بارداریسلامتی

باورهای غلط دوران بارداری!

نظر کارشناسان در رابطه با رنگ کردن موها، واکسن آنفولانزا و رابطه جنسی در دوران بارداری چیست؟

در دوران بارداری، احتمالا شایعات زیادی در این زمینه می شنوید. حتما این جمله را زیاد شنیده اید: اگر شکمت بزرگ و برآمده باشه بچت پسره! یا اگه شکمت فلان مدلی باشه بچت دختره!

بله. همه ی این جملات احمقانه و بر پایه خرافات است و علت آن نبودن سونوگرافی در دوره مادر بزرگ های ماست.

باورهای غلط بارداری

برخی از این باورهای غلط بارداری باعث نگرانی مادر شده و حتی ممکن است برای مادر و جنین خطرناک باشند. پس در ادامه شما را با رایج ترین باورهای غلط بارداری آشنا می کنیم.

واکسن آنفولانزا لازم نیست!

این جمله کاملا غلط است. واکسن آنفولانزا در دوران بارداری بسیار مهم است.

برخی زنان باردار بر این باورند که واکسن، ویروس آنفولانزا را به آن ها منتقل می کند. برخی دیگر نیز نگرانند که نگهدارنده های موجود در واکسن آنفولانزا ممکن است به نوزاد آن ها آسیب برساند. اما باید بدانید واکسن آنفولانزا این بیماری را به بدن منتقل نکرده و هنوز مدرکی مبنی بر آسیب رساندن واکسن آنفولانزا روی کودک وجود ندارد.

در عوض، واکسن آنفولانزا می تواند زندگی مادر و کودک را نجات دهد. بارداری سیستم ایمنی، قلب و ریه های زن را تغییر داده و احتمال ابتلا به بیماری آنفولانزای شدید به شدت افزایش می یابد. زنان بارداری که دچار آنفولانزا می شوند نمی توانند این بیماری را تحمل کرده و احتمال اینکه به شدت مریض شده و حتی بمیرند بسیار زیاد است.

پس برای تزریق واکسن آنفولانزا (حاوی ویروس کشته شده)، نه از نوع اسپری بینی (حاوی ویروس زنده ضعیف شده)، اقدام کنید.

باید جای دو نفر غذا بخورید!

آیا خودتان را مجبور می کنید به جای دو نفر غذا یا دسر میل کنید؟ این کار درست نیست. بله شما برای دو نفر غذا می خورید اما به این معنی نیست که به اندازه دو نفر بالغ باید غذا بخورید.

به طور میانگین زنان با وزن طبیعی تنها ۳۰۰ کالری بیشتر برای رشد جنین خود در روز نیاز دارند. این کالری در واقع معادل یک لیوان شیر و نصف یک ساندویج است. زنان باردار با وزن طبیعی باید در دوران بارداری ۲۵ تا ۳۵ پوند (۹ تا ۱۳ کیلوگرم) وزن اضافه کنند.

کم کردن اضافه وزن بارداری بعد از زایمان مشکل است و مادر با هر زایمان دچار اضافه وزن بیشتری خواهد شد.

همچنین زنان بارداری که بیش از ۵۰ پوند (۱۸ کیلوگرم) اضافه وزن پیدا می کنند، به احتمال زیاد زایمان سزارین خواهند داشت یا در زایمان طبیعی دچار مشکل می شوند. نوزادان آن ها نیز به احتمال زیاد در بزرگسالی از چاقی رنج می برند. تغذیه دوران بارداریبه شما کمک می کند تا مواد غذایی سالم با کالری کمتر را انتخاب کنید.

موهای خود را رنگ نکنید!

نیازی نیست ریشه های موی خود را مخفی کنید. مواد شیمیایی رنگ مو تنها در سطح پوست جذب شده و مضر نیستند. محققان بر این باورند که رنگ مو هیچ خطری برای جنین ندارد اما بوی شدید این محصولات آرایشی می تواند باعث حالت تهوع در برخی زنان باردار شود. پس از این رنگ موها در فضایی که تهویه هوای مناسبی دارد استفاده کنید.

اگر واقعا نگران رنگ کردن موهای خود هستید می توانید تا پایان سه ماه اول بارداری خود صبر کنید. همچنین می توانید از رنگ موهای حاوی آمونیاک که بوی غلیظی دارند خودداری کنید. موهای شما در دوران بارداری بسیار تغییر می کنند. بنابراین محصولاتی که قبل از بارداری برای موهای شما مناسب بودند ممکن است دیگر خوب جواب ندهند.

کافئین ممنوع است!

آیا صبح ها عاشق نوشیدن قهوه هستید؟ بسیاری از زنان باردار به نوشیدن قهوه در صبح علاقه مندند اما اغلب به آن ها هشدار داده می شود که مصرف کافئین را قطع کنند چرا که باعث سقط جنین، زایمان زودرس یا کاهش وزن نوزاد شود.

اما این اتهامات علیه کافئین درست نیست. هیچ رابطه ای بین مصرف کافئین و زایمان زودرس وجود ندارد. همچنین اگر یک زن باردار در روز کمتر از ۲۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کند، هیچ مدرکی مبنی بر افزایش خطر سقط جنین و کاهش وزن نوزاد وجود ندارد.

پس احتیاط کنید. از نوشیدنی خود لذت ببرید اما مراقب باشید بیش از حد مجاز نشود.

مسافرت با هواپیما خطر ابتلا به عوارض بارداری را بیشتر می کند!

اسکنرهای بدن در فرودگاه، دستگاه پرتو ایکس در قسمت امنیت پرواز، تابش پرواز در ارتفاع زیاد همگی نگران کننده اند.

اما کارشناسان به شما توصیه می کنند در مورد تابش اندکی که زنان باردار زمان عبور از دستگاه اشعه ایکس یا پرواز در ارتفاع بالا قرار می گیرند، نگران نباشید. ما حتی زمانی که روی زمین هستیم نیز همواره در معرض این پرتوها قرار داریم. زمان پرواز تنها مقدار آن کمی بیشتر می شود. اما نوع پرتویی که در معرض آن قرار می گیرید (طی پرواز) نفوذ زیادی به بدن نخواهد داشت و به همین دلیل بعید است که بتواند باعث سقط جنین شود.

اسکنرهای بدن نیز خطرناک نیستند. مقدار این پرتوها بسیار کم بوده و بعید به نظر می رسد که منجر به ایجاد عوارض روی جنین شوند.

اگر قصد دارید در سه ماه آخر بارداری خود با هواپیما سفر کنید، با شرکت هواپیمایی در مورد هرگونه محدودیت و سیستم ایمنی صحبت کنید.

برخی زنان باردار نباید بدون مجوز پزشکی پرواز کنند. زنانی که مشکلات ریوی و قلبی دارند در دوران بارداری باید مراقب باشند. این افراد باید ابتدا با دکتر خود مشورت کرده و در صورتی که دکتر اجازه داد می توانند پرواز کنند. برای زنان بارداری که وضعیت طبیعی دارند مشکل خاصی پیش نخواهد آمد.

در دوران بارداری نباید ماهی بخورید!

این باور نیز غلط است. خوردن دو وعده ماهی در هفته برای مادر و جنین بسیار مفید است. ماهی های آب سرد سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده که به رشد بهتر مغز و بینایی کودک کمک زیادی می کند.

اما باید از خوردن ماهی هایی که حاوی جیوه هستند خودداری کنید. ماهی سالمون، میگو و کنسرو ماهی انتخاب های بهتری هستند.

از خوردن ماهی خام مانند سوشی نیز پرهیز کنید چرا که احتمال ابتلا به انگل ها و باکتری ها از طریق ماهی خام بیشتر از ماهی پخته است.

نباید رابطه جنسی داشته باشید!

در دوران بارداری می توانید رابطه جنسی داشته باشید. رابطه جنسی به طور فیزیکی به جنین آسیب نمی رساند چرا که توسط کیسه آب و عضلات قوی رحم محافظت می شود. یک درپوش مخاطی ضخیم دهانه رحم را می پوشاند. اما باید مراقب بیماری های مقاربتی نیز باشید. اگر به تبخال تناسلی، زگیل تناسلی، کلامیدیا یا ایدز (HIV) مبتلا شوید، بیماری ممکن است به جنین نیز منتقل شود.

برخی زنان باردار گمان می کنند ارگاسم می تواند منجر به سقط جنین شود. اگر بارداری شما طبیعی و کم خطر است، نگران نباشید چرا که انقباضات در زمان ارگاسم با آنچه در زایمان رخ می دهد کاملا متفاوت است.

با معاینه متخصص زنان مطمئن شوید بارداری شما کم خطر است. در صورتی که هر گونه خطر سقط جنین یا زایمان زودرس وجود داشته باشد دکتر احتمالا شما را از داشتن رابطه جنسی منع می کند.

منبع: اینفوسلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *