آشپزیساندویج و پیتزا

طرز تهیه ماهی خاردار با چاشنی رازیانه

اگر تا به حال ماهی خاردار دریا را نخورده اید پس شما یک levrek خور واقعی نیستید . در این بخش از مجله اینترنتی عطارباشی طرز تهیه ماهی خاردار خوشمزه با چاشنی رازیانه را برایتان آورده ایم. یک ماهی که با چاشنی رازیانه و لوبیا ارزشمندتر از قبل شده است.

مواد مورد نیاز ماهی خاردار

ماهی خاردار یا levrek: سیصد و پنجاه گرم
رازیانه:  یک عدد
لوبیای فرانسوی؛  سی گرم
آّب لیمو:  مقداری
پیاز خشک:  سی گرم
سیر:  دو حبه
نمک:  دو گرم
خردل:  یک گرم
عسل:  دو گرم
فلفل سیاه:  دو گرم
روغن زیتون:  سه گرم
سرکه:  پنج گرم
شوید:  پنج گرم

نکته کلیدی

در هنگام تهیه این ماهی دقت کنید تا خارها حتما جدا شوند و سعی کنید تا پوست ماهی روی آن باقی بماند.

طرز تهیه ماهی خاردار خوشمزه با چاشنی رازیانه

طرز تهیه ماهی خاردار

  • بعد از اینکه خارها را جدا کردید با شوید های نازک بریده شده و روغن و سیر مخلوط کنید.
  • رازیانه را به چهار تکه مساوی تقسیم کنید و پیاز خشک و سیر را اضافه کرده در فر داغ کنید و بعد بخارپز کنید.
  • لوبیاهای فرانسوی را بعد از اینکه در آب جوش پختید با آب سرد شوک وارد کنید.با رازیانه در فر داغ کرده و فلفل سیاه و نمک و سرکه را اضافه کرده و طعم دهید.
  • این ماهی را روی آتش به صورت کبابی دربیاورید و مدام برعکس کنید.
  • آب لیمو ،خردل و عسل و روغ زیتون را مخلوط کرده و به صورت سس دربیاورید.رازیانه و لوبیای فرانسه با این ماهی سرویس می شود.

بهتر است بدانید که :

ماهی‌های کم چربی، ماهی‌هایی هستند که میزان چربی‌شان کمتر از ۱% است (صرفاً زمانی که بخارپز شوند: ماهی دودی هادوک، اره ماهی، ماهی روغنی بخارپز و سفره ماهی پخته شده یا تنوری)، ماهی‌‌های نیمه چرب که میزان چربی‌شان بین ۱ و ۵۵% است (ماهی خاردار، سفره ماهی پخته یا تنوری، ماهی تن) و ماهی‌های چرب که چربی‌شان بیشتر از ۵۵% است (ماهی مارکو دودی، ماهی تُن ژرمُن، شاه ماهی کبابی، ساردین در روغن، ماهی آزاد دودی).

به طور کلی، هر چه ماهی چرب تر باشد، امگا ۳ و اسیدهای چرب غیراشباع بیشتری دارن و همان طور که می‌دانیم این دو، فرد را در مقابل بیماری‌های قلبی و عروقی محافظت می‌کنند. اگر بخواهیم گوشت و ماهی را مقایسه کنیم، مشاهده می‌کنیم که ماهی قزل‌آلا حاوی ۲۴% امگا ۳ است در حالی که در گوشت گوساله این عدد به ۲% کاهش می‌یابد.

خلاصه اینکه، برای حفظ سلامتی‌تان بهتر است که ماهی‌های چرب را انتخاب کرده و بدون روغن و چربی‌های دیگر طبخ شان کنید (بخارپز، کبابی، تنوری….) . با این حال، در یک برنامۀ غذایی سالم و پیشگیرانه، مصرف ماهی چرب باید به همراه تغذیه‌ای متنوع و متعادل و انجام فعالیت‌های جسمی منظم تکمیل شود. البته، باید در رژیم‌های کم کالری حواستان به میزان کالری ماهی‌های مصرفی باشد.

منبع:‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *