تغذیه و تناسب اندامورزش

تمرینات ورزشی مناسب برای تقویت مچ پا

مچ پای قوی به شما کمک می‌کند تا تعادل بهتری داشته و همچنین از آسیب‌های احتمالی این ناحیه پیشگیری کنید. برای تقویت مچ پا می‌توانید از تمرین‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم استفاده کنید.

تقویت مچ پا

چرا قوی بودن مچ پا مهم است؟

به گزارش عطارباشی به نقل از «کر۲» مچ‌های پا به همراه چشم‌ها و گوش درونی، بخشی از یک سیستم هستند که به بدن کمک می‌کند تا هنگام قرار گرفتن در یک محیط، چیزهایی که در محیط اطراف وجود دارند را بشناسد. وقتی مچ‌های پا خسته باشند، احتمال اینکه در خطر از دست دادن تعادل و آسیب دیدن قرار بگیرید زیاد می‌شود.

تمرینات ورزشی و حتی فعالیت‌های روزمره باعث انتقال استرس به مچ‌های پا می‌گردند. هر دفعه که می‌دوید، پیاده‌روی می‌کنید یا می‌پرید، مچ‌های پا در حال فعالیت هستند و به همین دلیل بسیار مهم است که عضلات اطراف مچ‌ها را قوی نگه دارید. خوشبختانه برای انجام اینکار تمرین‌ها و روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

ایستادن بر روی یک پا

این تمرین یکی از ابتدایی‌ترین و اساسی‌ترین روش‌های تقویت مچ پا است. کافیست به مدت ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه بر روی یک پا وایسید و سپس همین کار را برای پای دیگرتان تکرار کنید. وقتی برای اولین بار این تمرین را شروع می‌کنید، شاید برای حفظ تعادل خود نیازمند تکیه دادن دست‌تان به یک دیوار باشید؛ با گذشت زمان و انجام این تمرین حفظ تعادلتان نیز بهتر شده و دیگری نیازی به دیوار نخواهید داشت.

با تعادل راه رفتن

این تمرین ساده نیز می‌تواند به تقویت مچ پا و بهبود تعادل‌تان کمک کند. فیلم‌های آموزشی زیادی در اینترنت برای این تمرین وجود دارند که کافیست برای مشاهده‌ی آنها عبارت Balancing Walk را در گوگل جست‌وجو کنید. معمولا زمین‌های بازی کودکان دارای وسایلی هستند که می‌توانید با آنها این تمرین تعادلی را انجام دهید.

تقویت مچ پا

تمرین‌های عضلانی

این تمرینات برای بهبود پیچ‌خوردگی مچ پا نیز مفید هستند. البته اگر مچ پایتان پیچ خورده، برای انجام این تمرین‌ها حتما با پزشکتان مشورت کنید. این تمرین‌ها بسیار آسان بوده و می‌توانید آنها را در خانه انجام دهید.

تمرینات مچ پا برای دونده‌ها

دویدن فشار زیادی به مچ‌های پا وارد می‌کند، به همین دلیل تقویت مچ پا برای دونده‌ها بسیار مهم‌تر از افراد عادی است. متخصصین ورزشی پیشنهاد می‌کنند که اگر دونده هستید، این تمرینات را برای تقویت مچ پا انجام دهید.

تقویت کردن مچ پا نیازمند زمان زیادی نیست و انجام برخی از حرکات ساده به صورت روزانه می‌تواند در مدت زمان کمی به تقویت مچ‌های پا و بهبود تعادل شما کمک کند. البته قبل از شروع تمرین دادن مچ‌های پا پیشنهاد می‌شود که با پزشک و متخصص مشورت کنید، مخصوصا اگر قبلا آسیب‌های مچ پا را تجربه کرده‌اید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *