در طول ورزش چه میزان باید عرق کنیم ؟ - مجله سلامتی عطارباشی

در طول ورزش چه میزان باید عرق کنیم ؟

به نیمه ی راه یک روتین ورزشی شدید رسیده اید و بسیار عرق کردید. این یعنی تا اینجا کلی کالری سوزانده اید و ورزش کار خود را کرده درسته؟ و یا شاید هر وقت که ورزش می کنید خیلی عرق می ریزید؟
حقیقت این است که میزان عرق کردن نشانه ی این نیست که چه مقدار کالری سوزانده اید، و عرق کردن بیش از حد می تواند نشانه ی این باشد که چیزی مشکل دارد. این میزان در هر فرد متفاوت است.
دکتر راب ترواکس، پزشک خانواده و ورزشی می گوید: هر کس به شکلی متفاوت عرق می کند، همه چیز بستگی به آرایش ژنتیکی فرد و اینکه بدن چگونه به درجه حرارت خود پاسخ می دهد دارد. در اصل مقداری که عرق می کنید نشان دهنده ی اینکه موقعیت تا چه حد جدی است نیست.
برخی افراد فقط بیشتر از دیگران عرق می کنند. زمان هایی هست که عرق کردن در طول ورزش علامت خطری است که می گوید بدن بیش از حد گرم شده. بیش از حد عرق کردن و گرم شدن بدن در محیطی که خود نیز گرم است می تواند خطرناک باشد و باید مواظب بود. قبل از ورزش بسیار مهم است که به اندازه کافی آب نوشیده باشید.
بهترین راه برای اینکه متوجه شوید به اندازه کافی آب نوشیده اید این است که یک ساعت قبل و بعد از ورزش خود را وزن کنید. وزنی که کم کرده اید وزن عرقتان است، اینکه بعد از ورزش یک تا دو درصد از وزن کلی بدن کم شود طبیعی است. اگر خیلی وزن کم کردید – بیش از ۲ درصد – بدنتان کم آب شده و این می تواند روی عملکرد و سلامتتان تاثیر بگذارد. اگر هم وزن اضافه کردید مشخص است که بیش از حد آب نوشیدید، و باید خود را تنظیم کنید. اگر در طول ورزش بیش از حد گرم شویم و در فضایی گرم نیز قرار داشته باشیم یا لباس خیلی گرمی تنمان باشد چه اتفاقی می افتد؟ بدن آب خود را از دست می دهد و ممکن است دچار گرمازدگی یا دیگر اختلالات شویم. نشانه های کم آب شدن بدن می تواند شامل تیره شدن رنگ ادرار، تشنگی شدید، سرگیجه، ضعف، خشکی دهان، متورم شدن زبان، تپش قلب، عدم توانایی عرق، غش، حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات، سردرد، خستگی، و از دست دادن هوشیاری باشد. گرمازدگی شدید می تواند بسیار جدی باشد و نیاز به مراقت اورژانسی دارد.
نشانه های این مشکل با کم اب شدن بدن مشابه است اما در سطحی شدید تر شاهد علائم هستید (تشنگی شدید، سرگیجه، ضعف، خشکی دهان، متورم شدن زبان، تپش قلب، عدم توانایی عرق، غش، حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات، سردرد، خستگی، از دست دادن هوشیاری، پوست قرمز و خشک، تشنج ). راه حل چیست؟ بهترین کار این است که قبل از ورزش به اندازه کافی آب بنوشید و از ورزش کردن در دمای بسیار بالا پرهیز کنید.
اگر این موارد را رعایت کنید دیگر مهم نیست چه مقدار عرق می کنید. عرق کردن یک فرآیند طبیعی و معمول است که ما روی آن کنترلی نداریم.

منبع: دکتر کرمانی

نویسنده مطلب:




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *