تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزن

علت چاق شدن خانم ها پس از ازدواج و روشهای مقابله با آن

اضافه وزن و چاقی بعد از ازدواج کابوس خیلی از تازه عروس و دامادهاست که البته ترس درستی هم هست براساس پژوهش های مختلف، افراد متاهل در دو سال ابتدای ازدواج دو برابر بیشتر از افراد مجرد در معرض خطر چاقی قرار دارند. اما واقعا بین متاهل شدن و اضافه وزن چه رابطه ای وجود دارد؟ در این بخش از مجله اینترنتی عطارباشی  قصد داریم دلیل چاق شدن خانم ها بعد از ازدواج و راهکار مقابله با آن را مورد بحث قرار دهیم .

چاقی بعد از ازدواج

حتماً شما هم دور و برتان به عروس خانم هایی بر خورده اید که چند ماه بعد از ازدواج اضافه وزن قابل توجهی داشته اند. شاید اصلاً خود شما هم یکی از این عروس خانم ها باشید. این چاقی از قدیم وجود داشته و با عباراتی مثل «آب زیر پوستش رفته» یا «زندگی بهش ساخته» توصیف می شده است.

اما آیا چاقی خانم ها بعد از ازدواج مبنای علمی دارد، آیا دلایل فیزیولوژیک باعثاین چاقی می شود و آیا می توان از این چاقی ناخواسته جلوگیری کرد ؟

بسیاری از کارشناسان برای تعریف چاق شدن بعد از ازدواج اصطلاحی با عنوان «اضافه وزن عشق» استفاده می کنند و بر این باورند دوسوم خانم ها ۲ سال بعد از ازدواج بین ۳ تا ۱۲ کیلوگرم اضافه وزن پیدا می کنند .

دلیل این اضافه وزن

از ماه ها یا شاید سال ها قبل برای مراسم عروسی برنامه ریزی می کنید و دوست دارید در آن مهمانی خاص بهترین باشید. مثلا در باشگاه ورزشی ثبت نام می کنید و رژیم های عجیب و غریب می گیرید تا لاغر شوید و به اندام متناسبی که آرزویش را دارید، برسید. همیشه هم مراقب خورد و خوراکتان هستید تا دوباره چاق نشوید اما با تمام شدن مراسم معمولا همه این کارها فراموش می شوند و اضافه وزن پیدا می کنید . اما دلیل این اضافه وزن چیست؟

آرامش چاق کننده

این چاقی می تواند به خاطر آرامشی باشد که بعد از ازدواج تا یکی ، دو سال بر آنها حاکم می شود . این آرامش باعث افزایش تولید سروتونین و افزایش تولید هورمون های اشتها می شود و افزایش مصرف غذا را در پی خواهد داشت . علاوه بر این خیلی از خانم ها بعد از ازدواج به اصطلاح خود را رها می کنند . در واقع به خاطر آرامشی که به وجود آمده ، کارهای روزمره خودشان را رها می کنند. برای مثال اگر ورزش می کرده اند آن را به بهانه های مختلف برای مدتی کنار می گذارند و حتی ممکن است بعضی از آنها شغل شان را برای مدتی یا برای همیشه تعطیل کنند و در خانه بمانند.

رسم و رسوم بعد از ازدواج

بعد از مراسم عروسی معمولا عروس و داماد به یک سفر تفریحی یا همون ماه عسل میروند . بعد از اتمام آن مراسمات پاگشا برای نوعروس و داماد در کل فامیل آغاز میشود و بساط غذاهای لذیذ و پرکالری گرم میشود . در ادامه نیز نوعروس برای نشان دادن کدبانوئی و افزایش اعتماد بنفس خود شروع به آشپزی میکند و هر روز چند نوع غذا را آماده میکند و البته انتظار دارد که تمام آن غذاها توسط همسر و خودش میل شوند . حالا از رستوران رفتن و غذاهای حاضری چیزی نمیگوئیم . اینها تنها گوشه ای از رسم و رسومات بعد از ازدواج است که نتیجه آن اضافه وزن میباشد .

آثار قرص های ضدبارداری

استفاده از قرص های هورمونی پیشگیری از بارداری هم بی تاثیر نیست اما نباید آن ها را دلیل اصلی چاقی قلمداد کنید چرا که این هورمون های خوراکی فقط مسوول ۲ تا ۳ کیلو از اضافه وزن شما هستند . 

راهکارها

سبک زندگی سالم

به جای اینکه خودتان را برای شب عروسی شکنجه دهید و همان شب آخرین شب رژیمتان باشد از همان ابتدای نامزدی درست و به جا غذا بخورید و عادت های غلط غذایی یکدیگر را اصلاح کنید، به بهانه با هم بودن و آشنایی بیشتر سراغ رستوران های فست فود و غذاهای پرکالری نروید ، برای آشپزی و ورزش روزانه وقت معینی تعیین کنید و بعد از ازدواج هم پایبند این قوانین باشید . همیشه سعی کنید تعادل را در زندگی خود حفظ کنید تا زندگی سالمی داشته باشید .

مساوی تقسیم نکنید

اگر به هر دلیلی فعالیت بدنی‌تان کم است و ورزش نمی‌کنید، به کالری کمتری نیاز دارید اما اگر همسر شما اهل ورزش است و یا کارش سنگین است، نیاز دارد بیشتر غذا بخورد . نه او را محروم کنید و نه خودتان را در معرض دریافت کالری‌های بیشتر قرار بدهید . اصلا نیازی نیست که مثل هم و با حجم یکسان غذا بخورید. فراموش نکنید که خانم ها بدلیل کمبود فعالیت ، روزانه باید ۵۰۰ کالری کمتر دریافت کنند پس به جای اینکه برای خودتان هم به اندازه همسرتان غذا بکشید، بشقاب تان را پر از سالاد کنید و به این ترتیب تا آخرین لقمه غذای همسرتان او را همراهی کنید .

حواستان به تلویزیون باشد

معمولا تازه عروس و دامادها زمان زیادی را به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند . اگر می‌خواهید دچار چاقی بعد از ازدواج نشوید ، چیپس، پفک، شیرینی و تنقلات پرکالری را در دسترس تان قرار ندهید چون هنگام تماشای تلویزیون حواس تان پرت می‌شود و هیچ کنترلی روی کالری دریافتی‌تان ندارید. به میان‌وعده‌های سالم فکر کنید و یادتان باشد سالاد میوه در این شرایط بهترین گزینه است . 

فعالیت ورزشی

به جای اینکه روزهای تعطیل را در رستوران‌ها و یا پای تلویزیون در خانه بگذرانید با هم پیاده‌روی کنید ، با دوستان‌تان قرار کوه بگذارید و فعالیت‌های بدنی‌تان را افزایش دهید . حتی می‌توانید طرز تهیه غذاهای سالم را یاد بگیرید و در اوقات فراغت با همسرتان آشپزی کنید و از با هم بودن و خوردن غذاهای سالم و خوشمزه لذت ببرید و نگران اضافه وزن‌تان هم نباشید .

آشپزخانه سوپرمارکت نیست

پیشخوان آشپزخانه فقط برای قراردادن اشیا و همچنین آماده کردن غذا است و نباید روی آن انواع بیسکوییت ها یا تنقلات دیگر به شما چشمک بزنند. وقتی این تنقلات دم دست باشد معلوم است که تمایل بیشتری به خوردنشان دارید. از این گذشته بعضی از آشپزخانه ها یک سوپرمارکت مجزا هستند و هر خوراکی از هر نوعی که بخواهید در آن ها پیدا می شود. لطفا خوراکی ها را در کابینت های آشپزخانه انبار نکنید چرا که با این کار خطر چاقی در کمین شما است.

منبع: بیر کلیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *