تهیۀ این چای بسیار آسان بوده و تنها چیزی که احتیاج دارید مقداری برگ‌های تازه یا خشک‌شدۀ مریم گلی، آب و عسل است.

مواد لازم:

۲ قاشق چای‌خوری برگ‌های تازۀ مریم گلی (یا ۱ قاشق چای‌خوری برگ‌های خشک‌شده)

۱ فنجان آب

لیموترش (برای بهبود طعم)

عسل یا برگ شکر (برای شیرین کردن)

طرز تهیه:

۱.آب را بجوشانید

۲.برگ‌های مریم گلی را درون آب ریخته و بگذارید برای ۵ تا ۷ دقیقه دَم بکشد.

۳.سپس برگ‌ها را از آب خارج کرده و چای را درون یک فنجان بریزید.

۴.در صورت علاقه لیموترش و عسل (یا شکربرگ) به چای اضافه کنید.

 

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *