سلامتیسلامتی پوست

چه زمانی خال خود را بهتر است برداریم؟

در اینجا منظور ما از خال ،خالهای ملانوسیتیک (حاوي رنگدانه )است که خود دو دسته اند مادر زادی و اکتسابی.خالهای ملانوسیتیک مادرزادی معمولا در سالهای اول زندگی ایجاد میگردند(منظور الزاما ممکن است موقع تولد نباشند و بعدا حتی تا ۵ سالگی خود را نشان دهند) و اندازه شان کوچک ،متوسط و بزرگ میتواند باشد . خالهای اکتسابی معمولا در زمان نوجوانی ایجاد شده و تا حدود ۳۵ سالگی ديده ميشود.

پرسش نگران کننده ای که خیلی افراد دارند این است که چه زمانی این خالها نیازمند توجه بیشتر و برداشتن توسط پزشک را دارند.پاسخ این است که در موارد زير حتما به پزشک مراجعه كنيد
۱. اگر اندازه خال بزرگتر شود .بیشتر از ۵ الی ۶ میلی متر گردد(البته باید توجه داشته باشیم خالهای مادر زادی ملانوسیتیک اولا از ابتدا میتوانند اندازه بزرگی داشته باشند ثانیا متناسب با رشد کودک رشد میکنند و اینها دلیل بدخیم بودن آنها نمی باشد)
۲. اگر رنگ خال تغییر کند و به صورت ناهمگنتر و نامنظم تر نسبت به قبل شود یعنی جاهایی پررنگ و جاهایی کم رنگ باشد و غیر یکنواخت گردد
۳. اگر حاشیه های خال نامنظم گردد
۴. خالی که بی دلیل و خود بخود یا باآسيب کمی خونریزی میکند
۵. خالی که خارش غیر معمول پیدا میکند
در لیست بالا موارد ۱ تا ۳ اهمیت خیلی بیشتری دارند

به صورت خلاصه چکیده موارد بالا میتوان گفت مهمترین نکته جهت توجه بیشتر به خال و مراجعه به پزشک “تغییر”است . و بايد گفت تغییری که طی “چند ماه”(و نه چند روز یا چند سال)ایجاد شده باشد مهم است.تغییرات خیلی سریع معمولا ناشی از عفونت ریشه های موی داخل خال میتواند باشد و تغییراتی که طی سالها ایجاد میشود معمولا خوش خیم است.

 

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *