سلامتیسلامتی پوستنکات سلامتی

آموزش کرم مرطوب کننده پوست چرب!حتما بخوانید!

کرم مرطوب کننده پوست چرب یکی از کرمهای مرطوب کننده تخصصی سالهای اخیر است که برای اکثر افراد بخصوص برای کسانی که در حال مبارزه با جوش و آکنه صورت هستند، مفید است البته این کرمها را همه می‌توانند استفاده کنند اما به دلیل نداشتن روغنهای سنگین و بخصوص روغنهای معدنی مثل وازلین حالت نرم کنندگی کرمهای مخصوص پوست خشک را ندارد. برای اینکه شما را با این کرم و طرز ساخت آن در خانه آشنا کنم ابتدا شما را دعوت می‌کنم به شرح حال پوست من در دوران نوجوانی توجه کنید، سپس من طرز ساخت کرم مرطوب کننده مخصوص پوست چرب را که با مواد عالی و بهترین کیفیت در خانه تهیه شده است به شما آموزش خواهم داد.

بیست سال پیش من نوجوانی ۱۵ ساله بودم که همیشه در پی راه حلی برای مبارزه با جوشهای صورت بودم و بخاطر ترس از دوباره جوش زدن اصلا از کرم مرطوب کننده استفاده نمی‌کردم و اصولا چیزی به نام کرم مرطوب کننده در مراقبتهای پوستی من وجود نداشت. اگر راستش را بخواهید در گذشته محصولات مراقبتی به شکل تخصصی امروزی وجود نداشت و نهایتا همه تلاش ما برای رفع آکنه چند پماد رزورسینول، نیستاتین و ترتینوئین بود و ضد آفتاب هم هنوز در کشور ما وجود نداشت. حالا من می‌دانم پماد رزورسینول عوارضی چون تیرگی پوست، تحریک پوست و تیره شدن موهای روشن دارد و پماد نیستاتین در واقع مناسب عفونت‌های قارچی و واژینال است نه جوشهای صورت و داستان ترتینوئین با آن لایه برداری وحشتناک را هم می‌دانید. ما همه این دوران سخت و پر از نداشته‌های مراقبتهای پوستی را پشت سر گذاشتیم تا بالاخره علم پیشرفت کرد و بخشی از آن هم به کشور ما راه پیدا کرد. امروزه دیگر کسی غصه‌ای از بابت جوشهای صورت ندارد چون به ازای هر دلیل برای جوشهای صورت یک درمان هم برای رفع آن وجود دارد و تنها مشکل برای بعضی از افراد پرداخت پول برای این نوع درمانها است.

همانطور که می‌دانید داروهای مخصوص مبارزه با جوش اغلب پوست را خشک و گاهی اوقات هم ملتهب می‌کنند. بنابراین کرم مرطوب کننده پوست چرب جزو موارد ضروری در مراقبت پوست چرب و جوشدار است. اگر شما نیز مشکل پوست چرب و آکنه دار دارید یادتان باشد که حتما و حتما استفاده از کرم مرطوب کننده پوست چرب را فراموش نکنید و آن را جزو مراقبتهای روزانه خود قرار دهید

بهترین روغن برای پوستهای چرب و آکنه‌ای

پس از کمی مطالعه متوجه شدم که همه روغنها منجر به جوش صورت نمی‌شوند و حتی روغنهایی که با زدن آنها احساس چربی روی صورت می‌کنید. در حقیقت روغنهای بسیار خوبی وجود دارند که متعادل کننده چربی پوست شما هستند، به طوری که در واقع می‌توانند برای پوست چرب شما مفید باشند. هنگام ساخت کرم مرطوب کننده خانگی خود استفاده از بهترین روغن‌ها مهم است.

اگر شما نمی‌خواهید از تمام روغن‌های مورد نظر استفاده کنید، می‌توانید ترکیبی از روغن‌های زیر را استفاده کنید (فقط حواستان باشد که وزن کلی روغن همان باشد).

روغن شاهدانه

روغن شاهدانه روغن مورد علاقه من برای افرادی است که دارای پوست‌های چرب و یا مستعد آکنه هستند. این روغن نه تنها به لحاظ حساسیت زایی صفر است بلکه ممکن است جوشهای سرسیاه و جوشهای چرکی کوچک را هم بردارد. این امر به کاهش تکه‌های خشک، التهاب، قرمزی و خطوط ریز کمک می‌کند.

این باید مشخصه هر کرم مرطوب کننده پوست چرب خانگی از نوع خوب باشد.

روغن آرگان

روغن آرگان یکی از روغن‌های مورد علاقه من برای پوست و مو بود اما من آن را دوست دارم چون فهمیدم میزان حساسیت زایی آن صفر است.

چیز جالبی که در مورد روغن آرگان هست این است که به دلیل کمک به تعادل تولید سبوم پوست (چربی پوست)، روغن عالی برای استفاده در هر نوع پوست است. آن را هیدراته می‌کند و در پوست خراشیده و یا همراه با خارش عالی است. معمولا افرادی که پوست حساسی دارند به راحتی آن را تحمل می‌کنند و به افراد مبتلا به اگزما، پسوریازیس یا رزاسه کمک می‌کند.

روغن آفتابگردان

من بسیار شگفت زده شدم که روغن آفتابگردان به لحاظ حساسیت زایی در حد صفر است با این حال باید احتیاط کرد. شما نباید از روغن آفتابگردان با مقدار بالای اولئیک استفاده کنید که احتمالا بسیاری از روغن‌های آفتابگردان را که در فروشگاه مواد غذایی خریداری می‌کند، شامل می‌شود.

در غیر اینصورت روغن آفتابگردان احتمالا بهترین روغن برای استفاده در پوست افراد مبتلا به آکنه است. زیرا بالاترین مقدار اسید لینولئیک روغن میزان حساسیت زایی صفر دارد. افرادی که مبتلا به آکنه هستند، دارای سطوح پایین اسید لینولئیک در پوستشان هستند و معمولا تصور می‌شود که روغن‌های دارای اسید لینولئیک به درمان آکنه کمک می‌کنند.

شی باتر

شی باتر یکی دیگر از این روغن‌های شگفت انگیز است، زیرا آنقدر غلیظ است که باعث می‌شود شما تصور کنید با مصرف آن پوست شما جوش می‌زند. با این حال به اندازه کافی جالب است، همچنین دارای میزان حساسیت زایی صفر است و به طور طبیعی نیز برخی از اشعه‌های UVB را مسدود می‌کند که در ترکیبات یک کرم روز بسیار عالی است، حتی اگر فقط کمی کمک کننده باشد.

یک چیز به خاطر داشته باشید، برخی افراد (نه همه) که دارای حساسیت نسبت به لاتکس هستند، ممکن است نسبت به کره شی یا همان شی باتر واکنش نشان دهند. اگر شک دارید، یک روغن دیگر را جایگزین شی باتر کنید.

روغن میوه گل سرخ

روغن میوه گل سرخ برای کمک به مبارزه با قرمزی و التهاب ناشی از آکنه عالی است. وقتی که شوهرم به شدت در حادثه قایقرانی ماهیگیری سوخته بود، از ابتدا به من روغن میوه گل سرخ را معرفی کردند. در طول دوره درمان، پزشکان مالش  روغن میوه گل سرخ را به محل زخم بصورت روزانه تجویز کردند تا به کاهش زخم‌ها کمک کند و اجازه حرکت در نواحی آسیب دیده پوست را بدهد.

روغن میوه گل سرخ در بسیاری از مشکلات پوستی نقش درمانگر دارد از جمله: چین و چروک و خطوط ریز، زخم و تغییر رنگ پوست مانند لکه‌های پوستی مربط به سن تا اگزما، پسوریازیس، ترکهای لاغری. همچنین اگر پس از کشیدن بخیه‌ها این روغن به پوست مالیده شود، در ترمیم جای بخیه بسیار موثر است.

من فکر می‌کنم با این همه مزایا، روغن میوه گل سرخ یک افزودنی عالی به یک کرم مرطوب کننده خانگی مخصوص پوست چرب  است. با وجود این چیزهایی که گفتم، باید خاطر نشان کنم که از لحاظ حساسیت زایی امتیاز ۱ دارد. این میزان حساسیت‌زایی خیلی پایین است و اکثر مردم واکنش خوبی به آن نشان می‌دهند. برخی از افراد مبتلا به آکنه مایل به استفاده از روغن میوه گل سرخ در روزهای متناوب هستند و می‌بینند که وقتی از آن استفاده می‌کنند به آنها کمک می‌کند. من تصمیم گرفتم آن در درصد کم در کرم مرطوب کننده پوست چرب استفاده کنم و برای من خوب بود. با این وجود اگر با روغن میوه گل سرخ مشکلی دارید، یا ترجیح می‌دهید از یک روغن متفاوت به جای آن استفاده کنید، یک روغن دیگر را در لیستی که من قرار داده‌ام جایگزین آن کنید.

سایر مواد لازم برای کرم مرطوب کننده پوست چرب

گلاب

من از گلاب در غذاهایم استفاده می‌کنم و مزه آن را دوست دارم، این ماده همچنین مرطوب کننده است و ‌می‌تواند به مبارزه با آکنه و اگزما کمک کند. همچنین ممکن است به زخم‌ها کمک کند و جای زخمها را پاک کند.

من در عین حال که به طور معمول اسانس روغنی برای لوسیون‌ها و کرم‌های خود استفاده می‌کنم، گلاب را به این کرم پوستی در عوض عطر که من در این کرم بکار نمی‌برم، استفاده می‌کنم. با این حال اگر شما آکنه متوسط تا شدید داشته باشید، ممکن است بخواهید مقداری اسانس روغن درخت چای را به کرم خود اضافه کنید.

کدام امولسیفایر را انتخاب کنیم

از آنجا که این یک دستورالعمل برای پوست مبتلا به آکنه است، من تصمیم گرفتم از امولسیفایری استفاده کنم که حساسیت‌زا نباشد. برای اولین بار من از امولسیفایری استفاده کردم که حاوی تاپیوکا و نارگیل بود و غیر حساسیت‌زا است. امولسیفایر به کرم حالت سبکی، غلظت و بافتی که شگفت انگیز است می‌دهد و روی پوست احساس لطافت و نرمی دست ایجاد می‌کند. من عاشق آن هستم.

Olivem یکی دیگر از امولسیفایرهای طبیعی است که به عنوان غیر حساسیت‌زا درنظر گرفته شده است. از گیاه زیتون بدست می‌آید و یک لوسیون کرمی خوبی را درست می‌کند. من در این دستور از این امولسیفایر استفاده نکرده‌ام چون بعد از ساختن این کرم، آن را خریدم. من فکر می‌کنم کسانی که نمی‌توانند امولسیفایر تاپیوکا و نارگیل را پیدا کنند می‌توانند از این ماده استفاده کنند. بعضی افراد می‌گویند کهامولسیفایر Olivem نتیجه خوبی برای آنها نداشته است در حالی که من هرگز با استفاده از آن در کرمهایم مشکلی نداشتم.

نگهدارنده‌های طبیعی

برای این دستورالعمل من لووسیدال (Leucidal) را انتخاب کردم، زیرا این نگهدارنده طبیعی قابل قبول است.

لووسیدال از تخمیر تربچه با باکتری Leuconstoc Kimchii بدست می‌آید. با استفاده از آن به صورت ۳ تا ۴ درصد در دستورالعمل به شما اجازه می‌دهد که کرم مرطوب کننده پوست چرب خود را به مدت ۲ تا ۳ ماه خارج از یخچال نگه دارید با توجه به اینکه لوسیون شما در شرایط بهداشتی ساخته شده است.

چندین ماده نگهدارنده طبیعی وجود دارد که شما می‌توانید از آن استفاده کنید.

استفاده از اسانس‌های روغنی در کرم مرطوب کننده پوست چرب

این چندمین بار است که من اسانس روغنی به یکی از لوسیونهای خانگی‌ام اضافه نکردم. البته به این معنی نیست که شما نمی‌توانید از آنها استفاده کنید. من بیشتر به این خاطر آنها را به کرم مرطوب کننده پوست چرب اضافه نکردم چون بخاطر استفاده از گلاب و اینکه عطر گل رز را دوست دارم، نیازی به استفاده از آنها نمی‌دیدم.

اگر می‌خواهید اثرات ضد آکنه کرم مرطوب کننده پوست چرب بیشتر باشد، روغن درخت چای یا تی تری بهترین انتخاب برای درمان آکنه است. این روغن نه تنها بسیار ملایم است و اکثر مردم نسبت به آن عکس العمل خوبی نشان می‌دهند بله باکتری‌های روی پوست را می‌کشد که به از بین بردن آکنه کمک می‌کند.

روغن اسطوخودوس اغلب در درمان پوست مبتلا به آکنه استفاده می‌شود و به طور موثری به روشن کردن پوست بعضی از افراد کمک می‌کند.

این ایده خوبی است که مواد مرطوب کننده را تقسیم بندی کرده و قبل از اضافه کردن یک روغن به یک دسته، ابتدا آن را روی پوست خود آزمایش کنید. به این ترتیب شما انواع روغنهای مناسب پوست خود را یافته و می‌توانید هر کدام را که می‌خواهید جایگزین کنید.

کرم مرطوب کننده پوست چرب مخصوص روز است یا شب؟

من از این کرم هم در روز و هم شب استفاده می‌کنم

به طور معمول تنها تفاوت بین کرم‌های روز و شب این است که کرم شبانه اغلب از مواد حساس به نور استفاده می‌کنید که نمی‌توان در کرم روز استفاده کرد. آنها گاهی اوقات نیز کمی سنگین‌تر و چرب‌تر از کرم روز هستند که شما می‌خواهید آن را در زیر آرایش خود استفاده می‌کنید

از آنجایی که کرم‌های چرب‌تر و سنگین‌تر بیشتر مناسب پوستهای خشک هستند و این کرم هیچ ماده حساسیت‌زایی ندارد، در حال حاضر من از این کرم مرطوب کننده پوست چرب هم برای روز و هم شب استفاده می‌کنم. از آنجایی که من در دوران میانسالی به سر می‌برم سعی می‌کنم از کرم سنگین‌تر به هنگام شب استفاده کنم.

 کرم مرطوب کننده پوست چرب خانگی

مواد لازم

  • ۱۰ گرم روغن آفتابگردان
  • ۵ گرم روغن آرگان
  • ۵ گرم روغن شاهدانه
  • ۵ گرم شی باتر
  • ۵ گرم روغن میوه گل سرخ
  • ۴۰ گرم  آب مقطر
  • ۲۵ گرم گلاب
  • ۵ گرم امولسیفایر
  • ۴ گرم لووسیدال یا نگهدارنده طبیعی دیگر

طرز تهیه کرم مرطوب کننده خانگی مخصوص پوست چرب و آکنه‌ای

  1. آب مقطر و گلاب را وزن کرده و آنها را روی بخارپز یا به روش بن ماری گرم کنید. در همین حال روغنها را در بیاورید.
  2. روغنها و امولسیفایر را روی ترازوی دقیق وزن کنید. من دوست دارم از خود ظرف داخلی بخارپز استفاده کنم (در صورتی که از بخارپز استفاده می‌کنید) که مستقیما روغن برای ذوب شدن و مخلوط شدن وارد بخارپز می‌شود. به این ترتیب از هدر رفت روغن جلوگیری می‌شود.
  3. روغنها و امولسیفایر را گرم کنید تا زمانی که امولسیفایر گرم شود و همه آنها خوب با هم مخلوط شوند.
  4. روغنهای گرم را با آب و گلاب گرم مخلوط کنید، بهم بزنید تا زمانی که خوب ترکیب شوند. مخلوط غلیظ‌تر خواهد شد و با هم زدن سرد می‌شود (اگر مخلوط شما به خوبی امولسیون نشد، معمولا مشکل دما است. معمولا می‌توان با هم زدن روی بخارپز مشکل را رفع کرد).
  5. اجازه دهید مخلوط قبل از اضافه کردن نگهدارنده و هر اسانس روغنی که می‌خواهید اضافه کنید، خنک شود.
  6. کرم مرطوب کننده پوست چرب را به بطری اضافه کنید. من نوع بدون هوا را که که در عکس نشان دادم را ترجیح می‌دهم. زیرا شما می‌توانید کرم را به راحتی و بدون آلوده کردن با باکتری موجود در انگشتان دست، استفاده کنید.

نکات مربوط به دستور کرم مرطوب کننده پوست چرب

  • من تعجب کردم که چطور کرم مرطوب کننده خانگی من با وجود مقدار کمی گلاب اینقدر معطر بود. اگر بخواهید رایحه گل رز آن بیشتر مشخص باشد، می‌توانید گلاب بیشتر را جایگزین بخشی از آب کنید. شما همچنین می‌توان آن را با یک عرق گل دیگر جایگزین کنید.
  • من مقدار نهایی را ۱۰۰ میلی‌لیتر ذکر کرده‌ام حتی آن واقعا یک دستورالعمل است که به صورت گرم ذکر شده و نه میلی‌لیتر. برای بخش روغنی حجم از روغن به گرم دقیقا قابل تعویض نیست، اما تفاوت اینقدر کوچک است که من آن را به میلی‌لیتر گذاشتم تا شما بتوانید ظرفیت بیشتری برای نگهداری محصول نهایی خود پیدا کنید. شما می‌توانید مقدار دستور را با توجه به هر ظرفی که قصد استفاده از آن را دارید، تنظیم کنید.
  • مواد نگهدارنده به منظور جلوگیری از تخریب کرم در دمای اتاق و امولسیفایر برای به دست آمدن بافت سبک و کرمی استفاده می‌شود. در صورتی که به این مواد دسترسی ندارید، می‌توانید کرم را بدون استفاده از امولسیفایر و نگهدارنده درست کنید. در این صورت کرم را در یخچال نگهداری کنید. در صورت مشاهده هر گونه تغییر در شکل کرم و ظاهر آن، کرم را به دقت بررسی کنید و در صورت اثبات خراب شدن کرم آن را دور بیندازید. البته به دلیل استفاده از بطری‌های پمپی و بدون هوا، احتمال فاسد شدن کرم بسیار کم است.

منبع: مجله قرمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *