عطارباشی و طب سنتینکته های عطارباشی

آشنایی با ۵ گیاه دارویی برای کاهش اشتها

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که بلافاصله بعد از خوردن یک وعده‌ی غذایی کامل، باز هم تمایل به خوردن غذا و خوراکی دارید؟ نگران نباشید، شما تنها نیستید؛ افزایش اشتها یکی از چالش‌های بزرگ برای بسیاری از مردم جهان است. این مشکل ممکن است ناشی از استرس، کمبود مواد مغذی در بدن، کمبود فیبر و یا خستگی باشد. افزایش دریافت فیبر شاید ساده‌ترین روش کاهش اشتها باشد که به جلوگیری از پرخوری کمک می‌کند. اینجاست که باید به سراغ گیاهان دارویی بروید، برخی از گیاهان به تنظیم کردن هورمون‌های گرسنگی در بدن کمک کرده و شما را برای مدت زمان مطلوبی سیر نگه می‌دارند.

روش کاهش اشتها

بر خلاف قرص‌های لاغری، گیاهان دارویی دارای ترکیبات مفید بوده و عوارض جانبی خطرناک ندارند. در ادامه ۵ گیاه دارویی برای کاهش اشتها را معرفی می‌کنیم.

چای ماته

مصرف این چای در آمریکای جنوبی بسیار مرسوم است. این گیاه حاوی مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به عملکرد بهتر ذهن کمک کرده، هضم را بهبود داده، افزایش‌دهنده‌ی انرژی و کنترل‌کننده‌ی اشتها هستند.

مطالعه‌ای که بر روی حیوانات انجام شد، نشان داد که مصرف این چای به افزایش احساس سیری کمک کرده و می‌تواند یک روش کاهش اشتها باشد.

عصارۀ چای سبز

چای سبز یکی از بهترین و سالمترین نوشیدنی‌های موجود در زمین است و مطاعات فراوانی به خاصیت آن در کاهش اشتها اشاره داشته‌اند. در یک مطالعه‌ی ۱۲ هفته‌ای، محققین دریافتند که دریافت ۸۵۷ میلی‌گرم از عصارۀ چای سبز به صورت روزانه به کاهش گرلین (هورمون گرسنگی) کمک می‌کند. افراد شرکت‌کننده در این مطالعه بعد از ۱۲ هفته کاهش وزن را تجربه کرده و همچنین سطوح کلسترول در آنها بهبود یافته بود.

باید توجه داشته باشید که مصرف زیاد چای سبز می‌تواند باعث بروز سردرد، یبوست و عوارض جانبی دیگر گردد. اما اگر روزی ۴ تا ۶ فنجان چای‌سبز میل می‌کنید، جای نگرانی نیست.

روغن گریپ‌فروت

آیا می‌دانستید که گریپ‌فروت یک میوه‌ی چربی‌سوز است؟ گریپ‌فروت حاوی ترکیباتی بوده که باعث تحریک سوخت‌وساز بدن شده و اشتها را تنظیم می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف روغن گریپ‌فروت می‌تواند یک روش کاهش اشتها بوده و به کاهش وزن نیز کمک کند. عطر این روغن باعث کاهش هوس‌های غذایی شده و احساس سیری را افزایش می‌دهد. سعی کنید هفته‌ای حداقل ۱۵ دقیقه در معرض عطر این روغن قرار بگیرید.

زعفران

زعفران یک ادویه‌ی نارنجی‌رنگ است که از گُلی به نام کروکوس ساتیووس بدست می‌آید. در زمان قدیم از این ادویه برای اهداف دارویی و آشپزی استفاده می‌کردند.

مطالعات نشان می‌دهند که عصارۀ زعفران می‌تواند به کاهش پرخوری و بهبود خلق‌وخو کمک کند. همچنین محققین باور دارند که این ادویه برای مبارزه با افسردگی و خوردن عاطفی نیز مفید است.

برای مصرف ادویه می‌توانید آن را به غذاهای مختلف اضافه کنید.

کپسایسین

کپسایسین ترکیبی است که در فلفل قرمز (چیلی) یافت می‌شود. شناخته‌شده‌ترین خاصیت آن مربوط به کاهش درد می‌باشد. اما افراد کمی از خواص آن برای کاهش وزن و مدیریت دیابت مطلع هستند.

در مطالعه‌ای محققین دریافتند که ترکیب کپسایسین و چای سبز می‌تواند یک روش کاهش اشتها بوده و احساس سیر بودن را افزایش دهد.

نکته: فراموش نکنید که برخی از گیاهان دارویی دارای عوارض جانبی هستند، به خصوص مصرف آنان برای زنان باردار و مادران شیرده ممکن است مشکل‌ساز شود. حتما قبل از مصرف گیاهان دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *