تغذیه و تناسب اندامویتامین و مواد معدنی

چگونه بفهمیم کمبود ویتامین K داریم؟

ویتامین A، B، C، D و … K؟ حتی برای رسیدن به نامش هم باید از F تا J را فاکتور بگیرید. به نظر می رسد ویتامین K با دیگر ویتامین ها فاصله دارد و سر جای خودش نیست و تا همین اواخر هم این ویتامین را به خوبی نمی شناختیم. K در واقع از نام آلمانی عبارت انعقاد یا لخته شدن خون می آید. ویتامین K متشکل از گروهی از ویتامین های محلول در چربی است که به تازگی توجهات زیادی را به فوایدش برای سلامتی جلب کرده است. ویتامین K2 مسلما مهمترین مکمل غذایی موجود برای سلامت کلی بدن است و حدود ۹۰۰ درصد از افراد در خطر کمبودش قرار دارند.

چه چیزی باید درباره ویتامین K بدانیم؟

خانواده ویتامین K متشکل است از ویتامین K1 و گروهی از مولکول های ویتامین K2 که MK-4 و MK-7 نام دارند. اولین شواهدی که نشان داد ویتامین K2 چه خواصی برای سلامت دارد در ژاپن دیده شد. در شرق ژاپن نوعی سویا که به صورت طبیعی تخمیر می شود را می خورند که سرشار از K2 است. گزارش شده که میزان ابتلا به پوکی استخوان، دیابت، زوال عقل و بیماری های قلبی در این قسمت نسبت به دیگر بخش های ژاپن بسیار کمتر است.

ویتامین K چه کار می کند؟

ویتامین K1 را همیشه به عنوان ویتامین انعقاد خون می شناسند چون کمک می کند مکانیزم انعقاد خون بدن بتواند به کارش ادامه دهد. از سوی دیگر ویتامین K2 پروتئینی را فعال می کند به نام استئوکالسین که کارش اطمینان حاصل کردن از ساخت استخوان و جایگزینی آن با استخوان از بین رفته است.
ویتامین K2 حتی پروتئینی را تحریک می کند که به آن پروتئین ماتریکس گلا می گویند. این پروتئین با جلوگیری از چسبیدن کلسیم به دیواره ها، شریان ها را سالم نگه می دارد. نقش ویتامین K2 در چندین موقعیت پزشکی مورد بررسی قرار گرفته است از جمله:

۱- پوکی استخوان

تحقیقات نشان داد استفاده از K2 در کسانی که به پوکی استخوان مبتلا هستند نقش مهمی در حفظ و بهبود مواد معدنی تراکم استخوان دارد.

۲- سلامت قلب و عروق

در تحقیقاتی که به مدت ۱۰ سال ۴۸۰۰ مورد مصرف خوراکی K2/MK-7 خود را گزارش دادند. هرچقدر میزان دریافت K2/MK-7 بیشتر بود میزان بیماری های قلبی و عروقی و مرگ ناشی از آنها کمتر می شد. کلسیفیکاسیون آئورت، رگ اصلی خونی در بدن در افرادی که بیشتر MK-7 مصرف می کردند پایین تر بود. به صورت کلی ویتامین K2 برای بالا رفتن سالم سن و به ویژه پیشگیری از کلسیفیکاسیون و پیری شریان های حیاتی در بدن ضروری است.

۳- دیابت

تحقیقات نشان داده است که مصرف ویتامین K2 به مدت چهار هفته منجر به بهبود حساسیت به انسولین و پیشگیری از ابتلای به دیابت می شود. بیماران دیابتی که از ویتامین K2 به صورت مرتب استفاده می کردند شاهد کاهش مشکلات مرتبط با بیماری شان بودند.

۴- سرطان

در حال حاضر تحقیقات زیادی روی خانواده ویتامین K و تاثیر ضد سرطانی آنها انجام می شود. ویتامین K2 می تواند از رشد و حمله سلول های سرطانی به کبد، پانکراس و ریه پیشگیری کند. تحقیقات روی ۱۱۰۰۰ بیمار نشان داد مصرف بیشتر ویتامین K2 کاهش سرطان پیشرفته پروستات را در پی دارد.

منبع: دکتر کرمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *