تغذیه و تناسب اندامغذا و سالادهاورزش

برای داشتن شکم شش تیکه از این غذاها خودداری کنید

امروزه بسیاری از افراد دنبال راهی برای داشتن شکم شش تکه هستند؛ به نظر شما چه مواردی سد راه این هدف است؟

شما هم از وجود چربی دور کمر رنج می برید؟ نگران نباشید، شما تنها نیستید؛ حدود ۵۵ درصد از ایرانیان، درگیر مشکل چاقی و اضافه وزن هستند.

اگر به دنبال شکم شش تکه و بدون چربی هستید، بهتر است مصرف مواد غذایی که در زیر به آنها اشاره می کنیم را کاهش دهید.

غلات تصفیه شده

آیا می دانید غلات تصفیه شده چه هستند؟ در غلات تصفیه شده بخش هایی از ساختمان گیاه در طی عملیات آسیاب کردن از بین می رود.

غلات تصفیه شده شامل برنج، آرد سفید، پاستای رنگ روشن و فیبر بوده و مواد مغذی کمتری نسبت به دیگر غلات دارد.

عموماً غلات تصفیه نشده (برنج قهوه ای و گندم) ارزش غذایی بیشتری داشته و سالم تر از غلات تصفیه شده هستند.

طبق مطالعات صورت گرفته، افرادی که بیشتر از غلات کامل در کنار تغذیه سالم بهره مند هستند، یعنی در کنار غلات کامل و تصفیه نشده از میوه ها، سبزیجات، لبنیات کم چرب و پروتئین استفاده می کنند، نسبت به دیگر افراد زودتر چربی های اطراف شکمی شان می سوزد.

غلات تصفیه شده و تصفیه نشده

گندم، جو دوسر، ذرت و برنج از گروه غلات هستند؛ خوراکی‌هایی مثل نان، ماکارونی و بلغور جوی دوسر از محصولات این دانه‌ها هستند؛ محصولات این غلات شامل دو نوع غلات تصفیه نشده (سبوس دار) و غلات تصفیه‌شده می‌شود.

غلات تصفیه شده در کارخانه، آرد شده و در نتیجه بیشترین بخش سبوس و جوانه آنها از بین می‌رود؛ در این فرآیند بخش مهمی از مواد مغذی دانه ها که شامل ویتامین «ب» آهن و فیبر است و نقش به سزایی در رژیم غذایی دارد از بین می رود؛ برخی از نمونه های غلات تصفیه شده شامل آرد گندم، نان و برنج سفید می شود.

البته بیشتر این غلات تصفیه شده را غنی سازی می کنند، یعنی به آنها مکمل های ویتامین «ب» یا آهن اضافه می کنند.

غلات تصفیه نشده سرشار از مواد مغذی بوده و انواع ویتامین «ب» را دارا است که برای اعمال حیاتی مختلف بدن اهمیت فراوانی دارد.

فولات یا اسید فولیک یکی از انواع ویتامین های «ب» است که در شکل گیری سلول های جدید بدن و جلوگیری از نقایص هنگام تولد موثر است.

سیب زمینی و فرآورده‌های آن

برطبق آزمایشی که بر روی ۱۲۰ هزار مرد و زن بالای ۲۰ سال صورت گرفت، هر کدام از شرکت کنندگان هر چهار سال یک بار چکاب می شدند، به صورت میانگین هرکدام از آنها ۲ کیلو وزن اضافه کرده بودند.

به نظر شما کدام یک از مواد غذایی، بیشتر باعث چاقی شکمی شان شده بود؟ اگر حدس تان چیپس و سیب زمینی است، درست حدس زده اید؛ عامل اصلی چاقی و افزایش وزن این افراد چیزی جز سیب زمینی و فرآورده های آن نبود.

گوشت قرمز و گوشت فراوری شده

در ادامه تحقیق قبلی که بر روی افراد بالای ۲۰ سال صورت گرفت، افرادی که گوشت قرمز مصرف کرده بودند، حدوداً یک کیلو بعد از چهار سال اضافه کرده بودند.

آزمایشی نیز در کلینیک های تغذیه آمریکا بر روی ۳۷۰ هزار نفر صورت گرفت که بر طبق آن، افرادی که هر روز استیک می خوردند، بعد از گذشت پنج سال دچار پنج کیلو اضافه وزن شده بودند.

رویال آیسینگ

منظور از رویال آیسینگ، همان لایه شیرینی روی کاپ کیک ها است که دوست تان برای مناسبت های خاص برای تان می آورد.

این مواد را نخورید! سازمان جهانی غذا و دارو با چربی های اشباع اعلام دشمنی کرده است، این در حالی است که رویال آیسینگ حاوی چربی های اشباع می باشد! حال تصمیم با خودتان است.

در دانشگاه فارست آمریکا، آزمایشی بر روی دو گروه میمون صورت گرفت؛ به گروهی از میمون ها چربی اشباع شده و به گروه دیگر، چربی های غیر اشباع می دادند.

نتیجه این شد که گروهی از میمون ها که چربی های اشباع شده می خوردند بعد از ۶ سال نزدیک ۱۰ درصد وزن شان افزایش یافته بود؛ این در حالی است که گروه دیگری که چربی های غیر اشباع می خوردند تنها ۱٫۸ درصد وزن شان اضافه شده بود.

فقط رویال آیسینگ حاوی چری های اشباع نیست، حواس تان به غذاهای دیگر نیز باشد، بیشتر هله هوله ها، غذاهای آماده و پیتزاهای نیمه آماده حاوی این نوع از چربی ها هستند.

نوشابه‌های رژیمی

فریب کالری صفر نوشته شده بر روی نوشابه های رژیمی را نخورید! به تازگی بررسی های صورت گرفته، در عین ناباوری، نشان داد افرادی که نوشابه های رژیمی مصرف می کردند بعد از گذشت ۹ سال سه برابر بیشتر از افرادی که نوشابه های معمولی حاوی قند می نوشیدند، وزن شان اضافه شد! بهتر است به کلی مصرف انواع نوشابه ها را (چه رژیمی باشد و چه معمولی) ترک کنید.

اگر از نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های مصنوعی مانند ساخارین، آسپارتام و ساکاروز استفاده کنید، بعد از مدتی مقاومت انسولینی بدن تان کاهش یافته و وزن شما بالا می رود.

حرف آخر

گروه فیتامین همچنان تاکید دارد که راز تناسب اندام در انجام منظم ورزش (برنامه ورزشی مناسب)، داشتن رژیمی متعادل و سالم و پرهیز از بی‌تحرکی نهفته است.

منبع: دکتر کرمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *