پرهیزاتسلامتینکات سلامتی

دسترسی به دارو و کاهش مرگ و میر ناشی از ایدز در سراسر جهان

اما به گزارش سازمان ملل متحد، اروپای شرقی و خاورمیانه در این زمینه عقب مانده اند.
UNAIDS (برنامه ای در سازمان ملل متحد) طی گزارشی جدید نشان داد،  در سراسر جهان از سال ۲۰۰۵ به نصف کاهش یافته است، چرا که بیشتر افراد قادرند از داروهای نجات بخش زندگی بهره مند شوند.

در سال ۲۰۱۶، ۱۹٫۵ میلیون نفر (۵۳ درصد) از حدود ۳۷ میلیون نفر مبتلا به اچ آی وی (ویروس ایدز) به درمان اچ آی وی دسترسی نداشتند. با توجه به این گزارش، مرگ و میر مربوط به ایدز از ۱٫۹ میلیون نفر در سال ۲۰۰۵ به ۱ میلیون در سال ۲۰۱۶ کاهش یافت.

اگر روند درمان همچنان ادامه یابد، هدف در اختیار قرار دادن داروها برای ۳۰ میلیون بیمار مبتلا به ایدز تا سال ۲۰۲۰ تحقق می یابد.

میشل سیدیب، مدیر اجرایی UNAIDS، گفت: “ما به هدف ۱۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ برای درمان دست یافته ایم و این تعداد را تا دو برابر افزایش می دهیم تا به ۳۰ میلیون نفر برسیم و هدف ۲۰۲۰ را برآورده کنیم.”

سیدیب در یک برنامه خبری گفت: “ما به افزایش دسترسی تمام کسانی که نیازمند هستند و به تعهد خود به رها نکردن هیچ بیماری، ادامه خواهیم داد.”

بزرگترین پیشرفت در شرق و جنوب آفریقا بوده است، که بیشترین آسیب را از اچ آی وی خورده اند و بیش از نیمی از افراد مبتلا به اچ آی وی در سراسر جهان در این منطقه هستند.

از سال ۲۰۱۰، مرگ و میر ناشی از ایدز در این منطقه ۴۲ درصد کاهش یافته است. عفونتهای جدید HIV در آن منطقه ۲۹ درصد کاهش یافته است، از جمله ۵۶ درصد کاهش در عفونت های جدید HIV در میان کودکان.

براساس گزارش UNAIDS در سال ۲۰۱۶، حدود ۱٫۸ میلیون نفر در سراسر جهان به تازگی مبتلا به اچ آی وی شده اند.

این گزارش پیشرفت هایی که در دستیابی به اهداف ۹۰-۹۰-۹۰ که در سال ۲۰۱۴ با هدف آگاهی ۹۰ درصدی افرادی که با ویروس اچ آی وی زندگی میکنند از وضعیت خود، دسترسی ۹۰ درصدی افراد مبتلا به HIV تشخیص داده شده، به درمان آنتی رتروویروسی مستمر و سرکوب ویروسی ۹۰ درصد افرادی که به درمان ضد رتروویروسی دسترسی دارند، تا پایان سال ۲۰۲۰ ، به دست آمده اند را شرح میدهد.

از سال ۲۰۱۶، ۷۰ درصد افراد مبتلا به HIV، از وضعیت خود آگاه اند. از افرادی که وضعیت خود را می دانستند، ۷۷ درصد به درمان دسترسی داشتند. از افرادی که به درمان دسترسی داشتند، ۸۲ درصد ویروس را سرکوب کردند، و از سلامت خود محافظت کردند و به جلوگیری از انتقال ویروس کمک کردند.

همانطور که مرگ و میر ناشی از ایدز کاهش یافته است، افزایش قابل ملاحظه ای در امید به زندگی در مناطقی که بیشترین آسیب را از اچ آی وی / ایدز دیده بودند، مشاهده شد. طبق این گزارش، در شرق و جنوب آفریقا، امید به زندگی تقریبا ۱۰ سال از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ افزایش یافته است.

سیدیب میگوید، ” خانواده ها در حال پیشرفت هستند، چرا که ایدز تحت فشار قرار گرفته است. همانطور که اپیدمی را تحت کنترل خود داریم، نتایج سلامتی در حال پیشرفت هستند و کشور ها قوی تر ظاهر می شوند.”

اما پزشکان بدون مرز – گروهی که در دهه های گذشته در خط مقدم بحران ایدز کار کردند، می گویند کار بیشتری باید انجام شود.

شارونان لینچ، مشاور گروه HIV و TB، طی بیانیه ای از سازمان گفت: “در حالی که خبر خوبی است که بسیاری از افراد مبتلا به HIV اکنون درمانمیشوند، اما ۱ میلیون مرگ و میر هنوز هم بسیار زیاد است. هنوز بحران ایدز وجود دارد و به شدت نگران کننده است که کمک های بین المللی برای اچ آی وی و ایدز در حال حاضر به خاطر این فرض اشتباه که در این نبرد پیروز شده ایم، کمتر شده اند.

تنها منطقه ای در جهان که در آن بیماری های جدید ناشی از HIV و مرگ و میر ناشی از ایدز افزایش یافت، شرق اروپا یا آسیای مرکزی بود. مرگ و میر ناشی از ایدز ۳۸ درصد افزایش یافت، یعنی حدودا ۱۲۰۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۰ به ۱۹۰۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۶٫ مصرف کنندگان تزریق مواد مخدر ۴۲ درصد از این عفونت های جدید را تشکیل می دهند.

در اتحادیه روسیه، موارد جدید گزارش شده در مورد HIV در سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ ۷۵ درصد افزایش یافت.

براساس این گزارش، دسترسی به درمان اچ آی وی در اروپای شرقی و آسیای مرکزی بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ بیش از دو برابر بود، اما تنها ۲۸ درصد از افراد مبتلا به HIV به داروهای ضد رتروویروسی دسترسی داشتند، اگرچه دو نفر از سه نفر مبتلا به اچ آی وی از وضعیت HIV خود مطلع بودند.

منبع: راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *