اعصاب و روانپرهیزاتسلامتی

برای تجویز گسترده کتامین برای درمان افسردگی عجله نکنید!

در بررسی های انجام شده معلوم شد، اثرات طولانی مدت این دارو به اندازه کافی شناخته نشده اند.

کتامین دارویی است که در پارتی ها از آن به عنوان Special K یاد میشود، نوید بخش درمان افسردگی است. اما محققان برای توصیه آن آماده نیستند چرا که اثرات طولانی مدت آن ناشناخته مانده ان.

خانم کالن لو، دستیار نویسنده در این بررسی جدید، گفت که این کمبود در دانش باید قبل از اینکه کتامین بتواند به طور گسترده ای برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار گیرد، جبران شود. او استاد دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا است.

کتامین، که داروی بیهوشی است، به طور فزاینده ای برای درمان افسردگی شدید و مقاوم به درمان استفاده می شود. لو گفت: بعضی از نتایج اولیه نشان دهنده اثر بخشی سریع این دارو هستند.

وی در نشست خبری دانشگاه افزود: اما “این دارو در طولانی مدت و پس از تکرار دوز به طور موثری مورد بررسی قرار نگرفته است.

لو و همکارانش ۶۰ مطالعه منتشر شده از درمان کتامین برای افسردگی را مورد بررسی قرار دادند که حدودا شامل ۹۰۰ بیمار بود. محققان چندین مطالعه راجع به ایمنی دوزهای مکرر یا استفاده مداوم از دارو را پیدا کردند.

او گفت: “با توجه به اینکه درمان کتامین احتمالا شامل دوزهای متعدد و مکرر در طول مدت زمان طولانی است، تعیین این که آیا عوارض جانبی احتمالی بیش از آن چیزی است که برای این منظور ایمن باشد، بسیار مهم است.”

تحقیقات گذشته استفاده دراز مدت کتامین را به تورم مثانه، آسیب کبدی، زوال عقل و اعتیاد مرتبط دانسته اند. نویسندگان این بررسی نوشتند: این مشکلات بالقوه “ممکن است استفاده ایمن از کتامین را به عنوان درمان ضد افسردگی درازمدت محدود کنند”.

این بررسی در ۲۷ ژوئیه در روانپزشکی لنست منتشر شد.

منبع: راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *