فواید پیازچه

فواید پیازچه برای سلامت چشم

پیازچه که از گیاهان بومی در قاره آسیا محسوب می‌شود، گیاه مهمی است که سلامت غذایی را واقعا افزایش می‌دهد. این گیاه مانند پیاز سفید، عطر و طعم ویژه‌ای به غذا می‌بخشد، اما ذاتا نسبت به پیاز ملایم‌تر است. بنابراین، خام‌خواری پیازچه نسبت به پیاز واقعا کار راحت‌تری به‌شمار می‌رود. در ادامه با ارزش تغذیه‌ای و مهم‌ترین فواید پیازچه آشنا می‌شویم.

ارزش‌های تغذیه‌ای

پیازچه مانند بسیاری از گیاهان دیگر در گروه مواد غذایی کم‌کالری قرار می‌گیرد، چون هر فنجان کامل از پیازچه فقط ۱۹ کالری دارد که برابر است با یک درصد از کالری‌های مورد نیاز بدن در یک رژیم غذایی استاندارد و دارای ۲ هزار کالری. بخش اصلی همین کالری ناچیز از کربوهیدرات‌های پیازچه گرفته می‌شود و هر فنجان از پیازچه حاوی ۴ گرم کربوهیدرات است. البته ۱.۳ گرم از این ۴ گرم را فیبر غذایی تشکیل می‌دهد. این کربوهیدرات‌ها، انرژی مورد نیاز بافت‌های بدن را برای عملکرد منظم روزانه فراهم می‌کنند و فیبر غذایی موجود در پیازچه نیز برای هضم راحت‌تر و سالم‌تر مفید است. پیازچه، مقدار کمی هم پروتئین و چربی دارد، یعنی کمتر از یک گرم در هر وعده مصرفی.

فواید پیازچه برای سلامت چشم

اضافه کردن پیازچه به رژیم غذایی واقعا برای چشم‌ها مفید است، چون کاروتنوئیدهای مهمی مانند ویتامین A، لوتئین و زیگزانتین دارد. ویتامین A، نقش مرکزی و مهمی در سلامت بینایی ایفا می‌کند و عدم وجود آن در رژیم غذایی واقعا اثرات منفی و مخربی بر دامنه بینایی می‌گذارد. حتی کمبود آن می‌تواند بینایی در شب را دشوار کند. لوتئین و زیگزانتین موجود در پیازچه نیز در کنار هم عملکرد مثبتی برای سلامت چشم‌ها دارند. بنابراین، مصرف منظم پیازچه از سلول‌های بدن درمقابل آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند و با دژنراسیون ماکولا نیز مبارزه می‌کند. هر فنجان از پیازچه حاوی ۲۸۴۰ واحد بین‌المللی از لوتئین و ۶۰۹ میکروگرم از زیگزانتین است. مصرف این گیاه مهم، ۹۵ درصد از نیاز روزانه بدن مردان به ویتامین A و تمام نیاز روزانه بدن زنان به این ویتامین را تامین می‌کند.

استخوان‌های سالم

یکی از مزیت‌های اضافه کردن پیازچه به رژیم غذایی، برخوردار شدن از فواید مهم ویتامین C و ویتامین K موجود در این گیاه است. این مواد مغذی، در کنار هم، واقعا برای سلامت استخوان‌ها مفید هستند. ویتامین C به تولید کلاژن در بدن کمک می‌کند که واقعا برای حفظ استحکام استخوان‌ها ضروری است و ویتامین K نیز به بدن کمک می‌کند تا از منابع کلسیم برای حفظ تراکم استخوان‌ها استفاده کند. ویژگی دیگر ویتامین K این است که قابلیت‌های لخته شدن خون را کنترل کند، درحالی که ویتامین C نیز به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و از بافت‌های بدن در مقابل انواع آسیب‌ها محافظت به عمل می‌آورد. هر فنجان از پیازچه حاوی ۱۱۱ میکروگرم از ویتامین K است و هر وعده مصرفی از پیازچه نیز ۱۰ میلی‌گرم ویتامین C به بدن می‌رساند. بنابراین، می‌توان از پیازچه به‌عنوان منبع مناسب و کم‌کالری‌ای برای دریافت ویتامین‌های K و C در رژیم غذایی استفاده کرد.

افزایش استفاده از پیازچه

یکی از بهترین راه‌ها برای مصرف پیازچه، اضافه کردن این گیاه مهم به انواع سالادها است. قرار گرفتن پیازچه در کنار لیمو، سیب‌زمینی، ذرت و انواع سبزی‌ها و دانه‌های دیگر واقعا طعم جذابی را می‌سازد. اضافه کردن پیازچه به انواع ساندویچ‌ها و سوپ‌ها نیز راه مناسبی برای استفاده راحت از این سبزی است. افرادی که قادر به تحمل کردن طعم خام پیازچه نیستند، می‌توانند پیازچه را خُرد کنند و همراه با روغن زیتون در تابه تفت بدهند تا به رنگ قهوه‌ای طلایی دربیاید و درنهایت نیز مقداری آب لیموی تازه به آن اضافه کنند.

منبع: سلامتیسم


نویسنده مطلب:




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *